1 828 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Hjälp vi fryser ihjäl!
Burr, vi fryser mer inne än ute snart!
Jag får ingen fason på värmen i elementen, vi har egen panna från 2004, en Nibe med tillhörande varmvattenberedare och vatttenburen värme.
Till saken hör att bara ett förbenat element fungerar i huset, resten är kalla trots upprepad luftning av nipplar osv. Vad kan det vara för fel, kan det vara stopp någonstans i systemet eller är det fel på pannan?
Finns det något bra sätt att gå tillväga, något bra sätt att felsöka eller så?
Fortsätter det så här så får vi elda upp parkettgolvet i vardagsrummet då det är blott 12 grader där just nu.
Ni som har erfarenhet av detta,kan ni inte höra av er, tack på förhand!
snettovint
Jag får ingen fason på värmen i elementen, vi har egen panna från 2004, en Nibe med tillhörande varmvattenberedare och vatttenburen värme.
Till saken hör att bara ett förbenat element fungerar i huset, resten är kalla trots upprepad luftning av nipplar osv. Vad kan det vara för fel, kan det vara stopp någonstans i systemet eller är det fel på pannan?
Finns det något bra sätt att gå tillväga, något bra sätt att felsöka eller så?
Fortsätter det så här så får vi elda upp parkettgolvet i vardagsrummet då det är blott 12 grader där just nu.
Ni som har erfarenhet av detta,kan ni inte höra av er, tack på förhand!
snettovint
Stäng av elementet som fungerar och se om inte dom andra kommer igång.
- Kan hända att man får cirkulationsproblem om en radiator tidigt i kretsen inte är instrypt ordentligt.
Kolla om termostaterna på elementen som inte fungerar har hängt sig i stängt läge.
- Skruva av termostathuset (ta en bild och lägg upp om du vill veta exakt hur), och rucka försiktigt, kanske knacka lite, på piggen som sitter där bakom. Den kan kärva fast över vintern.
Kolla om cirkulationspumpen på pannan går.
- Cirkulationspumpen kan fastna om den står stilla länge. För mer information får du tala om exakt vad för panna det är du har, ta gärna nån bild.
Edit: Har det förresten fungerat bra förut?
- Kan hända att man får cirkulationsproblem om en radiator tidigt i kretsen inte är instrypt ordentligt.
Kolla om termostaterna på elementen som inte fungerar har hängt sig i stängt läge.
- Skruva av termostathuset (ta en bild och lägg upp om du vill veta exakt hur), och rucka försiktigt, kanske knacka lite, på piggen som sitter där bakom. Den kan kärva fast över vintern.
Kolla om cirkulationspumpen på pannan går.
- Cirkulationspumpen kan fastna om den står stilla länge. För mer information får du tala om exakt vad för panna det är du har, ta gärna nån bild.
Edit: Har det förresten fungerat bra förut?
Går cirkpumpen ? Skruva av stora skuven (muttern) i centrum då kommer det lite vatten ( luftning ) känn försiktigt att pumpen snurrar. ligger slingan högt innan den går ut till elementen så måste det luftas här på högsta stället , kanske på pannan.
Kan hända radiatorsystemet med rören inte blev ordentligt renspolade vid installationen och att damm/smuts/metallspån i det cirkulerande vattnet täpper till bl.a. termostatventilerna och får cirk.pumpen att kärva fast eller gå trögt.
Grymt tacksam för svaren som resulterade i att jag först höjde trycket/värmen i pannan och skruvade av själva termostat huset på elementet. Sedan ruckade jag på den där lilla pinnen och vips rörde den sig och elementen hoppade igång. Tack och bock, problemet löst och det med snabba puckar tack vare er!
- Verkligen tack!
/Snettovint
- Verkligen tack!
/Snettovint
Klicka här för att svara
