3 512 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Rör i Rör till radiator
Hej. Jag måste byta några gamla rör till elementen och tänkte använda Rör i rör för att förenkla både installation nu och framtida byten.
Min undran är hur man brukar koppla in sig mot radiatorerna, går man med ytterhöljet ända fram till termostaten och returkopplingen eller avslutar man och sedan bara har själva Pex-röret?
Ingen av varianterna är speciellt snygga och om man måste böja så måste man ha sån där metalltjosan för 90 graders böj.
Man kanske ska isolera pexen? Inte så snyggt det heller.... Hmmmm..
Nån som vet?
Min undran är hur man brukar koppla in sig mot radiatorerna, går man med ytterhöljet ända fram till termostaten och returkopplingen eller avslutar man och sedan bara har själva Pex-röret?
Ingen av varianterna är speciellt snygga och om man måste böja så måste man ha sån där metalltjosan för 90 graders böj.
Man kanske ska isolera pexen? Inte så snyggt det heller.... Hmmmm..
Nån som vet?
Jag skulle kapat ytterröret jäms med golvet och låtit innerröret gå upp någon dm till ett radiatorkoppel.
Ser nog inget vidare ut att ha pex upp till termostaten.
Ovanstående resonemang utgår från att du har radiatorer med sidoanslutning (en uppe och en nere) samt att dina rör kommer upp genom golvet.
Ser nog inget vidare ut att ha pex upp till termostaten.
Ovanstående resonemang utgår från att du har radiatorer med sidoanslutning (en uppe och en nere) samt att dina rör kommer upp genom golvet.
Det finns kromade täckrör som man använder för att klä in pexen så att den inte syns.
Jag hittade vita "täckrör" för PEX på Hornbach. Kapade skyddröret jäms med golvet, pluggade mellan skyddsrör och PEX och trädde på dom vita rören över PEXen, ser helt ok ut, satte sedan vanliga täckbrickor för att dölja genomgången i golvet.
Klicka här för att svara