4 164 läst ·
19 svar
4k läst
19 svar
Luft/Vatten pumpen räcker inte till
Om du då har +21 inne och har en innetermostat du ställt på 23 ??, samtidigt som pumpen inte går hela tiden: Är det inte då så att antingen ÄR det 23 grader där termostaten/innetempggivaren sitter, eller så känner den nån grad fel...Om du ställer innetermostaten (börvärdet på innetemp) på 25, vad händer då ??
Ett ord om innetemp: För att tala om samma sak så mäter man alltid innetemperaturen på en innervägg i huvudhöjd (ungefär), en IR termometer av god kvalitet är enklast att använda (Tex en Raytek MiniTemp)..har provat en billigare de hade på Clas O, men fick lämga tillbaks den för den visade 2-3 grader fel..
Tempgivare till V-pumpar har tidigare varit en problemkälla.. en felvisning på 1-2 grader kan inte uteslutas , man får den kvalitet man betalar för..Även "fina" Pt100 givare har olika klasser, den sämsta klassen visar kanske fel på uppåt 1,5 grader vid +25, billigare givare behöver dessutom normalt kalibreras vid fler punkter än 0 grader (där Pt100 kalibreras).
Tempgivare till V-pumpar har tidigare varit en problemkälla.. en felvisning på 1-2 grader kan inte uteslutas , man får den kvalitet man betalar för..Även "fina" Pt100 givare har olika klasser, den sämsta klassen visar kanske fel på uppåt 1,5 grader vid +25, billigare givare behöver dessutom normalt kalibreras vid fler punkter än 0 grader (där Pt100 kalibreras).
Redigerat:
Sen är det också så, att på t.ex. CTC EcoEl så är ju innegivaren till för att kompensera saker som utegivaren och huskurvan inte klarar av, blåst, instrålande sol etc, så det är inte säkert att det hjälper att sätta innetemp på 30 grader så får man 30 grader inne. Kalibreringen skall enligt instruktioner (och förståsigpåare) göras med innegivaren avstängd och endast med justering på huskurvan. Jag har för tillfället kopplat bort min innegivare för att göra en ny kalibrering. Jag har satt en vanlig termometer där givaren sitter och lagt min kurva så att jag har ca 21 grader på det stället. Men det skiljer som sagt runt om i huset, källaren är någon grad svalare t.x
Klicka här för att svara