11 273 läst ·
26 svar
11k läst
26 svar
Ritning koppling, mitt nya pannrum
1. Ta bort autoluftare på kulvertanslutning (ta bort alla)
2. Ta bort kulventiler mellan tankar upptill, vad ska dom vara bra för?
3. Ta bort tanken i huset (om den inte redan sitter där) och kör en elberedare tills du kan gräva ned en kulvertslang till)
4. Se till att du har VV-beredning som inte sabbar skiktningen, förvärmningsslinga eller TVA
2. Ta bort kulventiler mellan tankar upptill, vad ska dom vara bra för?
3. Ta bort tanken i huset (om den inte redan sitter där) och kör en elberedare tills du kan gräva ned en kulvertslang till)
4. Se till att du har VV-beredning som inte sabbar skiktningen, förvärmningsslinga eller TVA
* Det är "fult" och kan ställa till det, i all synnerhet på sugsidan om kulvertpumpen, och vilken nytta skulle den kunna göra där?
* Ventiler ska man alltid ha nere på tankarna, upptill gör dom inte så mycket nytta. Vet du vad en R32 kulventil kostar?
* Elberedaren var ett enkelt sätt att få varmvatten tills du lagt dit en riktig kulvert. Lösningen med en beredare i en liten tank gör att du får pumpa vatten hela tiden, sabbar skiktningen i dom andra småtankarna och därmed får dålig lagringskapacitet.
* Ventiler ska man alltid ha nere på tankarna, upptill gör dom inte så mycket nytta. Vet du vad en R32 kulventil kostar?
* Elberedaren var ett enkelt sätt att få varmvatten tills du lagt dit en riktig kulvert. Lösningen med en beredare i en liten tank gör att du får pumpa vatten hela tiden, sabbar skiktningen i dom andra småtankarna och därmed får dålig lagringskapacitet.
Det var ett ritningsfel. Jag tänkte så klart ha avluftaren efter cirk.pumpen. Vad kan det bli för problem på dessa?
Rören till kulverten kommer gå upp mot taket och över en dörröppning och sedan rakt ner i kulverten. Därför tänkte jag att en automatisk avluftare skulle vara enkel att ha.
Jag har en flera stycken R32 ventiler så det kostar inget för mig..
Har jag för små tankar? Jag har en till tom 500L tank över, ska man kanske sätta in den oxå? Hur skulle det fungera att ha den i källaren oxå? Jag har en Perifal Solo+ panna så jag vet att den klarar rätt mycke.
Rören till kulverten kommer gå upp mot taket och över en dörröppning och sedan rakt ner i kulverten. Därför tänkte jag att en automatisk avluftare skulle vara enkel att ha.
Jag har en flera stycken R32 ventiler så det kostar inget för mig..
Har jag för små tankar? Jag har en till tom 500L tank över, ska man kanske sätta in den oxå? Hur skulle det fungera att ha den i källaren oxå? Jag har en Perifal Solo+ panna så jag vet att den klarar rätt mycke.
Autoluftare brukar finnas där man inte tänkt, därför ogillar jag dom. Ska du ha en autoluftare efter pumpen måste du också ha en luftfälla. Men det finns ingen anledning, det ska inte samlas luft där.
Visst har du liten tankvolym och 500 till i huset förbättrar väl läget något men som sagt är en 4-pipg kullvert det rätta här.
Visst har du liten tankvolym och 500 till i huset förbättrar väl läget något men som sagt är en 4-pipg kullvert det rätta här.
Ok. jo det är sant. Men om jag sätter en manuell avluftning på kulverten då. Tänkte när jag fyller systemet så kommer en massa luft samlas där när det är högt upp.
Jag har tänkt sätta en till 4pipkulvert senare..
Men jag måste koppla in systemet nu.
Är det verkligen så dåligt med beredaren i slavtanken. Vad är nackdelarna?
Jag har tänkt sätta en till 4pipkulvert senare..
Men jag måste koppla in systemet nu.
Är det verkligen så dåligt med beredaren i slavtanken. Vad är nackdelarna?
Redigerat:
Sätter du pumpen lågt som du ritad så orkar den trycka ur luften ur kulvertennord_bo skrev:
Just därför borde du inte lägga en massa jobb på en slavtank i huset...nord_bo skrev:
Nackdelen är att du blandar om vattnet i tanken vilket leder till att du skickar tillbaka kanske 50 gradigt vatten i kulverten och måste elda när medeltempen i huvudtanken är 50 grader istället för 20-30...nord_bo skrev:
Klicka här för att svara