Värme allmänt
rebmic: Hej. Någon som kan ge input om golvvarmesystem från Thermotech? Mvh, Rebmic.
Linköping: Nå´n som har ventiler från velco (liljengens.se) hemma? Tips på vart man kan köpa dom i butik istället för i deras webshop? Eller i alla fall billigare nå´nstans.
Valbobygge: Blir nog enklast att lägga rör utan plåtar. -Rensa bjälklaget underifrån. -Fäst upp slangen -Isolera under slangen. Det ska vara en luftspalt för att värmen ska kunna sprida sig i golvet. -Nytt tak i källare. Tror att Uponor har något i denna stil.
högbergarn: Bytte keramiken för ca 2 månader sedan och det ser ut fungera bra utan balken. Var inga problem att få upp keramiken. Gör rent efter pannväggarna där keramiken ska ligga mot. Täta ordentligt med glasfiber snören mellan keramiken och pannan.
CarMan: ingen här kan ju vaa hur dit hus är byggt o har därför svårt att veta vad det exakt drar Hustillverkaren kan ju viserligen ljuga, men om du har inskrivet i kontraktet vad huset ska dra så kan du ju reklamera energi åtgången om den inte stämmer.
CarMan: Du måste följa de lagar & standarder som gäller för ventilation (jag vet inte vad som gäller i dag) En FLM ger låg verkningsgrad så i många fall kan man skippa den o gå lå lite djupare borra istället
FELLE: Golvvärmebutiken har också något liknande system. http://golvvarmebutiken.se/catalog/index.php?cPath=33
FELLE: Du kan köra vattenburen golvvärme med inbyggd elpatron för sommaren. Se länk. http://www.lksystems.se/sv/LK-Systems-Sverige/Golvvarme/Golvvarme-pa-sommaren/
Matss: Låter som okunnighet, finns ingen anledning att det ska bygga mer på höjden. Och ingen anledning att komplicera med två olika system.
cykelbud: Hej! Samma här, men jag väljer mellan G2 och IVT Greenline HE C9 som verkar vara efterföljaren till HT plus modellen. Så här har jag fattat att fördelarna med respektive pump är: IVT Greenline HE: Lågenergi cirkulationspump - 90% lägre än vanligt 65gr vatten Termia Diplomat Optimum G2: Varvtalsreglerad kompressor Tappvattnet värms av spillvärme när pumpen går, så på vintern så
Jonas_81: Använd klocka och värm när vattnet inte används :)
Ranchn: Inga idéer och förslag? Men om man nu bara skulle skarva skarva/förlänga rören. Kör man då med plast eller bör man fortsätta med stålrör?
GustafH79: Det blir rätt kyligt där inne, framförallt pga köldraset från alla fönstren som sliter ovan för radiatorn. Sen så formulerade jag mig lite dumt, jag har ingen termostat som faktiskt öppnar och stänger någon ventil pga värmen utan ett hederligt handvred som du själv ställer läget på ventilen med.
stiga_villa: [citat] tror nästa skarv sitter innanför taket i rummet, finns ingen skarv synlig i alla fall. hur går man tillväga för att byta en bit rör, är lite rudis på den biten :)
huggan: Varje sjätte år på keramiken om du eldar blött ek ja. Eldar du mest björk och riktigt torkat så minst 10 år.
cheetah1: Ptja, byta eller möjligen göra ren termostatventilen, dvs inte bara käglan utan hela klumpen som sitter där, vilket innefattar att på att eller annat sätt stänga av vattnet till det stället. Lite olämplig årstid för såna företag nu.
sven_snickare: Gör en tilläggsfråga till denna tråd. Jag tänkte göra på liknande sätt. Hur gör man om man vill dra röret ut ur murstocken och sedan neråt? Hugga hål in till kanalen är inte problemet. Utan hur murar man på bästa sätt igen hålet i murstocken så att röret sitter bra och inte skadas? Jag har en öppen spis som är murad utanpå murstocken med rökutgången så snett och lågt
mexitegel: Ett tips är att kika in på www.varmepumpsforum.com också, där häckar sveriges värmepumpselit. Generellt kan man väl säga att ditt radiatorsystem och ventilation styr vilken uppvärmningskälla som är lämplig. En brinnande värmekälla kan vara en väsentlig del av ventilationssystemet, framförallt i äldre hus och det kan också vara avgörande för klimatet på vinden att skorstenen
torke1: Vi har ersatt direktverkande el med vattenburen fläktkonvektor i ett lågtempsystem. Just nu är huset ett misch-masch av olika lösningar med direktverkande el i några rum, elektrisk golvvärme i badrummet, och vattenburen golvvärme i andra rum. Min erfarenhet är hur som helst att en fläktkonvektor kan värma upp omkring 50-60 kvadrat i ett sådant system. Vi har plockat ner el-elementen i
MöIIer: Tjockleken på rören är för liten för att vara 1 rörssystem, så ja det stämmer att det är 2 rörs.
TrubbigDur: Hej. Jag anser att jag har alla möjligheter att bygga ngt effektivt för min uppvärming. Jag har en el panna som är ca 15år, kopplad till vatten radiatorer runt hela huset. Jag har en bra fungerande Ved kamin med effekt kassett. Jag har ett äldre luftvärme system med ventiler i taket runt hela huset. Jag har en luftvärme pump. Jag vill byta ut min EL panna till ngt billigare. Ev, Ved
ichgary: en VV-Beredare sitter i toppen på tanken, och så fort man tappar varmvatten så fylls nytt iskallt vatten på i toppen på tanken. Detta medför att du Kyler toppen på tanken kraftigt vilket skapar stor omrörning i tanken eftersom det kalla vattnet vill neråt.. Fördelen med en förvärmnings-slinga i tanken är att du förvärmer vattnet med vatten från nedre delen av tanken före du
Robin88: Efter en del sökande om nibes vedex panna så har jag kommit fått fram att keramiken går sönder titt som tätt!! Har tittat lite på effectas vedpanna som verkar vara bra. nogon som har Nya effekta 35 lambda? och kan säga va ni tycker om den?
forgus31: Jag sydde ihop ett tiotal värmevästar för snöskoteråkare och MC-förare. Det funkade bra men var lite känslig för böjning. Eltråden jag använde gick av efter ett tag. Det blev veck när man hade den på sig och rörde sig. Men på botten av en hundkoja skulle det passa som handsken. Jag hade 28 m lång kopplingstråd av en tunn kvalitet 0,22 kvmm om jag minns rätt. Det blev c:a 60W och
bonnier: Om du har stickpropp med termostat som de där från CO så skall du ha full fräs på elementens termostat och effekt. Däremot kanske du isåfall inte skall placera stickpropparna nere vid golvnivå, utan högre upp.
Danne04: Har tänkt att glidgjuta min otäta skorsten. Har läst i olika forum för tips. Har fortfarande en fundering vad gäller dragkudden. Har köpt en kudde 200x200 på soliduct för min rökkanal som är 140x140. Behöver jag modifiera den? Ska det vara spel mellan kudde och rökkanal? I så fall hur stort? Övriga tips angående glidgjutning är mycket välkomna!
LilleNo: Jag har en IVT 490 frånluftsvärmepump i dagsläget som jag funderar på att komplettera med solfångare, det lär vara möjligt enligt IVTs manualer. Huset (byggt 2007) vi bor i är på två våningar (totalt 135m2) med träfasad och moderna energifönster och vanliga vattenradiatorer. Jag håller på och bygger om carporten till garage med vattenburen golvvärme och funderar på att i
gunric: Den tuggar på så gott den kan och jag ändrar inställningar efter utetemperaturen så gott jag kan och tillsammans försöker vi prestera så gott det går för ekonomin :-)