23 706 läst ·
41 svar
24k läst
41 svar
Asbest i rörisolering!?
Sida 1 av 3
Fick Villaägarnas tidning förra veckan, där fanns ett reportage om asbest. På en av bilderna visas en saneringskille iförd "rymddräkt" fixandes med vad som såg ut att vara gammal rörisolering på ett rör.
Exakt så såg isoleringen ut på de rör jag rev bort förra våren när jag slängde ut den gamla elpannan. Det var 4 rör (varm/kall-vatten samt till/frånlopp till radiatorerna) ca 1.5 meter höga som var isolerade . Jag klippte och slet i största allmänhet bort det och slängde det, kort och gott.
Hur kan jag se/veta om det var asbest? Bör jag göra något nu så här 1 år senare?
Alla tips mottages tacksamt, känns inte kul att veta att jag kanske dragit i mig den där skiten för full hals... ???
Exakt så såg isoleringen ut på de rör jag rev bort förra våren när jag slängde ut den gamla elpannan. Det var 4 rör (varm/kall-vatten samt till/frånlopp till radiatorerna) ca 1.5 meter höga som var isolerade . Jag klippte och slet i största allmänhet bort det och slängde det, kort och gott.
Hur kan jag se/veta om det var asbest? Bör jag göra något nu så här 1 år senare?
Alla tips mottages tacksamt, känns inte kul att veta att jag kanske dragit i mig den där skiten för full hals... ???
Det är lite svårt att göra något i efterhand, för asbetsen sätter sig i lungorna. Tror inte att du behöver vara orolig för de regler som finns när det gäller asbest är ju för en person som arbetar med det dagligen och då måste man ha skydd m.m, men för privatperson så finns ej regler men man kan ju alltid vara försiktig.
Guran1
Guran1
Man ska ju vara försiktig med asbesten, men nog tyckte jag att riskerna (som vanligt) överdrevs en aning.
Man ska vara medveten om att artiklarna i Vivilla (och andra reklamfinansiserade tidningar) är farligt nära att inte kallas artiklar utan reklam istället.
Det bästa sättet att hantera detta på egenhand, det är ju att såga ner rören med isoleringen kvar om det går. Måste man separera det så kan man ju dela på isolerignen och röret utomhus.
Man ska vara medveten om att artiklarna i Vivilla (och andra reklamfinansiserade tidningar) är farligt nära att inte kallas artiklar utan reklam istället.
Det bästa sättet att hantera detta på egenhand, det är ju att såga ner rören med isoleringen kvar om det går. Måste man separera det så kan man ju dela på isolerignen och röret utomhus.
Det är förbjudet enligt svensk lag att hantera eller bearbeta asbesthaltigt material varesig man gör det ute eller inne ...och för sin egen hälsas skull ska man ta det på alvar och använda sanerings firmor med rätt verktyg och utbildning.... det går tex inte använda en vanlig dammsugare där asbest fibrer slinker rakt igenom som vatten i en sil ...har man riktigt otur kan det räcka med ett fiber.... men det tråkiga med asbest är att det tar så lång tid innan man drabbas av några följdsjukdommar...
det bästa är att prata med nån saneringsfirma innan man börjar riva i tex. kakel och klinkers, rörböjar och rörisolering(kondensisolering),och eternit tak i tex pannrum mm.
GOODLUCK!!!
det bästa är att prata med nån saneringsfirma innan man börjar riva i tex. kakel och klinkers, rörböjar och rörisolering(kondensisolering),och eternit tak i tex pannrum mm.
GOODLUCK!!!
Det är inte förbjudet. Det är bara en fråga om hur dum man är. Naturligtvis ska man sälja kåken, låta allting sitta eller koppla in en saneringsfirma. Antalet döda i asbestos bara i sverige är många hundra. Riskerna med asbest kan knappast överdrivas.Immobil skrev:
Nu kanske det inte alls är asbest i rörisoleringen.
Viivilla är ju en tidning som vill sälja så det kanske bara något annat. Glasull var väl mycket lättare att isolera med.
oftast sitter asbesten i böjarna, men enl uppgifter från en pensionerad isolerare så torkade han av händerna även på raksträckorna !!
Riskerna med asbest skall inte förminskas på något sätt !!!!
Det är inte många ämnen som det finns så mycket föreskrifter och restriktioner emot.
För yrkes arbetare finns mycket stränga regler ( eller förbud om man vill ) som skall följas, förprivat personer är det lite lättare , men du kan likaväl bli anmäld av någon som anser att du handskats ovarligt med det du tar ned.
Och vad gör man sedan med det som tagits ned ??
Slänger på någon retur station , och där finns människor dom jobbar och då ovetandes tvingas ta hand om asbesten.
Hur skulle ni själva reagera om ni fick reda på att ni utsätts för giftiga ämnen på daglig basis,
Har någon av er radon hemma ?? och isåfall är väll det inte så farligt ,,,,, eller ?
Föresten så är det inte så farligt med utbränt kärnbränsle heller !!! det vill väll alla ha på bakgården....
Lite drastiska jämförelser kanske men det är för att få er att tänka till.
Jag jobbar som rörmokare ( och är skyddsombud ) och träffar då och då på människor som sanerat sina pannrum själva innan vi ska komma och installera för att spara pengar, det som händer när detta kommer fram ( oftast efter ett par timmar ) är att jobbet avbryts helt och vi åker där ifrån, och återkommer när en sanerare varit där,
Överlåt sanering till utbildat folk ! låt det kosta en slant extra för hälsans skull, och då menar jag inte bara er egen utan även andras
Riskerna med asbest skall inte förminskas på något sätt !!!!
Det är inte många ämnen som det finns så mycket föreskrifter och restriktioner emot.
För yrkes arbetare finns mycket stränga regler ( eller förbud om man vill ) som skall följas, förprivat personer är det lite lättare , men du kan likaväl bli anmäld av någon som anser att du handskats ovarligt med det du tar ned.
Och vad gör man sedan med det som tagits ned ??
Slänger på någon retur station , och där finns människor dom jobbar och då ovetandes tvingas ta hand om asbesten.
Hur skulle ni själva reagera om ni fick reda på att ni utsätts för giftiga ämnen på daglig basis,
Har någon av er radon hemma ?? och isåfall är väll det inte så farligt ,,,,, eller ?
Föresten så är det inte så farligt med utbränt kärnbränsle heller !!! det vill väll alla ha på bakgården....
Lite drastiska jämförelser kanske men det är för att få er att tänka till.
Jag jobbar som rörmokare ( och är skyddsombud ) och träffar då och då på människor som sanerat sina pannrum själva innan vi ska komma och installera för att spara pengar, det som händer när detta kommer fram ( oftast efter ett par timmar ) är att jobbet avbryts helt och vi åker där ifrån, och återkommer när en sanerare varit där,
Överlåt sanering till utbildat folk ! låt det kosta en slant extra för hälsans skull, och då menar jag inte bara er egen utan även andras
Antagligen finns det en firma som heter "robanans Asbestsanering" nånstans därute...Immobil skrev:
Naturligtvis ska man vara försiktig, men man får inte asbestlunga av att riva ner ett par meter rör en gång och det är fullt tillåtet att hålls med skiten själv.
Hej!
Jobbar man med det dagligen så ska man så klart använda skyddskläder enligt föreskrifter osv.
Riskerna med asbest är väldigt överdriva då det gäller för "vanligt folk".
Är det dessutom så att du inte är rökare är risken i det närmaste noll!
Jobbar man med det dagligen så ska man så klart använda skyddskläder enligt föreskrifter osv.
Riskerna med asbest är väldigt överdriva då det gäller för "vanligt folk".
Är det dessutom så att du inte är rökare är risken i det närmaste noll!
Precis. Att själv sanera sitt astbesthus är inget man får cancer av. Och det finns ju som sagt inte direkt några regler för hur man ska gå till väga om man gör det själv vilket talar en hel del om den uppskattade risken vid en sådan exponering.
Att sanera astbest som företag är mycket jobbigare, dels är exponeringen mycket större under en lång tid och sen har man gärna lite extra marginaler för att undvika de juridiska problemen som uppstår om en av arbetarna skulle bli sjuk av saneringsjobbet.
Att riva ett par meter rörisolering i källaren är nog inte värre än att steka lite pannkakor en vanlig torsdag.
Att sanera astbest som företag är mycket jobbigare, dels är exponeringen mycket större under en lång tid och sen har man gärna lite extra marginaler för att undvika de juridiska problemen som uppstår om en av arbetarna skulle bli sjuk av saneringsjobbet.
Att riva ett par meter rörisolering i källaren är nog inte värre än att steka lite pannkakor en vanlig torsdag.
Det var ett av de mest imbecilla inlägg jag sett.SCB skrev:
Det är inte fråga OM man blir sjuk utan ATT man blir sjuk.
Svenskt närinngsliv har ända sedan 30-talet försökt dölja asbestens farlighet genom att köpa korrumperade forskare och "läkare" som förringat riskerna. Tack vare detta ohederliga spel har många hundra oskyldiga dött i onödan.
Jänför vilket djävla liv det blev över att några hundra dog vid Estonia katastofen eller tsunami katastrofen.
Då har dessa personer frivilligt utsatt sig för risken - hade dom stannat hemma så hade inget hänt.
Att ge sig till att sanera själv är kriminellt då andra personer, sotare, rörmokare, installatörer förr eller senare kommer i kontakt med asbestfibrerna som inte försvinner av sig själv. Säljer man kåken efter att ha sanerat själv så utsätter man nästa ägare för risken. I båda fallen kan man bli åtalad och dömd till skadestånd.
Hmm, ovanstående tycker jag var ett av de mest imbecilla inlägg jag sett. Vet du hur byggnadsarbetare hanskades med asbest innan det blev känt att det är farligt? Om det var så att det inte var fråga OM man blir sjuk utan ATT man blir sjuk så skulle varenda äldre svensk byggnadsarbetare ha malingt mesoteliom. Och så är det ju naturligtvis inte. Det KAN räcka med en exponering. Men den stora majoriteten som jobbat med de här produkterna (och ex sågat skivor utan skydd) i tiotals år har ändå inte drabbas. Det är en kombination av otur, genetiska orsaker, vad man utsättere sina lungor för i övrigt (ex rökning) och okända faktorer som avgör vem som drabbas.holmertz skrev:Det var ett av de mest imbecilla inlägg jag sett.
Det är inte fråga OM man blir sjuk utan ATT man blir sjuk.
Svenskt närinngsliv har ända sedan 30-talet försökt dölja asbestens farlighet genom att köpa korrumperade forskare och "läkare" som förringat riskerna. Tack vare detta ohederliga spel har många hundra oskyldiga dött i onödan.
Jänför vilket djävla liv det blev över att några hundra dog vid Estonia katastofen eller tsunami katastrofen.
Då har dessa personer frivilligt utsatt sig för risken - hade dom stannat hemma så hade inget hänt.
Att ge sig till att sanera själv är kriminellt då andra personer, sotare, rörmokare, installatörer förr eller senare kommer i kontakt med asbestfibrerna som inte försvinner av sig själv. Säljer man kåken efter att ha sanerat själv så utsätter man nästa ägare för risken. I båda fallen kan man bli åtalad och dömd till skadestånd.
nä alla har inte dött, men jävligt många har drabbats !!! läs på lite mer i ämnet så får ni seRebeckaf skrev:Hmm, ovanstående tycker jag var ett av de mest imbecilla inlägg jag sett. Vet du hur byggnadsarbetare hanskades med asbest innan det blev känt att det är farligt? Om det var så att det inte var fråga OM man blir sjuk utan ATT man blir sjuk så skulle varenda äldre svensk byggnadsarbetare ha malingt mesoteliom. Och så är det ju naturligtvis inte. Det KAN räcka med en exponering. Men den stora majoriteten som jobbat med de här produkterna (och ex sågat skivor utan skydd) i tiotals år har ändå inte drabbas. Det är en kombination av otur, genetiska orsaker, vad man utsättere sina lungor för i övrigt (ex rökning) och okända faktorer som avgör vem som drabbas.
och varför ska vi som är kvar bli tvingade att gå i er asbest och löpa högre risk för asbestos osv
för faan använd sanerare innan ni tar dit andra hantverkare
Du kanske missuppfattade mig. Jag anser VERKLIGEN inte att man ska riva asbest själv. Jag menar bara på att om man redan har gjort det (som trådskaparen ev har gjort vid ett tillfälle) av misstag så behöver det inte betyda en dödsdom. Jag tycker att det blir lite väl att säga att det inte är frågan OM han kommer att dö av asbestos utan NÄR. Så är det bara inte. Och jag kan lova dig att jag är påläst. Jag tycker att det är katastrof att säga att det inte är farligt att riva asbest om man bara gör det någon gång nu och då. Men jag tycker att det är lika stor katastrof att insinuera att trådskaparen i princip kan sätta sig ner och vänta nu.drakhenke skrev: