9 906 läst ·
7 svar
10k läst
7 svar
Stänga av värmesystemet?
Jag ska byta ventiler och termostater i två element.
Vi har fjärrvärme.
Undrar hur mycket jag behöver stänga av för att göra detta på bästa sätt?
Räcker det att stänga cirkulationspumpen med strömbrytaren och tömma ur systemet såpass att det tappar trycket?
Eller behöver jag stänga av fjärrvärmevattnet till värmeväxlaren med?
Vet att om jag enbart stänger pumpen så ökar tempen i systemet en del.
Tänkte mest om det kan bli för varmt om styrsystemet är av och där ändå kommer värme till det?
Sen till vattendelen:
Ena elementet är i badrummet så där kvittar eventuellt vattenläckage men det andra är i vardagsrummet så där vill jag helst slippa större mängder vatten....
Bägge ligger på bottenplan och fjärrvärmen är i källaren men där är även element på ovanvåningen.
Behöver jag tömma hela systemet?
Tänkte börja i badrummet då
Kanske dumma frågor men vill gärna veta.
Vi har fjärrvärme.
Undrar hur mycket jag behöver stänga av för att göra detta på bästa sätt?
Räcker det att stänga cirkulationspumpen med strömbrytaren och tömma ur systemet såpass att det tappar trycket?
Eller behöver jag stänga av fjärrvärmevattnet till värmeväxlaren med?
Vet att om jag enbart stänger pumpen så ökar tempen i systemet en del.
Tänkte mest om det kan bli för varmt om styrsystemet är av och där ändå kommer värme till det?
Sen till vattendelen:
Ena elementet är i badrummet så där kvittar eventuellt vattenläckage men det andra är i vardagsrummet så där vill jag helst slippa större mängder vatten....
Bägge ligger på bottenplan och fjärrvärmen är i källaren men där är även element på ovanvåningen.
Behöver jag tömma hela systemet?
Tänkte börja i badrummet då
Kanske dumma frågor men vill gärna veta.
Att det är olika kretsar är jag med på men tänkte mer på om det kunde bli nåt knas med stillastående vatten på min sida systemet så att säga.
Är ju hyfsat varmt vattnet som kommer från fjärrvärmen.
Känns inte riktigt bra att skruva på rattarna där när det viner och har sig...
Är ju hyfsat varmt vattnet som kommer från fjärrvärmen.
Känns inte riktigt bra att skruva på rattarna där när det viner och har sig...
Du kan stänga värmen med den reglerutrustning du normalt använder för att justera värmen i huset.Blindnit skrev:
Om du även stänger alla termostater på radiatorerna hålls det mesta vattnet kvar så du slipper tömma allt. Har jag för mig i alla fall, nån kunnigare än jag kanske kan säga om jag har rätt 
Jodå, det kan gå bra, men just när man grejar med radiatorerna i vardagsrummet kanske det inte är det allra bästa tillfället för sådana experiment.jeppeknaster skrev:
Klicka här för att svara