Har gjort en ritning och tänkte höra om det finns någon som har några inlägg på den.
Är lite osäker på Expansions kopplingen, ska ha tryckkärl.

Snälla skriv vad ni tycker...

• 22.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle sätta expansionkärlet på radiatorreturen på båda tankarna.
Och behövs verkligen autoavluftarna?

Sen en jätteviktig sak, du skall aldrig kunna skilja någon del i systemet från expansionskärlet. Det sitter lite väl mycket kranan på din ritning.
Tex. pannan blir utan expansion om man stänger kranarna till tankarna.

Det du kan göra är att ta bort handtaget på väl valda kranar för att undvika att någon del skiljs bort av misstag... Kan man göra fel så är det ju bara en tidsfråga innan det händer.

Varför väljer du att koppla in kulverten på separata anslutningar från huvudtanken och inte på de rör som går till pannan?

Varför köra med tank i huset? Med bara 6 m kulvert så måste det ju vara billigare/bättre att lägga en 4 pipig kulvert.

analog skrev:
du skall aldrig kunna skilja någon del i systemet från expansionskärlet.
Snarare aldrig skilja en del som har uppvärmning dvs panna och tank med elpatron
från SÄKERHETSVENTIL.

Det är bra att kunna skilja tryckexpansion från resten av systemet när man vill kolla förtrycket.

Ok.
Tack för alla inlägg.
Nu finns det redan en kulvert, och jag kan inte göra om det nu mitt i vintern, så jag får göra det framöver.

Varför autoavluftare. Jo jag ska gå med rören upp över en dörröppning.

Har ritat om lite, vad tror ni nu?

• Pannritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Matss skrev:
Snarare aldrig skilja en del som har uppvärmning dvs panna och tank med elpatron
från SÄKERHETSVENTIL.

Det är bra att kunna skilja tryckexpansion från resten av systemet när man vill kolla förtrycket.
Vad händer när pannan eller tank kyls ner då? Hjälper verkligen SÄV mot undertryck?

Nä, oroar man sig för det så finns vakumventiler. Min reflektion var säkerhetsmässig.

Har du redan acctankar?bättre med en stor
Behövs verkligen 2st elpatroner i tekniktank
med en annan typ av Vv beredning får du större tankvolym

Jo jag ska gå med rören upp över en dörröppning.
Hur många rör /vilka rör gäller det ?

Jag har redan alla tankar, panna m,m.
Måste sätta in detta just nu pga, ekonomi m,m.
Ska köpa en annan slavtank (tekniktank) lite senare med flera varmvattenslingor istället.

Över dörröppningen ska jag gå med båda rören till kulverten och båda rören till garagets radiatorkrets.

Finns det något fel på min nya ritning??

Tilloppet från pannan/laddomatens översida, bör kopplas till tanktopparna och avluftningen där. (Troligen där den mesta "luften" frigörs)

varför inte gå på med kulverten i toppen inne i huset??

PST skrev:
Tilloppet från pannan/laddomatens översida, bör kopplas till tanktopparna och avluftningen där. (Troligen där den mesta "luften" frigörs)
Nej ansluter man i sidan får man hela volymen ovanför som luftfälla

Garagets och husets expansion på kulvert retur (kallaste punkt)
samt avluftning på dessa
Sätt manuella avluftare

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.