1 804 läst ·
18 svar
2k läst
18 svar
Måste det kosta över 100.000:-?
Sida 1 av 2
Jag har just köpt en villa med källare på ca 100+100 kvadrat. Sitter i dag vattenburen värme med en oljepanna som känns föråldrad. Jag fattar att bergvärme är bäst men så mycket hade jag inte tänkt lägga! Sen har jag fått förslag på luft/vatten och vatten/vatten men det är fortfarande i 100tkrs klassen...
Va får man för 50?
Va får man för 50?
Medlem
· Västra Götaland
· 118 inlägg
En Luft/Luft-pump och en kamin? Men bergvärme är det som lönar sig bäst, så gör som jag och charma till dig nog med pengar av banken 
Pelletsbrännare till befintlig panna lär hamna under 50'
Medlem
· jönköping
· 73 inlägg
Jaha, då är valet ju solklart. EL panna.
Observera att luft/luft eller luft/vatten inte har något med att ventilera kåken. Tvärtom, att sluta med eldning och gå över till någon typ av värmepump (berg/jord/sjö/luft/...) eller fjärrvärme snarare gör tvärtom, dvs försämrar det naturliga självdraget (om det nu är en sådan ventilation i ditt hus). I så fall börjar vi prata någon typ av FTX och värmeåtervinning och då bygger vi lite till på priset.
Billigast investeringskostnad är nog en billig kamin och en luft/luft värmepump (eller två en för varje våningsplan) och så köra med elpatronen (som antagligen finns i din panna idag) när värmepumparna inte klarar av att leverera.
Billigast investeringskostnad är nog en billig kamin och en luft/luft värmepump (eller två en för varje våningsplan) och så köra med elpatronen (som antagligen finns i din panna idag) när värmepumparna inte klarar av att leverera.
Vill du få halverad årskostnad så kan du nog koppla på Elpatronen, det kommer att fungera tills du sparat ihop pengar till en riktig värmeanläggning.. Du får nog räkna med kanske 40-45.000 per år om du kör med olja, mellan 25-30.000 med el.. Sätt dit en luft/luft för 20.000 så är du kanske nere på 20.000/år..
Jag skulle säga att jordvärme med egen grävning och egen inkoppling skulle komma kanske en bit över 50 men en bra bit under 100. Det förutsätter iofs att man 1. kan och 2. har tillgång till en grävare eller också en bunt väldigt snälla och arbetsvilliga grannar med varsin spade.
Handskotta leder till ryggskott och sjukskrivningar .
Karensdagar blir dyrare än att hyra grävare....
Karensdagar blir dyrare än att hyra grävare....
Varför är alltid billigast=bäst? Tänk istället på att anpassa dig till husets förutsättningar. En pelletspanna med bulkförråd skulle antagligen passa ditt hus med tanke på ventilation och vind mm om det bygger på självdrag och inte är inplastat.xtreme skrev:Jag har just köpt en villa med källare på ca 100+100 kvadrat. Sitter i dag vattenburen värme med en oljepanna som känns föråldrad. Jag fattar att bergvärme är bäst men så mycket hade jag inte tänkt lägga! Sen har jag fått förslag på luft/vatten och vatten/vatten men det är fortfarande i 100tkrs klassen...
Va får man för 50?
Jag tycker det låter som att du vet vad du vill ha... Ingen tillsyn, det ska bara fungera.
Dina valmöjligheter
-Elpatron
-Fjärrvärme
-Värmepump
Driftekonomin får väl styra.
- Elpatron, troligen billigare än olja men fortfarande skitdyrt.
- Fjärrvärme, beror på anslutningsmöjligheter och dagens och framtidens prissättning.
- VP, luft-berg-jord till vatten. Har nog den lägsta kostnaden över tid. Ta ett lån även om det kommer ovanpå topplånen till hög ränta, sänkt driftkostnad betalar dina utgifter för lånet. Begär in fler offerter på luft/vatten, de ska väl kunna räcka i Kalmar och ska väl inte behöva komma i närheten av 100 kkr?
Men värmepump är ju fortfarande direktel med rabatt ;-) Räkna med att elpriset kommer att kunna gå upp rejält, kanske det dubbla om 5-10 år? 2,5-3,0 kr/kWh? En pelletspanna med bra automatsotning och stort pelletsförråd kan vara ett alternativ om du kan tänka dig tömma aska med någon veckas mellanrum. Å så får du ringa och beställa pellets ett par gånger om året. Med pellets har du ett nästan koldioxidneutralt hus, hushållsel borträknat.
Glöm ventilationen ska den med får du nog ladda in ett antal 10000 kronor till.
Dina valmöjligheter
-Elpatron
-Fjärrvärme
-Värmepump
Driftekonomin får väl styra.
- Elpatron, troligen billigare än olja men fortfarande skitdyrt.
- Fjärrvärme, beror på anslutningsmöjligheter och dagens och framtidens prissättning.
- VP, luft-berg-jord till vatten. Har nog den lägsta kostnaden över tid. Ta ett lån även om det kommer ovanpå topplånen till hög ränta, sänkt driftkostnad betalar dina utgifter för lånet. Begär in fler offerter på luft/vatten, de ska väl kunna räcka i Kalmar och ska väl inte behöva komma i närheten av 100 kkr?
Men värmepump är ju fortfarande direktel med rabatt ;-) Räkna med att elpriset kommer att kunna gå upp rejält, kanske det dubbla om 5-10 år? 2,5-3,0 kr/kWh? En pelletspanna med bra automatsotning och stort pelletsförråd kan vara ett alternativ om du kan tänka dig tömma aska med någon veckas mellanrum. Å så får du ringa och beställa pellets ett par gånger om året. Med pellets har du ett nästan koldioxidneutralt hus, hushållsel borträknat.
Glöm ventilationen ska den med får du nog ladda in ett antal 10000 kronor till.
Gå till banken sedan släng in en luft/vatten. Montera konvektor element i källaren (vattenburet element med elfläkt i)
Det räcker i Kalmar
(3000 inlägg har man skrivit, undrar om man får en bonus från byggahus.se nu)
Det räcker i Kalmar
(3000 inlägg har man skrivit, undrar om man får en bonus från byggahus.se nu)
Byter du oljebrännare mot el/fjärrvärme/värmepump, kan du få små eller stora kostnader för följande:
Ventilation måste fixas som någon nämde ovan
Huset kan behöva dräneras och isoleras i marken
Sätta in avfuktare i källareutrymme
Installera fler radiatorer
Detta är det aldrig någon säljare för värmepump eller fjärrvärme snackar om. Åtgärdar man inte de saker som behövs kan det ju sluta på hundratusentals kronor för mögel och fuktskador.
Eller behöver du inte göra något av det och då är det ett enkelt val helt plötsligt.
Ventilation måste fixas som någon nämde ovan
Huset kan behöva dräneras och isoleras i marken
Sätta in avfuktare i källareutrymme
Installera fler radiatorer
Detta är det aldrig någon säljare för värmepump eller fjärrvärme snackar om. Åtgärdar man inte de saker som behövs kan det ju sluta på hundratusentals kronor för mögel och fuktskador.
Eller behöver du inte göra något av det och då är det ett enkelt val helt plötsligt.