1 902 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Elpatron i acktank
Varför sätter tanktillverkarna elpatronen i botten på tanken ?
Man tillför ju varmvatten från pannan i tankens topp för att få
den önskade skiktningen , men elpatronen värmer i botten ....
Om man på sommaren inte ids elda för duschvattnet utan vill
köra el så måste man ju värma upp hela stora acktanken för
att få sig lite varmvatten .
Finns det några tekniska skäl till att man inte sätter elpatronen
i förrådsberedaren ??
Man tillför ju varmvatten från pannan i tankens topp för att få
den önskade skiktningen , men elpatronen värmer i botten ....
Om man på sommaren inte ids elda för duschvattnet utan vill
köra el så måste man ju värma upp hela stora acktanken för
att få sig lite varmvatten .
Finns det några tekniska skäl till att man inte sätter elpatronen
i förrådsberedaren ??
Jo men varför inte sätta den uppifrån i beredaren ?
Den värmer ju ändå hela acktanken men värmen
kommer från rätt håll direkt .
Den värmer ju ändå hela acktanken men värmen
kommer från rätt håll direkt .
Man vill nog inte stoppa ner en elpatron uppifrån som kan riskera hamna i en luftficka/ångblåsa vilket kan medföra överhettning och ett kraftigt ökat slitage på elpatronen.
I mitt fall skulle jag även få mindre värme till elementen då min shunt sitter kopplad med "prioritet" på varmvattnet = den tar vatten längre ner(ca 45cm) i tanken till värmesystemet.
I mitt fall skulle jag även få mindre värme till elementen då min shunt sitter kopplad med "prioritet" på varmvattnet = den tar vatten längre ner(ca 45cm) i tanken till värmesystemet.
Ja det finns tekniska skäl, och det är det här med ackumulering och kylning. Du vill ackumulera värme eftersom de flesta hus bara har 16A in, då klarar du effekttoppar med en liten elpatron. När det gäller kylning så hade elpatronen inte kunnat gå lika länge om du haft det uppe i toppen på tanken.
Kan nämna att jag installerade en duschautomat med direktverkande el, patronen i den var märkt 40kw.
Kan nämna att jag installerade en duschautomat med direktverkande el, patronen i den var märkt 40kw.
Man sätter den längst ned för att man inte vet bättre, eller som en rest från den tiden då man kunde köpa billigare el nattetid (Den tiden kanske återkommer vi får se...).
Beträffande vedpanne-ackar och VV-beredning är det bättre att sätta en elberedare i serie efter acktankens beredare än att värma upp hela acktanken sommartid.
Beträffande vedpanne-ackar och VV-beredning är det bättre att sätta en elberedare i serie efter acktankens beredare än att värma upp hela acktanken sommartid.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Dessa vedpanneeldare de upprepar sitt mantra i det oändliga "skiktningen, skiktningen, skiktningen, skiktningen, skiktningen, skiktningen, skiktningen, skiktningen"
Vi som har kontinuerliga värmekällor (VP, pellets, EL och olja) fattar ingenting
Protte
Vi som har kontinuerliga värmekällor (VP, pellets, EL och olja) fattar ingenting
Protte
Klicka här för att svara