4 317 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Utbyte av Bacho Minimaster
Vi planerar en ombyggnation av vår villa och ska i samband med detta byta ut vårt befintliga luftburna värmesystem - Bacho Minimaster. Systemet består av en värmeväxlare samt ett elvärmebatteri om 6 kW (ACJ). Uppvärmningen av huset är alltså luftburen via ett elvärmebatteri. Återvinning sker idag via Bacho Minimastern. Uppvärmningen kompletteras idag med en luft/luft-VP. 2 st toaletter samt entré har idag elburen golvvärme (totalt ca 15-20 kvm). Vi är 2 vuxna och 2 barn i hushållet. Vi kommer efter ombyggnation ha en uppvärmd yta om ca 180 kvm varav groventré och tvättstuga på totalt 35 kvm ska ha golvvärme eftersom vi ska ha klinkergolv. Vi tänker även byta ut befintlig varmvattenberedare eftersom den är 26 år gammal
Ett förslag från en leverantör går ut på följande:
/Knut
Ett förslag från en leverantör går ut på följande:
- Installera en frånluftsvärmepump - Nibe Fighter 370
- Komplettera denna med ett vattenbatteri - ALIG VB250L (placeras på vind) - för
uppvärmning av luften - Värma 35 kvm groventré och tvättstuga med vattenburen golvvärme från Niben
- Komplettera gärna med solpaneler för stöd till tappvatten/golvvärme
- Kommer Niben att klara av varmvattenbehovet till vattenbatteri för 4 personer plus uppvärmning av våra 180 kvm, varav 35 kvm värms med golvvärme från Niben och ca 15-20 av elburen golvvärme i toaletter mm?
- Vi har ett relativt stort bubbelbadkar - och en fru som gillar att duscha
- Måste vi komplettera med en ytterligare VV-beredare?
- Räcker ALIG VB250L till för att värma upp huset tillsammans med luft/luft-VP? VB250L ser ut att vara dimensionerad för ett hus på ca 175 kvm. Men vi har ju hjälp av luft/luft-VP. Jag tippar på att vi behöver ett luftflöde på ca 65 l/sek för hela huset efter ombyggnationen.
- Kommer Niben och VB250L att arbeta för max under den kalla säsongen, medförande vibrationer etc och en sämre verkningsgrad?
- Vad finns det för alternativa lösningar?
/Knut
Mja, jag vet inte om jag hade satsat på en frånluftsvärmepump som ger mycket tveksam kompressoreffekt (och således mycket tveksam återvinning), men frågan är vad ni har för budget. Det bästa vore ju kanske en bergvärmepump och ett riktigt FTX-aggregat för återvinningen, kanske med ett litet värmebatteri, och sen vattenburen golvvärme i den utsträckning det fungerar, och sen komplettera med några fläktkonvektorer, och på så sätt även få möjlighet till frikyla.
Tycker iaf jag.
Tycker iaf jag.
Tack för svar cheetah1
Vad gäller budget så är kanske inte det begränsande i första hand. Men eftersom vi bara kommer bygga om delar av huset och vi idagsläget har luftburen el, så känns det som att ta i för mkt med att installera en bergvärmepump som kräver vattenburen värme. Pay-back kommer att bli väldigt lång för en bergvärmeinstallation som bara värmer 35 kvm plus varmvattenbehovet.
Jag hade själv tänkt mig att installera ett FTX-aggregat som skulle kompletteras med ett elvärmebatteri på tilluften. Men då hade jag fått ta elburen golvvärme i hela den ombygda delen av huset (35 kvm groventré och tvättstuga). Och det är svårt att få ett eleftervärmebatteri med tillräcklig effekt.I dagsläget har vi 6 kW och jag kan tänka mig att det är ngt sådant som jag behöver även fortsättningsvis. En tanke jag hade var att flytta upp befintlig ACJ upp på vinden, men dels är den gammal och dels så kommer då temperaturstyrningen av tilluften då att behöva ske på vinden. Kanske skulle det gå att lösa med fjärrstyrning, men då är ändå åldern en faktor att ta hänsyn på vad gäller ACJ:n som troligen inte har så många år kvar i livet.
Vad gäller budget så är kanske inte det begränsande i första hand. Men eftersom vi bara kommer bygga om delar av huset och vi idagsläget har luftburen el, så känns det som att ta i för mkt med att installera en bergvärmepump som kräver vattenburen värme. Pay-back kommer att bli väldigt lång för en bergvärmeinstallation som bara värmer 35 kvm plus varmvattenbehovet.
Jag hade själv tänkt mig att installera ett FTX-aggregat som skulle kompletteras med ett elvärmebatteri på tilluften. Men då hade jag fått ta elburen golvvärme i hela den ombygda delen av huset (35 kvm groventré och tvättstuga). Och det är svårt att få ett eleftervärmebatteri med tillräcklig effekt.I dagsläget har vi 6 kW och jag kan tänka mig att det är ngt sådant som jag behöver även fortsättningsvis. En tanke jag hade var att flytta upp befintlig ACJ upp på vinden, men dels är den gammal och dels så kommer då temperaturstyrningen av tilluften då att behöva ske på vinden. Kanske skulle det gå att lösa med fjärrstyrning, men då är ändå åldern en faktor att ta hänsyn på vad gäller ACJ:n som troligen inte har så många år kvar i livet.
Klicka här för att svara