7 139 läst ·
29 svar
7k läst
29 svar
SYREDIFFUSIONSTÄT slang
Det låter bra i mina öron.Matss skrev:
Jag är också så enkelriktad så om det sägs att det är viktigt att ha en SYREDIFFUSIONSTÄT slang mellan Värmepump och radiatorsystem så försöker jag hitta en sådan.
Fast det är inte så lätt.
Axelman
Då tar vi tiotusenkronorsfrågan: Vem säger att det är viktigt att denna slangsstump mellan pump och radiatorrör är tät?
Bara för att en kilometer gv-rör bör vara tätt så betyder det ju inte att 40cm flexslang ska vara det. Jag har aldrig hört någon uttrycka det kravet.
Bara för att en kilometer gv-rör bör vara tätt så betyder det ju inte att 40cm flexslang ska vara det. Jag har aldrig hört någon uttrycka det kravet.
Nej nånstans går ju gränsen för hur mycket syre som är försummbart. Även linande kopplingar släpper in syre och det är ok, så det är mycket möjligt att en slangstump är helt ok.
Är det förresten inte gummi i stålomspunna slangar??
Är det förresten inte gummi i stålomspunna slangar??
Har också snöat in på att välja rätt grejjer, finns ingen anledning att ta första bästa bara för att det är enkelt.
Slangen som jag fastnat för enbart för att det är den enda jag hittat är Buelcos som nämnts ovan men det ska inte vara EPDM utan den med slang av BYTYL gummi.
Som sagts tidigare kan du även använda syrediffusionstät PEX i stora loopar.
Lycka till!
Slangen som jag fastnat för enbart för att det är den enda jag hittat är Buelcos som nämnts ovan men det ska inte vara EPDM utan den med slang av BYTYL gummi.
Lycka till!
Skönt att höra att det finns fler som helst försöker välja det "rätta" alternativet hellre än det enkla.HJFF1969 skrev:Har också snöat in på att välja rätt grejjer, finns ingen anledning att ta första bästa bara för att det är enkelt.
Lycka till!
Precis som du så tror jag att BUTYL är viktigt.
Jag har hittat ett par sådana.
Dels hos KUNTZE
http://www.kuntze.se/index.asp?sidi...rupp=A&ProduktOmrade=Slangar&SokOrd=undefined
Och hos Lundgrens http://www.lundgrensmaskin.se
Art nr 1649-925 sid 1:62 i slangkatalogen
Hos KUNTZE finns också
http://www.kuntze.se/index.asp?sidi...rupp=B&ProduktOmrade=Slangar&SokOrd=undefined
Det är en PVC-slang som sägs vara diffusions- och gastät.
Men man undrar ju om det är OK med PVC i detta sammanhang.
Vänligen
Axelman
Axelman, får man igen fråga varför du tror att det är viktigt med en helt tät slang på denna stump? Vad har du för uppgifter kring hur mycket en icke-tät slang släpper igenom?
Det rätta alternativet är sällan det "perfekta" alternativet, det kommer du nog också inse när du renoverat hus ett tag....
Det rätta alternativet är sällan det "perfekta" alternativet, det kommer du nog också inse när du renoverat hus ett tag....
Har fruktansvärt dålig erfarenhet av flexslangar, har bytt ett otal modeller där gummit innuti ha stelnat, spruckit, stuckit i väg och ställt till med ett hellvette när dom fastnat i ventiler o dyl. Hade de jag vart jag hade jag inte tvekat att dra vanliga rör, risken att det blir ljudproblem är mindre än vad alla säger så länge man inte har en gammal värmepump med kolvkompressor. tycker du ska testa, värsta som kan hända är att det låter så du få sätta flexslang istället som du kanske får byta igen om ett några år.
Om inte den stålomspunna slangen med EPDM gummi slulle fungera skulle sveriges alla värmepumpsinstallationer behöva byggas om. Själv använder jag oftast en slang i lagom längd med släta kopplingar (28 mm) Så man kan både pressa och dra en klämring om så behövs. En annan fördel med detta är service-aspekten, värmepumpar brukar krångla en del och har varit med om att byta ett gäng, underbart när det sitter slang! Och som redan sagt, det kan bli missljud i värmesystemet utan... Att slangen ska läcka in syre kan paragrafryttarna sysselsätta sig med!
Saxat från ahlsell:
För anslutning av mindre värmeanläggningar samt varmt och kallt vatten för tekniskt bruk. Innerslang av EPDM–gummi, hylsor av rostfritt stål, kopplingar av mässing. Max.temp. 90 gr. Max arbetstryck vid 90gr, 10 bar. Vid 20gr, 25 bar.
28mm - 600 lång - RSK 8190193
Saxat från ahlsell:
För anslutning av mindre värmeanläggningar samt varmt och kallt vatten för tekniskt bruk. Innerslang av EPDM–gummi, hylsor av rostfritt stål, kopplingar av mässing. Max.temp. 90 gr. Max arbetstryck vid 90gr, 10 bar. Vid 20gr, 25 bar.
28mm - 600 lång - RSK 8190193
Klicka här för att svara