Hej!

Vi kör med vedpanna och har pannrummet i ett uthus på tomten och en kulvert till bostadshuset..
Eftersom det är ett par meter kulvert så antar jag att självcirkulationen till huset vid ev strömavbrott är noll..

Nu när det varit neråt -22 ett par gånger redan och en massa snö denna vintern har man varit lite orolig vad man ska göra vid ev strömavbrott.. är iofs ganska sällan avbrott här men förr eller senare så händer väl det..

Köpa en UPS för ett par tusen och bygga om elen i pannrummet IFALL det blir strömavbrott känns ju så där lockande.. under dessa tre åren i kåken har det väl sammanlagt varit avbrott nån timme totalt.. och samtidigt KAN det ju vara så att det grävs av en kabel så det blir avbrott ett par timmar i -20..

Fotogenvärmare i kåken är väl en rejäl nödlösning?

Hur har ni andra vedeldare med kulvert löst detta?

Tack på förhand

Liten vedkamin inne i kåken ej vatten mantel.Sen räcker det med nödström till laddomatpump,bara öppna shunten manuellt så orkar laddpumpen trycka igång cirkulationen ända upp till ovan våning.=varm o skönt:)

Redigerat:
  • Gilla
Arneno
  • Laddar…
Byt alla elanslutningar till panna och pumpar mm till stickproppar.
Då kan du köra allt på ett mindre elverk eller en strömomvandlare i bilen 12 till 220v 1000W kommer man långt på. Samt att du kan ha lyse och till kylar o frysar mm.

Någon gång i livet måste jag komma ihåg att uppfinna en ångdriven cirkpump som drivs av spillvärme från vedpannan. Borde man inte kunna använda en ombyggd avgasturbo?

Ångdriven pump ? Nja så varmt skall det väl inte vara i pannan ...Däremot finns ju peltier-element som skulle kunna göra el av tempkillnaden mellan rökgasröret och luften i pannrummet... Finns också dyra pannor med inbyggd sterlingmotor för elgenerering...

Koppla alla cirkulationspumpar och pannan (om den är fläktstyrd) på samma slinga
Och koppla sedan in en automatisk omkopplare med nödström.
Då har du så att det räcker i några timmar beroende på batteristorlek.
Jag har själv köpt från denna sida och det har funkat perfekt. http://www.energishop.se/

Smidigt med el och värme i samma panna som pr95 länkade om.

// Anders

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.