5 535 läst ·
28 svar
6k läst
28 svar
Vilken typ av kulvert ska jag ha?
Alltså, det räcker nog med en 10-liters vvb, beroende på hur lång och grov kulvert du har. Det den gör är att lagra varmt vatten i tillräckligt stor mängd så att det hinner komma varmt vatten från pannan, efter det behövs den inte längre. Att hålla 10 liter vatten varmt i en modern vvb kostar i det närmaste nada. Varmvattencirkulationen å andra sidan kommer högst sannolikt, om inte det är en väldigt kort kulvert, att kosta avsevärt mer per år.
Så vad du behöver är tillopp och retur av värmevatten (till golvvärme/radiatorer/luftbatterier/handdukstork/whatever), samt tillopp av varmvatten. Till det behöver du en PEM-slang till kallvattnet, fast det kanske kommer från annat håll.
Jag vet inte om det finns trerörskulvert?
Så vad du behöver är tillopp och retur av värmevatten (till golvvärme/radiatorer/luftbatterier/handdukstork/whatever), samt tillopp av varmvatten. Till det behöver du en PEM-slang till kallvattnet, fast det kanske kommer från annat håll.
Jag vet inte om det finns trerörskulvert?
Suhagg skrev:
Tittar man i Uponors datablad på 2x25 så är det något på 8W/m i förlust medan Logostor har något på 6W/m.
Vi tyckte den var smidig att lägga och då hade vi ändå 2x32 i 2st 110m rullar. Vi var också inne på Uponors kulvert först men efter pratat med en som jobbar med fjärrvärme på kommunen rekommenderade han Logostor.
Logstors hade ingen 4 pipig.SteffeM skrev:
2x32 = 352kr/m + 12% frakt + 350kr kapavgift
28+22 = 286kr/m + 12% frakt + 350kr kapavgift
ca 640kr/m för Logstor + 12% frakt
Då har jag två st kulvertar så värmeförlusterna blir nog större.
Ska undersöka vad det går att göra på Uponors kulvert i pris istället.
Du tror inte att du har en del värmeförslust i kulverten när du hela tiden cirkulerar?Cumulus skrev:
Ifs så har man ju det oavsett om man cirkulerar eller inte. Förr eller senare vill man ju använda varmvattnet i kulverten även om en del av värmen gått i förlust.
1. VVC. Varmvattnet cirkulerar, det är varmt direkt när du öppnar kranen inne. En del försvinner i förlust i kulverten.
2. VVB. En liten 15l varmvattenberedare inne ser till att du har varmt vatten direkt och stödvärmer det vattnet som svalnat i kulvert innan det når din kran.
När jag tänker efter så låter cirkulation smartare men jag kanske tänker fel?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Båda lösningarna ger någorlunda direkt varmvatten vid tappställerna. Den som blir eknomiskt bäst beror nog på hur ofta det tas ut varmvatten över dygnet. Gissningsvis blir VVC billigare om det är väldigt många småuttag över dygnet, då uppvärmningen av det vattnet kanske kostar 1/3 till 1/2 av vad det gör i VPn. Med mera normal användning är jag övertygad om att den extra beredarlösningen kommer att vara billigast. Jag kommer själv att välja den lösningen.Suhagg skrev:Du tror inte att du har en del värmeförslust i kulverten när du hela tiden cirkulerar?
Ifs så har man ju det oavsett om man cirkulerar eller inte. Förr eller senare vill man ju använda varmvattnet i kulverten även om en del av värmen gått i förlust.
1. VVC. Varmvattnet cirkulerar, det är varmt direkt när du öppnar kranen inne. En del försvinner i förlust i kulverten.
2. VVB. En liten 15l varmvattenberedare inne ser till att du har varmt vatten direkt och stödvärmer det vattnet som svalnat i kulvert innan det når din kran.
Jag ska lägga kuvlert inom någon vecka från VP och ca 22 m in i huset. Kommer att göra hemmatillverkad kulvert med cellplast en fräsmaskin, 28 mm PEX slang och lite pill. Kostnad 200-250 kr/m plus en extra arbetsdag. Snor tillverkningsidén från http://www.elgocell.se/pdf/EPSPEX.pdf och jag räknar med att få minst 100 mm isolering på utsidan PEX:en, betydligt mer än de flesta färdiga.
Vet flera som på korta sträckor 10m eller mindre byggt själv. Det är alltid kul att komma på egna ideer men förtjänsten i detta fall tycker jag är för liten.norrbottenstorpet skrev:Båda lösningarna ger någorlunda direkt varmvatten vid tappställerna. Den som blir eknomiskt bäst beror nog på hur ofta det tas ut varmvatten över dygnet. Gissningsvis blir VVC billigare om det är väldigt många småuttag över dygnet, då uppvärmningen av det vattnet kanske kostar 1/3 till 1/2 av vad det gör i VPn. Med mera normal användning är jag övertygad om att den extra beredarlösningen kommer att vara billigast. Jag kommer själv att välja den lösningen.
Jag ska lägga kuvlert inom någon vecka från VP och ca 22 m in i huset. Kommer att göra hemmatillverkad kulvert med cellplast en fräsmaskin, 28 mm PEX slang och lite pill. Kostnad 200-250 kr/m plus en extra arbetsdag. Snor tillverkningsidén från [länk] och jag räknar med att få minst 100 mm isolering på utsidan PEX:en, betydligt mer än de flesta färdiga.
VVC verkar mest ekonomiskt med andra ord. Tar lite varmvatten på morgonen, sen står det oanvänt 10tim sen tar man lite på kvällen, sen hela natten oanvänd. (min rörmokare sa VVB som det mest ekonomiska?)
Redigerat:
Med alternativ 1 har du förluster konstant hela tiden dygnet runt året om så länge cirkulationen är igång, tänk två rör, ett grövre och ett lite klenare, 50° varma, som ligger ett par cm skumplast från 4 grader varm jord. Hela tiden.Suhagg skrev:Du tror inte att du har en del värmeförslust i kulverten när du hela tiden cirkulerar?
Med alternativ 2 har du bara förluster i form av energin som läcker ut under själva spolningen och avsvalningen av röret, samt att du får betala nån krona eller tre i veckan för att hålla varmvattenberedaren varm.
Underbart! Det där gick in i min skalle direkt.cheetah1 skrev:Med alternativ 1 har du förluster konstant hela tiden dygnet runt året om så länge cirkulationen är igång, tänk två rör, ett grövre och ett lite klenare, 50° varma, som ligger ett par cm skumplast från 4 grader varm jord. Hela tiden.
Med alternativ 2 har du bara förluster i form av energin som läcker ut under själva spolningen och avsvalningen av röret, samt att du får betala nån krona eller tre i veckan för att hålla varmvattenberedaren varm.
Nu förstår jag varför rörmokaren sa VVB.
Ska ha kulvert från garage till hus vid nybygge. Klart man drar en 4 pipig till huset och tar med en vvc. Börja knöla med en lite VVB i huset känns inte så smidigt. Sätt dit en liten VVC pump som har timer som startar på morgonen och eftermiddagen. Ok, att man har förluster i en kulvert, men det är ju förluster i en liten VVB också, spolar du inte VV så sänks ju temperaturen i VVB och då ska den, iof lilla minskning värmas upp av elpatronen i VVB. Sen beror det ju på hur långt hus man har. Vi ska ha 19 meter långt och badrum är i andra änden av tvättstugan där i så fall en VVB skulle vara, har ju då ändå en lång tapptid till badrum vilket man inte vill.
Måste vara marginellt med den förlust man har, bekvämlighet utan VVB som kan krångla och VV vid tappstället direkt måste vara bäst. Ta en kortare dusch en gång i veckan och så är den förlust som VVC orsakar betald.
Måste vara marginellt med den förlust man har, bekvämlighet utan VVB som kan krångla och VV vid tappstället direkt måste vara bäst. Ta en kortare dusch en gång i veckan och så är den förlust som VVC orsakar betald.
Sant det måste jag tänka på också. Där kulverten kommer in i huset kommer jag ha ca 10m bort till ett badrum så det blir ju lite avstånd där också.T:F skrev:Ska ha kulvert från garage till hus vid nybygge. Klart man drar en 4 pipig till huset och tar med en vvc. Börja knöla med en lite VVB i huset känns inte så smidigt. Sätt dit en liten VVC pump som har timer som startar på morgonen och eftermiddagen. Ok, att man har förluster i en kulvert, men det är ju förluster i en liten VVB också, spolar du inte VV så sänks ju temperaturen i VVB och då ska den, iof lilla minskning värmas upp av elpatronen i VVB. Sen beror det ju på hur långt hus man har. Vi ska ha 19 meter långt och badrum är i andra änden av tvättstugan där i så fall en VVB skulle vara, har ju då ändå en lång tapptid till badrum vilket man inte vill.
Sen borde det vara billigare att värma vatten med värmepumpen än att göra det med en VVB eller har jag fel?
Keep it simple brukar alltid vara bäst. Då verkar VVC ligga bäst till.
Suhagg, kolla på denna länk. http://www.flygt.se/3349034.pdf
Jobbar som röris och träffade säljaren häromdagen, verkar vara kanon i drift mot andra. Du måste ju även kunna räkna ut vad din kulvert kommer läcka, talade med EVI HEAT där jag ska köpa värmepumpen och han sa till mig att man kunde räkna med 5 watt per meter på de flesta, vad detta innabär i slutänden vet jag ej. Men allt går väl att räkna på. Men som sagt, tror ej det är såna enorma summor. Kontakta er kommun för energirådgivnig för skojs skull. VVC behöver verkligen inte snurra hela tiden, denna från flygt har dock bara dygnstimer men man kan ju köpa den utan timer och sedan köpa en timer separat som man kan ställa veckovis, till helger tex.
Jobbar som röris och träffade säljaren häromdagen, verkar vara kanon i drift mot andra. Du måste ju även kunna räkna ut vad din kulvert kommer läcka, talade med EVI HEAT där jag ska köpa värmepumpen och han sa till mig att man kunde räkna med 5 watt per meter på de flesta, vad detta innabär i slutänden vet jag ej. Men allt går väl att räkna på. Men som sagt, tror ej det är såna enorma summor. Kontakta er kommun för energirådgivnig för skojs skull. VVC behöver verkligen inte snurra hela tiden, denna från flygt har dock bara dygnstimer men man kan ju köpa den utan timer och sedan köpa en timer separat som man kan ställa veckovis, till helger tex.
Tack. Ska titta mer på detta när det är dags att beställa grejer.T:F skrev:Suhagg, kolla på denna länk. [länk]
Klicka här för att svara