hej! nu behöver jag hjälp igen, denna gången gäller det inte mitt hus utan mitt fritidsprojekt :)
Det är så att jag vill kunna få fram ett antal hundra liter 76 (ibland 78 andra gånger 73) gradigt vatten, till detta har jag en vvberedare. Vad är det för pryttlar som skall till för att man skall få en så tillförlitlig 73gradig värme som möjligt? säg att jag har vvberedaren på 80 grader, sen så blandar jag det med kallvatten. Skall man koppla en plc, så man mäter uttemperaturen och reglerar med elektriska ventiler? eller är det bara en "bra" blandare som går upp i 73-78 gradiga temperaturintervallet?
med hopp om bra svar från ni kunniga människor på detta forum =)

En vanlig termisk blandningsventil är det man brukar ha efter en vvb ("termostatventil"). Brukar duga.

finns det blandningsventiler för mitt intervall 70-80 grader`?

Varför så varmt...

Konstant 78° skulle jag förstå men... :)

ja 78 grader går alldeles toppen :)
men en fråga till nu. om jag har en 300 liters vv beredare, sen sätter jag den på typ 90 grader, allt efter jag tar ut vatten (skulle tro jag ska beöva ca 200 liter,) kommer inte kallvatten fylla på vvb och snittemperaturen sjunker till lägre än önskade 78 grader?

Skaru destillera mäsk ?:D

PST skrev:
Skaru destillera mäsk ?:D

Ja tror de va en bra fråga? :)

Man känner igen graderna nånstans ifrån ;)

Alla har väl hängt med på den delen av Kemin på Högstadiet :blushing:

Men om du tänkt dig att kunna få en konstant temperatur på hela "beredarens" innehåll samtidigt som du har ett flöde genom den så blir det nog svårt.

Sist jag donade med värme i 78grader så skulle jag sätte på nån strömbrytare i duschen när det ångade i mer än 78 grader i duschrummet.
Hela rummet ångade och jag fick mig en duktig kyss av handtaget.
Misstänker att diverse "tillverkare" på den tiden hade lite dålig koll på fas,jord, nolla.

ja men det är inte starksprit jag skall tillverka :)

Vad har man klensprit till ?

orparn skrev:
Vad har man klensprit till ?
Råvara till den fortsatta processen d^_^b

C
Genomströmningsberedare och en riktigt noggrann blandningsventil?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.