Hej
Var kan man hitta slang spm är både lite FLEXIBEL och samtidigt SYREDIFFUSIONSTÄT.

Den skall alltså hindra ljud från en värmepump att sprida sig i radiatorsystemet och också förhindra att radiatorvattnet syresätts via slangen medoönskade rostskador på ex.vis radiatorer.

Det sägs ofta att man skall använda sådan slang, men ingen säger var man kan köpa den.

Men här finns säkert snälla människor ,som vet.

Hälsningar
Axelman

Har inte golvvärmeslang dessa egenskaper?

pbengtsson skrev:
Har inte golvvärmeslang dessa egenskaper?
Tack
Men slang typ COMBIPEX, tycker inte jag är tillräckligt böjlig, flexibel.

Axelman

Varför är flexibiliteten viktig? Ett golvärmerör börjar man ju lätt med radien 15 cm

Surfa till rinkabyror.se, leta upp anslutningsslangarna. Där finns en rostfri anslutningsslang som nog är vad du söker. Tex artikelnr 5656.

Om den är diffusionstät eller inte spelar knappast någon roll eftersom den är så kort.

MathiasS skrev:
Surfa till rinkabyror.se, leta upp anslutningsslangarna. Där finns en rostfri anslutningsslang som nog är vad du söker. Tex artikelnr 5656.

Om den är diffusionstät eller inte spelar knappast någon roll eftersom den är så kort.

Ja
Jag har svårt med resonemang typ:
Det läcker, men inte så mycket, så det är väl inte så farligt.
Det är bättre om det är tätt tycker jag.
Axelman

MathiasS skrev:
Varsågod.

[länk]

Var du köper denna får du lista ut själv, finns överallt.

Tackar

Konstigt dock att det inte står något om SYREDIFFUSIONSTÄTHET I DOKUMENTATIONEN.
Jag har skrivit till Beulco och frågat.
Axelman

Redigerat:
Du kan få ett svar här: EDPM-gummi är inte till 100 procent tätt, men nästan. Möjligen har Beulco gjort någon ytterligare ytbehandling, men då skulle man garanterat skriva det eftersom det särskiljer produkten från andra.

Staffans2000
Axelman. Hej.

Det här verkar vara teoretiskt trams du snöat in på.
Om en meter golvvärmeslang skulle släppa in så mycket syre så att det skulle skada ditt system, hur går det då för de med hundratals meter slang utlagt i sina golv?

Lägg ned din tid på något konstruktivt, istället för att flumma in på ovesentliga hypoteser.

Med vänliga hälsningar från en som "flummat" för mycket.

Staffan

P.S.
Om du tycker att golvvärmeslang är för styv kan du göra en loop = vira den ett varv. Då blir du på ett billigt, praktiskt, enkelt och bra sätt av med vibrationerna.

Redigerat:
Du är ute o cyklar! SYREDIFFUSIONSTÄTHET-SPÄRR pratas det om i Pex-sammanhang och är en film som ligger runt slangen och gör att syre inte kan tränga in. Men det läcker inte o du kan aldrig se en skillnad med blotta ögat. Den slangen du ska ha, är av typen armerad anslutningslang, finns bde med slätända och gänggång. Åter ign, du har blandat ihop material och fackspråk

Tack
Vi får väl hoppas att de hundratals metrarna är av typ COMBIPEX eller liknande, som är SYREDIFFUSIONSTÄTA.
Tror jag i alla fall.
Eller menade du något annat .... ?

Axelman

Innan va det vanligt med 2 olika typer av pex-kvalitet med eller utan Syrediffusionsspärr dom utan använvädes på värmen och dom med på tappvatten, det ligger kilometervis med golvvärmeslang som saknar S-D.spärr

Dr.L skrev:
Innan va det vanligt med 2 olika typer av pex-kvalitet med eller utan Syrediffusionsspärr dom utan använvädes på värmen och dom med på tappvatten, det ligger kilometervis med golvvärmeslang som saknar S-D.spärr

Ja
Du menar väl MED SPÄRR PÅ VÄRMEN
och
utan spärr på tappvatten ?

Axelman :S

Kan någon förklara hur syret ska kunna komma in i en slang som 99,999% av tiden har högre tryck än den omgivande atmosfären???
Problemet med gamla PEX var väl att dom"svettades" över tid?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.