Hej!
Har i dagsläget en utegivare som reglerar min temperatur inomhus, fjärrvärme är det som körs.
Kommer snart att köpa mig en insatskamin till min öppna spis och tänkte elda en del i den för försöka sänka uppvärmningskostnaderna såhär på vinterhalvåret. Då borde det väl vara smidigast att sätta in i en inomhusgivare som styr temperaturen till mina element?
- Är det något man kan koppa in själv?
- Vart får jag tag i delar till detta och Vad är det jag behöver?
- Måste jag byta ut mina temostater på elementen? I dagsläget sitter det Danfoss temostater (se bilder) samt i vissa element har jag bytt ut till dessa (http://www.jula.se/termostat-128575) då danfosstermostaterna hade fastnat på dom.
Vad brukar delarna till ett sånt system kosta på ett ungefär exkl arbete alltså?
Har i dagsläget en utegivare som reglerar min temperatur inomhus, fjärrvärme är det som körs.
Kommer snart att köpa mig en insatskamin till min öppna spis och tänkte elda en del i den för försöka sänka uppvärmningskostnaderna såhär på vinterhalvåret. Då borde det väl vara smidigast att sätta in i en inomhusgivare som styr temperaturen till mina element?
- Är det något man kan koppa in själv?
- Vart får jag tag i delar till detta och Vad är det jag behöver?
- Måste jag byta ut mina temostater på elementen? I dagsläget sitter det Danfoss temostater (se bilder) samt i vissa element har jag bytt ut till dessa (http://www.jula.se/termostat-128575) då danfosstermostaterna hade fastnat på dom.
Vad brukar delarna till ett sånt system kosta på ett ungefär exkl arbete alltså?
Enkelt och även bra tycker jag skulle vara att byta termostatdelen på dina element, det finns modernare utbytesdel till de du visar på bilden hos tex Rinkaby, de är inte dyra. En gasfylld sådan reagerar snabbt och bra när du eldar eller solen bidrar osv, du kan ju även ställa rummen individuellt på ett bra sätt. Eftersom du kör fjärrvärme funkar det ok med endast utegivare, ställ en kurva som räcker med marginal, dvs håll en relativt hög framledning och låt termostaterna jobba.
Det du kanske läst här om låg retur, minimal framtemp osv är mer inriktat mot vedeldning med ack och värmepumpar osv, med fjärrvärme kan du enklare få en bra funktion inom rimliga gränser utan så mycket skruvande och trimmande.
Det du kanske läst här om låg retur, minimal framtemp osv är mer inriktat mot vedeldning med ack och värmepumpar osv, med fjärrvärme kan du enklare få en bra funktion inom rimliga gränser utan så mycket skruvande och trimmande.
ah tackar för svaret, får bli så istället
Har inte riktigt klurat ut det här med kurvorna osv men det kommer.
Bör jag satsa på dom från Rinkaby istället för dom från jula? Jag har bytt ut 7 av 15 till julas så tänkte om jag skulle byta ut resten till dom också? Fast kanske är mycket bättre med Rinkaby?
Är det någon speciell modell av deras termostat jag ska ha isf?
Bör jag satsa på dom från Rinkaby istället för dom från jula? Jag har bytt ut 7 av 15 till julas så tänkte om jag skulle byta ut resten till dom också? Fast kanske är mycket bättre med Rinkaby?
Är det någon speciell modell av deras termostat jag ska ha isf?
Julas verkar vara MMA fabrikat och de är vanliga och inte dåliga heller. Men eftersom du redan har Danfoss kan det ju vara lämpligt att bara ersätta dem med en ny termostatdel, för du byter väl inte ventilen för vatten också?
Den du har på bilden ersätts med artnr 9483 hos Rinkaby. (Mät dia på ventilhalsen för säkerhets skull, två att välja på.)
För egen del håller jag Danfoss högt både till funktion och livslängd.
Den du har på bilden ersätts med artnr 9483 hos Rinkaby. (Mät dia på ventilhalsen för säkerhets skull, två att välja på.)
För egen del håller jag Danfoss högt både till funktion och livslängd.
Klicka här för att svara