19 959 läst ·
15 svar
20k läst
15 svar
Stänga av bergvärmepump?
Sida 1 av 2
1100 - 1200 kWh på hur lång tid? Det kan inte skada att stänga av värmepumpen, men jag undrar om du inte har något mer som drar el. Det låter för mycket för att bara komma från en bergvärmepump som inte producerar värme.
Erik
Erik
Jag tyckte att 1100 - 1200 kWh lät mycket på en sommar och funderade på hur många månader du räknade till sommaren. Per månad när du inte är hemma är det en helt vansinnig förbrukning. Jag förbrukade knappt 1200 kWh i januari och jag värmer huset med direktel. Maj till augusti sammanlagt gjorde jag av med 753 kWh. Det kan som sagt inte skada att stänga av värmepumpen, men du har något mer som drar el. Runt 1500 W medeleffekt kan omöjligt vara tomgångsförbrukning på en bergvärmepump. Det finns väl knappt en pryl i huset som måste dra ström på sommaren när man inte är hemma.
Erik
Erik
Jag ställer vår pump att enbart producera varmvatten från mitten av juni till ca mitten av september, självklart får man anpassa efter utetempen, men vet inte om jag sparar så mycket på det.
Vi nyttjar totalt ca 2500kWh för tiden juni-september vilket ger ca 650kWh/månad. Så det låter som du har andra elförbrukare som påverkar också.
Vi nyttjar totalt ca 2500kWh för tiden juni-september vilket ger ca 650kWh/månad. Så det låter som du har andra elförbrukare som påverkar också.
1250 kwh !!!!! I januari!!!
Bodde du då i en igglo :-D eller är det en friggebod du värmer upp!! hahah
Eller en riktigt bra värme källa.
Ja har ett hus på 200 m2 , hade samma förbrukning maj- aug
Ja det är nått som drar mycket iaf
Har oxå pumpen inställd på att bara producera varmvatten!
MVH Linus
Bodde du då i en igglo :-D eller är det en friggebod du värmer upp!! hahah
Eller en riktigt bra värme källa.
Ja har ett hus på 200 m2 , hade samma förbrukning maj- aug
Ja det är nått som drar mycket iaf
Har oxå pumpen inställd på att bara producera varmvatten!
MVH Linus
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Mitt hus är på 64 kvm och jag eldar mycket. Eftersom våra hus gissningsvis inte på något vis är relevanta att jämföra utelämnade jag de detaljerna. Jag ville bara med den liknelsen sätta fingret på hur orimligt hög din förbrukning var i ett tomt ouppvärmt hus på sommaren.smidifix skrev:
Ingen belysning, ingen värme, ingen spis, inget varmvatten (det är väl ingen kran som droppar?). Jag antar att inga datorer eller TV:ar stod igång. Kvar finns kylskåp, frys, eventuellt ventilationssystem och diverse standbyförbrukning. En femtedel av din förbrukning vore mer rimlig.
Erik
Kanske har uttryckt mig luddigt, med den förbrukningen så bodde ja så klart i huset ;-)
Men tycker det är en hög förbrukning ändå för bara "hushålls el"
Vi tränar mycket så vi duschar i stort sätt aldrig hemma!
Tack för att de hjälper till att bena ut det Erik , va inte menat som nå påhopp!!
MVH Linus
Men tycker det är en hög förbrukning ändå för bara "hushålls el"
Vi tränar mycket så vi duschar i stort sätt aldrig hemma!
Tack för att de hjälper till att bena ut det Erik , va inte menat som nå påhopp!!
MVH Linus