8 634 läst ·
50 svar
9k läst
50 svar
Val av värmesystem till hus i Norrland
H 1342ja73 skrev:
B 598
D 944
vikt 470kg.
Den var rätt fin men måtten var i saftigaste laget. Vedex 3300 hade betydligt vettigare mått för en köksförvaring.
Jag börjar dessutom fundera, går det verkligen att placera en vedpanna tätt intill vitvaror/köksskåp. Är kanske kökspannorna mer anpassade för sånt?
/nochl
Mycket intressant. Tack för länken.Elliot_ skrev:Jag har en Wamsler kökspanna som har ett nödströmsaggregat kopplat till pumparna. Vid ström avbrott går nödströmsaggregatet (Eligen) igång och det funkar klockrent med hjälp av bilbatterit
[länk]
Jag drog ett spirorör 100mm uppe på vinden ovanför kökspannan till ett rum längre bort för att slippa för mycket värme i köket. Vet att Pax har flera lösningar för värmeförflyttning.
Det där med värmeavledning till andra rum är inte så dumt det heller. Jag ska ha det i bakhuvudet.
/nochl
Jo, faktiskt så har jag kikat på den några gånger.henrik petersen skrev:
Det verkar vara en smart lösning på många sätt. Att man slipper fundera på var tanken ska vara är ju också ett plus. Jag tycker dock den är väldigt mycket svårare att placera än en kökspanna eller en vattenmantlad kamin. Jag tror inte vi är så sugna på att ha en stor kakelugn mitt i köket/vardagsrummet. Dessutom var den största tanken bara på 850L om jag minns rätt. Vilket då skulle vara i minsta laget. 90000 är också en rejäl slant.
EDIT: Såg precis en bild på en kakelugnspanna med en plåtskorsten som stack iväg upp från den. Huga. Nä, en kakelugn passar bäst i äldre hus med murad skorsten tycker jag nog.
/nochl
Redigerat:
Du har en riktigt bra poäng och jag tänker samma tanke. Det är en stor investering som inte betalar tillbaka sig själv på något sätt tills den dag då vi bor där längre perioder och verkligen kan elda regelbundet.M_TK_KN skrev:Med min erfarenhet av vattenburen vedeldning och vedspis/ kamin skulle jag själv inte satsa på ett vedpanne system i ett hus som kommer användas som fritidshus. Det blir ganska stor investering för att värma huset med direktel långa tider. Jag tror mer på ett värmepump system som sparar energi även när huset står tomt. Däremot är en bra vedspis eller kamin ett suveränt komplement när man är på plats. Vi har vedspis i köket på nedervåningen och en kamin på övervåningen. På övervåningen sprids inte värmen så värst bra utan det mesta stannar i rummet dör kaminen står.
Förutom kostnaden för eldstaden och tanken, ungefär vad kostar installationen av en vedpanna/kökspanna/vattenmantlad kamin med kopplingar + skorsten?
Angående golvvärmen så är saken den att när vi nu gjuter platta och lägger golv så vill vi lägga vattenburen golvvärme så att vi har alla möjligheter i framtiden att välja värmesystem. Dessutom tycker vi om komforten.
Mest ekonomiskt för tillfället kanske vore att skippa idén på vedpanna och stora ackumulatortankar och tillsvidare värma golvvärmen med elpatron när vi kommer dit och köra lite underhållsvärme på densamma när vi inte är där.
Den dag vi eventuellt flyttar dit så kan vi ta upp idéerna på vilket värmesystem vi ska ha.
Fan, jag tror tyvärr jag blir mer och mer osäker och velig desto mer jag funderar på det här ämnet.
/nochl
Jag är själv en hängiven vedeldare, men skulle nog i ert fall satsa på en luft/vatten värmepump. Har inte kollat hur det ligger till med dessa, men de flesta fabrikat av luft/luft värmepumpar har modeller som går att ställa på underhållsvärme vilket nog måste bli ett krav i ert fall eftersom huset blir obebott under långa perioder. Eventuellt bör man kanske komplettera med en elpatron som går in under köldknäpparna. Sedan skulle jag nog sätta in en tjusig kamin med glasluckor att mys-elda i.
Det som slår mig är att argumentet att slippa släpa ved till övervåningen är mycket smart en annan reflexion är själv cirkulationskravet som ju inte fungerar med golv-värme men med 12v cirkpump med batteribackup så är det inget problem.
Ett annat problem se elden men slippa strålningsvärme..hänger ihop med problemet tilluft till eldningen..det är inte lätt att få både bar ventilation,jämn värme och bra luft till elden...
Skorstenar finns ju som går att leda längs tak men eftersom dom är så väl isolerade så dom snor inne-volym om dom inte står i husets mitt...
Golv värme på övervåningen är onödig lyx eftersom du kommer att ha för varmt där ändå om du vill ha bra temperatur nere.
Du säger att du inte kan bygga extriört i närheten av huset....men jag skulle ändå tänka på denna lösning...
1.Gräv ner en jordkällare där du sätter en panna ful som stryk med billig skorsten led i isolerad pexkulvert in vattnet till huset där du ansluter till en mindre kökspanna i parallell sedan till elpatron och golvärmen.
Fördelar med denna lösning du sparar värdefult inner utrymme du kan utnyttja kökspannan och elpatronen samtidigt ifall du har fel på vanliga pannan och du slipper bära så mycket ved..du kan också reglera perfekt med el.
Vedbod i anslutning till eldstaden.
Nackdelar..bara att du får dubbla eldstäder ..kostnaden för jordkällaren
2.Enklaste värmeanläggning överhuvvudtaget är golvvärme med 12v cirkpump batterimatad med vanlig laddare med överladdningsskydd, Elpatroner med en rörstump där du kan använda gasrörvärmare i nödfall vid strömavbrott med automtisk avstängning av gas vid lämplig vattentemp.(golvvärme rören klassade bara till 60 grader och golvmatrial parkett kan sällan värmas mer än till 27
Denna anläggning kräver golvärme uppe och nere och det kan fortfarande bli för klent
Nackdelar el och dyrt svår reglerat med gas
Ett annat problem se elden men slippa strålningsvärme..hänger ihop med problemet tilluft till eldningen..det är inte lätt att få både bar ventilation,jämn värme och bra luft till elden...
Skorstenar finns ju som går att leda längs tak men eftersom dom är så väl isolerade så dom snor inne-volym om dom inte står i husets mitt...
Golv värme på övervåningen är onödig lyx eftersom du kommer att ha för varmt där ändå om du vill ha bra temperatur nere.
Du säger att du inte kan bygga extriört i närheten av huset....men jag skulle ändå tänka på denna lösning...
1.Gräv ner en jordkällare där du sätter en panna ful som stryk med billig skorsten led i isolerad pexkulvert in vattnet till huset där du ansluter till en mindre kökspanna i parallell sedan till elpatron och golvärmen.
Fördelar med denna lösning du sparar värdefult inner utrymme du kan utnyttja kökspannan och elpatronen samtidigt ifall du har fel på vanliga pannan och du slipper bära så mycket ved..du kan också reglera perfekt med el.
Vedbod i anslutning till eldstaden.
Nackdelar..bara att du får dubbla eldstäder ..kostnaden för jordkällaren
2.Enklaste värmeanläggning överhuvvudtaget är golvvärme med 12v cirkpump batterimatad med vanlig laddare med överladdningsskydd, Elpatroner med en rörstump där du kan använda gasrörvärmare i nödfall vid strömavbrott med automtisk avstängning av gas vid lämplig vattentemp.(golvvärme rören klassade bara till 60 grader och golvmatrial parkett kan sällan värmas mer än till 27
Denna anläggning kräver golvärme uppe och nere och det kan fortfarande bli för klent
Nackdelar el och dyrt svår reglerat med gas
Klicka här för att svara