1 829 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Lägga in golvvärme? ha kvar radiatorerna?
Hej!
Måste byta golv i matrum/vrum pga gnek och att det är hål i golvet efter att ha tagit ner en vägg och funderar då på att lägga in golvvärme.
Det sitter nu 2 st stora radiatorer i rummet idag och jag har 2 glas fönster, min fundering är om ni tycker jag ska behålla radiatorerna för kallrasets skull eller tror ni att jag kommer märka av det om jag plockar bort dem?
Om jag sen väljer att slänga in 3 glas fönster alternativt 2 glas med samma u-värde kommer det då lösa kallraset så att jag slipper ha kvar radiatorerna?
Måste byta golv i matrum/vrum pga gnek och att det är hål i golvet efter att ha tagit ner en vägg och funderar då på att lägga in golvvärme.
Det sitter nu 2 st stora radiatorer i rummet idag och jag har 2 glas fönster, min fundering är om ni tycker jag ska behålla radiatorerna för kallrasets skull eller tror ni att jag kommer märka av det om jag plockar bort dem?
Om jag sen väljer att slänga in 3 glas fönster alternativt 2 glas med samma u-värde kommer det då lösa kallraset så att jag slipper ha kvar radiatorerna?
Framför allt så kommer du att få imma på dina 2 glas fönster. Har du dåligt isolerat för övrigt också så kan det bli att golvet blir för varmt.
Jag skulle gjort antingen eller, vad ska Du med golvvärmen till om Du behåller radiatorerna?
Jag har lagt in golvvärme i 2 hus byggda på 60-talet med 2-glasfönster som inte var/är tilläggsisolerade, inte i alla rum men i några och mest i källaren. Vi har aldrig haft några problem med imma, inte heller har vi märkt av något kallras.
Jag har lagt in golvvärme i 2 hus byggda på 60-talet med 2-glasfönster som inte var/är tilläggsisolerade, inte i alla rum men i några och mest i källaren. Vi har aldrig haft några problem med imma, inte heller har vi märkt av något kallras.
Har för mig att de stod lite om just detta i en vi i villa tidning, där de ansåg att man skulle behålla radiatorerna pga att så många som lagt in golvvärme och plockat bort raddarna hade fått problem med kallras.
Till viss del är det individuellt hur känslig man är för kallras. Blir det imma på fönstren är det mycket fuktigt inne. I mitt badrum är det endast golvvärme. Jag har inga problem med kallras från originalfönstren från 1969. Imma blir det när man duschar, men den försvinner några minuter efter avslutad dusch.
Erik
Erik
Klicka här för att svara