Har precis slängt utt det gamla köket och vill ersätta de gamla elementen som sitter under fönstren med vattenburen golvvärme (känns inte helt optimalt att bygga in elemneten bakom alla skåp).
Hade där en "byggfirma" i går som tyckte att man ska ha värmeslingor även under bänkarna (under fönstren). Under köket finns det en uppvärmd källare. Finns det verkligen nån anledning att värma upp golvet under skåpen? Känns spontant nästan lika dumt som att ha kvar elementen.
Blir även golvvärme i matrummet som ligger i direkt anslutning till köket.
Kommer byta ut de dåliga fönstren över bänkarna mot nya.
Hade där en "byggfirma" i går som tyckte att man ska ha värmeslingor även under bänkarna (under fönstren). Under köket finns det en uppvärmd källare. Finns det verkligen nån anledning att värma upp golvet under skåpen? Känns spontant nästan lika dumt som att ha kvar elementen.
Blir även golvvärme i matrummet som ligger i direkt anslutning till köket.
Kommer byta ut de dåliga fönstren över bänkarna mot nya.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Lägg golvslingan även under bänkskåpen, den lilla extrakostnaden spelar ingen roll. Du kanske vill göra om köket senare, då ligger ju slingan redan där. Sen så kanske du siller vatten som hamnar under skåpen, värmen gör ju sitt då.
Japp, det är mot en yttervägg. Känns ändå lite som att elda för kråkorna att ha "varma bestick". Golven är inte kalla som det är nu, även när det är riktigt kallt ute. Köksgolvet ligger närmare en meter över markplan och källaren under är som sagt uppvärmd.Jenzza skrev:
Men ok. Är det så man gör/ska göra, så kör vi väl på det. :S
Hur du än gör så måste golvet under skåpen ha samma bygghöjd som resten av golvet och då tycker jag det är enklast att lägga samma spårplattor överallt. Att sedan trampa ner rör i spårplattorna under skåpen kostar inte mycket extra.
Dessutom kan det bli riktikt kallt i skåpen om du inte har någon värme där och det är jy synd att servera en nystekt biff på en iskall tallrik.
Dessutom kan det bli riktikt kallt i skåpen om du inte har någon värme där och det är jy synd att servera en nystekt biff på en iskall tallrik.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Då du har vatten i/bakom skåpen, så skulle jag värma där oxo, har själv tagit bort ett element och satt köksskåp och jag mätte när det var -30 vid slangarna till diskmaskinen och då var det +2grader i skåpet under fönstret.
Dra du slingor under skåpen
Dra du slingor under skåpen
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 322 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 322 inlägg
Har egentligen ingen egen åsikt men jag har för mig att jag hört att man ska vara vaksam med golvvärme under fasta installationer (typ skåp) så att man inte får för hög yttemperatur. Det kan medföra att golvet krymper av värmen och att springor då uppstår. Har för mig att 27 grader är maxtemp för tex parkettgolv.
Kommer inte ihåg var jag läste detta men tror att det även kunde bli problem under tjocka mattor. Inget jag skulle oroa mig för egentligen men det låter ju logiskt.
Vi har väldigt varmt inomhus (ca 23 grader i rumstemp och troligen nära eller över 27 grader i yttemp på golven) och våra parkettgolv spricker upp i skarvarna på vintern så något verkar det ligga i det hela i alla fall.
Kommer inte ihåg var jag läste detta men tror att det även kunde bli problem under tjocka mattor. Inget jag skulle oroa mig för egentligen men det låter ju logiskt.
Vi har väldigt varmt inomhus (ca 23 grader i rumstemp och troligen nära eller över 27 grader i yttemp på golven) och våra parkettgolv spricker upp i skarvarna på vintern så något verkar det ligga i det hela i alla fall.
Som Thomas59 säger. Värmen kan skada golvet om du täcker för golvet med fasta möbler/tjocka mattor osv.. (Det blir för varmt just där golvet är täckt) Beroende på vad det är för golv. Lägger du klinker så är det inga problem, lägger du matta kan det bli fula ränder, lägger du trägolv kan de spricka.
Redigerat:
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 322 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 322 inlägg
Tog min IR-termometer och kollade och golven låg på ca 23-23,5 grader yttemperatur. Under de tjocka mattorna var det 24-24,5 grader men VP:n kör inte ut särskilt varmt vatten just nu. Det kan nog stiga några krader då kylan gör sig påmind. Resultatet är också glipor i parketten på sina ställen. Det är ju iofs möjligt att golvetär dåligt lagt.
Vi har också väldigt varmt inomhus.
Vi har också väldigt varmt inomhus.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 322 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 322 inlägg
Ja det stämmer nog. Just nu är det inte mycket värme på så jag kan gissa att yttemperaturen kan stiga några grader då det är riktigt kallt ute.SvenD skrev:
Frugan vill gärna ha 24-25 grader inne men jag försöker hålla tempen under 24 i alla fall.