Hej!
har en misstanke om att detta kan va felkopplat? nån som vet?

• inkopplingsforslag_TS500.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På vilket vis tycker du att det är fel?
(Vid en hastig blick tycker jag det ser rätt ut, men det finns ju lite olika skolor när det gäller vissa detaljer)

Luften i tankarna blir ju kvar vad jag kan se, ingen avluftning alls från tankarna..
Det är väl felet isåfall, annars ser det väl bra ut..

har automatluftare på tankarna o vanliga skruvluftningar på retur o inkommande, tänker mest på returvattnet o placeringen på shunten. om de gör nån skillnad på att hålla värmen om man flyttar de så de blir som på originalbilden?!

Skulle inte tro att det spelar någon roll alls..

Kan du förklara lite vad du upplever som problemet med ditt system, så kanske man kan sätta fingret lite mer på vad som kanske är fel..

tycker inte de håller värmen så bra som de borde + att de blev ett fel vid installationen då returen hamna för nära laddomaten så returvattnet kylde ner resten av vattnet, de e dock åtgärdat..

misstänker därför att de kanske är nå mer fel

Har du koll på temperaturen i tankarna? Och temp på retur från radiatorerna? Funkar Skiktningen bra?
Ser att du enbart har en beredare i toppen, den dödar en del av energin som är lagrad i tanken genom att sabba skiktningen..

Hur stort hus har du? Har du räknat på hur länge energin i tankarna ska räcka i teorin? Kan ge en liten fingervisning om något är fel, hur stora tankar har du?

eldar upp dom te 90C shuntar in ca 50-60 gr (1 krets system) hur ska skiktningen funka) de blir först varmt i top o sedan längre o längre ner? i så fall ja de e bra. hus 120 kvm + 60 kvm garage me pannrum o kulvert in te kåken på ca 6 m, har ingen aning om hur länge energin ska räcka. tankarnar är på 500 l st -120L vvb i ena

Du ska altså klara dig ung 6 timmar med en full tank beroende lite på hur bra isolerat hus du har och hur varmt du har det i garaget, vid 0 grader ute så borde tankarna räcka mellan 15-17 timmar..

huset är byggt 81 o bra isolerat, 4 glas fönster, lite lätt värme i garaget ca 15C kanske. som de är nu så har jag precis slutat eldat o tankarna stär på 90c i hela tanken. o kl 6 imorgon så är dom nere på ca 45-50c. verkar de rimligt eller? när de va felkopplat så försvann de ca 20 grader i timmen, så de är ju en bra förbättring men känns som de kan bli ännu bättre.

Det finns väldigt mycket faktorer som spelar in, och att värmen bara försvann fungerar faktiskt inte :) man kan inte förgöra energi bara omvandla. Värmen hamnade någonstans, kanske klent isolerande tankar? Är röret mellan tank och panna isolerat(viktigt)? Eftersom du har tankarna utanför huset så är mycket isolering inte så dumt, värmen ska ju vara i huset och inte i garaget..

Dina tankar kan lagra mellan 45-50kWh..

Jag kan inte förstå vad som var felkopplat, och hur det kunde suga ur så mycket värme så fort.
Har du kopplat det själv? Är det en rörkrökare som gjort det så kanske du ska fundera på att byta ;)

Redigerat:
de va en bekant som är rörmockare som gjorde installationen, han drog ner returröret rakt ner till höger om laddomaten på bilden, rören är bara delvis isolerade, ska försöka ta tag i den biten, gör de sån skillnad alltså att ha rören isolerade? tack för svaren o hjälpen oxå..

o nej jag använder inte honom längre :)

Stigarröret som går från panna till tank ska vara rejält isolerat det är det viktigaste, jag har 40mm skålar till mitt rör men jag tror 30mm räcker..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.