Thomas59
snigeln skrev:
men, du ställer väl inte skåpen på golvet? du lär ju ha ben eller sockel, så det blir inte för varmt, isåfall kan du ju inte heller ställa in ett köksbord...
Bakom sockel lär det nog bli varmare men om det blir så varmt att golvet tar skada vet jag inte. Jag har värmeslangar under skåpen (inte byggt själv dock) och där parketten går fram under golvet är det springor på sina ställen, liksom ute på golvet.

Om det beror på värmen i golvet låter jag vara osagt.

Om 27 grader är gränsen som är det inte golvvärmen som du ska välja bort utan fönstrena mot söder. Sommarsolen värmer garanterat upp golvet mer än vad värmeslingorna gör.

dannyowl skrev:
Om 27 grader är gränsen som är det inte golvvärmen som du ska välja bort utan fönstrena mot söder. Sommarsolen värmer garanterat upp golvet mer än vad värmeslingorna gör.
Problemet är värme i kombination med låg luftfuktighet. När solen ger värme är RH normalt hög.

Valet torde vara lätt.. Det finns nog inget hus som byggts med golvvärme där man inte lagt rören under köksskåpen.

Så varför chansa ?

Tack så långt för alla inlägg. Den enda fördelen (som jag ser det) med att lägga rör under skåpen är om vi nån gång i framtiden skulle vilja planera om och inte ha skåp utmed ytterväggen. Vet i sjutton hur en sån planlösning skulle kunna bli bra. Så det lutar faktiskt i dagsläget mot att inte lägga rör under skåpet. Först i världen eller ej.

Om tempen blir lägre under skåpen än rummet i övrigt så kan man få förhöjd fuktnivå där och blir det så mycket som 4gr kallare kan det bli utfällning på dessa ytor under skåpen så jag skulle inte vara utan värme även där.

Leffe_k skrev:
Om tempen blir lägre under skåpen än rummet i övrigt så kan man få förhöjd fuktnivå där och blir det så mycket som 4gr kallare kan det bli utfällning på dessa ytor under skåpen så jag skulle inte vara utan värme även där.[/QUOTE

Intressant. Kan du hänvisa till någon dokument? Är det som du säger tvekar jag naturligtvis inte att dra rör även under skåpen.

Detta läste jag om när vi tog bort ett uppreglat källargolv och även dränerade med isodrän. Kommer ej ihåg riktigt var. Men vi hade ca: 5 gr lägre temp under golvet än i rummet och då var fuktigheten ca:85% där nere fast vi hade 20 gr och 30% fukt i rummet.

Leffe_k: Det gällde alltså uppreglat golv på betong? I mitt fall är det en uppvärm källare under och hela golvkonstruktionen där jag ska lägga golvvärme är i trä. Tror inte det blir den typen av problem i detta fallet.

Har du skåpen står mot yttervägg och en hel sockel under så kan du nog få samma effekt kanske inte lika stor men ändå!?!?
Någon anledning måste det vara för att de flesta förespråkar värme på hela golvet. Annars så ställer du skåpen på fötter och luften kan strömma fritt och då borde det vara lungt.

Största incitamentet för att rekommendera golvvärme även under fasta föremål tror jag är att man får sälja lite mer rör/kabel.

Jag rekommenderar endast golvvärme under skåp om det gör läggnngsarbeter väldigt mycke lättare. Finns ingen annan anledning att ha det! Att man flyttar köksskåpen under de närmsta 20 åren känns orimligt.

Att tala om att det kan bli kondens under skåpen börjar kännas väldigt långsökt! Skulle ju innebära att man alltid skulle behöva golvvärme inne under skåp. Även om man inte hade golvvärme i övrigt!!

• Gilla
Landbogården
  • Laddar…
Står just i läget att börja lägga spårade spånskivorna i köket så jag måste bestämma snarast hur slingorna ska gå.
Det är platta på mark med isolering ovanför plattan och skåpen står mot innerväggar. Den ena är f.d. yttervägg, men nu innervägg.
Har sedan tidigare hört av bl.a. Uponor att man även bör lägga slingor under skåpen.
Tror att det var för att få jämn värme i konstruktionen.
Så jag hade tänkt lägga hela vägen in under skåpen, men göra en spalt mellan skåpens undersida och sockeln, så att luften lättare kan vandra.

Dessutom har jag hört att man inte ska lägga övergolvet under skåpen utan stanna med det alldeles utanför skåpbenen (under sockeln) för att golvet ska kunna röra sig.
Om skåpen står på övergolvet kan det bli fastlåst och man kan få en bulle på golvet om det sväller.
Och utan övergolv under skåpen så finns det ju heller ingen risk att det skulle bli för varmt om man även drar slingor där?!

Men när jag läser inläggena i den här tråden verkar det som att många har övergolvet hela vägen in under skåpen, eller?!

Har också läst nyligen i nån tidning att det är en nackdel om det går slingor under kyl och frys!?
Så det talar ju mot slingor under skåpen...

:S = förvirrad...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.