J
John J: [citat] Tack! täljstenslim = 1 del vattenglas, 1 del vatten och 3 delar täljstensmjöl.
4 svar · 3,9k läst
S
superpaco: Kom på en sak till... vad har du för ventilation i övrigt? Luften är väl inte dummare än att den tar lättaste vägen. Har du t.ex. tilluftsdon i sovrummen kanske du bara trycker ner "uteluft" till nedervåningen utan att skapa något nämnvärt undertryck på övervåningen...
4 svar · 3,5k läst
·
M
memorial: jag tycker det låter som att VVB är nyköpt och eventuellt begagnad vid installation och därmed kanske felkopplad i anslutningarna varmt och kallt. då allt varmt vatten tas från toppen och kallvattnet kommer in i botten. står beredaren still en stund blir även botten varmare och varmare tills tappning sker och då blåser det in kallvatten som direkt lägger sig på botten.
3 svar · 7,6k läst
L
lindin: Jag snackade med en kille på Nivell om detta och dom rekommenderar minst 75mm isolering i en lösning som du beskriver, d.v.s med golvvärme. I princip borde svaret på fråga 1 isåfall bli JA eftersom man skall klara sig med 5mm luftspalt för ventilationen. Eller menar du att du har möjlighet att höja golvet så mycket att du får 5-8 cm mellan nedre delen av golvregeln och betongplattan?
2 svar · 4,4k läst
MathiasS
MathiasS: Här kan man läsa lite fler teorier kring varför detta funkar eller inte funkar: http://forums.randi.org/showthread.php?t=198040&page=3 För egen del har jag nog glömt för mycket av högskolefysiken för att ha en uppfattning.
9 svar · 1,4k läst
miza1466
miza1466: Jag kör julas minsta pump som kostar 4995 i mitt fristående garage där den uppvärmda delen är ca 80m2, och det funkar kanon i underhållsläget som ger runt 8 grader. Drog ca 2800 kwh jan -09 till jan -10 och då har jag värmt upp det till bekväm temperatur en hel del helger. Den fixar hålla temperaturen utan hjälp ner till -15 någonstans sedan skottar elementet in lite stöd, vilket
8 svar · 2,8k läst
L
lottik: Tack for era svar. Ja inte ar det latt. Om jag koper en LLVP hur tycker ni jag ska varma tappvattnet - bara med en el-VVB? Och kan jag da tomma vattnet ur varme systemet totalt och bara lata det sta dar? I sa fall kanske jag kan bara lata den gamla pannan sta kvar ocksa om jag inte kor den sa slipper jag kostnaden med att ta ut den.. Vad tycks?
3 svar · 940 läst
I
ichgary: Vore kul att höra vad det blev för panna :)
6 svar · 3,9k läst
C
_chrille_: Enligt han som la våran golvvärme så läcksöker man med en gas som ett instrument sedan kan spåra.
2 svar · 1,8k läst
F
frede: Jodå kan konstatera att elementen blir kalla om jag vrider ned termostaterna till 0 så det gör ju nånting i alla fall. Problemet är ju bara temperaturen varierar åndå, trots att jag har samma inställning på termostaterna. Så länge framledningstempen är tillräcklig borde jag inte behöva röra varken shunten eller termostaterna, inte sant?
39 svar · 7,9k läst
L
lordi: Jepp, det är felkopplat. Termostaterna ska anslutas på de nedre plintarna. De övre använder man om man ska ha timerstyrning. Man bör även kolla så rätt termostat styr rätt ställdon. Det är ganska vanligt att de blivit omkastade.
11 svar · 1,3k läst
·
A
Anhyan: Tack!
10 svar · 2,3k läst
A
Krilleman
Krilleman: Gles låter som ett behagligare alternativ!
2 svar · 3,2k läst
B
Bambi: Hehe, tack för svaren! I och med att vi inte använder kupan vintertid pga av kylan och på sommaren blir den varm som attan pga alla fönsterna så har jag funderat på att sätta igen den på vintertid. Men det är svårt då U-trappan som kommer från1>2 fortsätter från plan2>3, så är ett litet rum där uppe. Så hur sätter man igen en u-trapp med luft mellan stegen som ändå inte ser
5 svar · 753 läst
O
olzon: Har tagit över ett hus i västsverige byggt 69, tegel, funkis-design och allt. 170kvm enplans på platta utan källare. Fribärande konstruktion så möjligt med golvvärme lösningar. Huset har sedan byggdatum värmts upp med direktverkande el, nu ska jag riva upp ungefär 70 kvadrat av huset p g a vattenskada och funderar på hur jag ska lösa uppvärmningen. Huset ligger inne i stadsområde,
0 svar · 632 läst
R
rca1959: Håller på att kika på Homematic systemet, storebror till FS 20 med bl.a. dubbelriktad kommunikation. Homematic har för några månader sen sänkt priset. Har dock ännu ej slagit igen på svenska Conrad, däremot på tyska Conrad :x Länk till grejorna: http://www.eq-3.com/fileadmin/pdfs/HM_Broschuere_2010_GB.pdf
7 svar · 2,9k läst
jajamänsan
jajamänsan: Har testat detta pulver och även en sådan kemisk vedklabb som de säljer på Clas Ohlson (är samma sak men dyrare). Det är zink o enligt sotaren skall det vara bra saker. Och resultatet har varit bra. När vi inte eldat på hela sommaren så var det bara att peta bort soten som hade liksom kristalliserats. Ja ja om eldningen så har vi en kökspanna o det blev lite snåleldat innan vi viste
6 svar · 4,7k läst
R
rikardn: Hej alla Jag kikar lite på att köpa tomt/tritidshus (befintlig byggnad på 45m2) Det blir troligtvis flera byggnader (gäst/uthyrningsstuga runt 30-35m2) huvudbyggnad runt 70-90m2 (befintlig byggnar rives) och ev friggebod eller två samt garage/förråd runt 30-40m2 Tomten jag kikat på är en sluttningstomt på berg så det blir plintbygge isåfall. Tanken är att ha en liten ~300L slav-tank
0 svar · 1,2k läst
F
Fope: Låter som du haft rörmokarn som vi haft. Han hade glömt öppna ut mot radiatorerna så pumpen larmade o stängdes av hela tiden. Den tredje som var här åt SMV hittade felet :( //Fope
5 svar · 1,9k läst
A
AndersS: [citat] Nu blev jag nyfiken. Hur mycket eldar du i spisen då vi inte alls har några problem att få strålningsvärme åtminstone 1,5m från Keddyn med stängda luckor. Och att ryker in beror på att du har någon annan frånluftskälla som är starkare än spisen. I huset har vi inga problem. Men i fritidshuset om någon öppnar ytterdörren när man ska tända och det inte tagit sig så
6 svar · 12,6k läst
G
Gorson: Du menar då avfuktning eller trygghetsvakten med billigare metoder?
11 svar · 10,2k läst
fredrikv
fredrikv: OK, värmepumpen visade sig dessutom vara en IVT 550 som endast ger varmvatten.
2 svar · 1,6k läst
D
Dsl: [citat] Fjärrvärmeanläggningen inkl exp kärlet är precis 3 år så det är inga jättegamla grejer vi snackar om. Anläggningen verkar hålla trycket bra iaf. Tack för svaren. Har testat höja till 1.5bar och skall se om det hjälper!
7 svar · 7,7k läst
S
silversmeden: Vedpanna och stora tankar!
10 svar · 1,8k läst
I
igelkotten82: Hej! Bor själv i passivhus sen ett år tillbaka och har en vattenmantlad kamin och solfångare kopplade till en ackumulatortank vilket funkar finfint. Dock behövs det extravärme när temperaturen kryper under nollstrecket. Att tillföra denna värme via golvvärme kan vara en god idé. Dock kommer du inte uppfatta golven som särskilt varma då temperaturen inte behöver vara många grader
9 svar · 3,4k läst
S
smallbone: Japp, det sitter en där, tack så länge, återkommer med byggbilder istället.....
15 svar · 3,5k läst
·
cederbusch
cederbusch: Satsa på att plugga de andra elementen. Om du tänkt lägga golvvärme så kanske du kommer att riva upp golvet och då kan du ju passa på att ta bort rören eller kapa dem nere i golvet. Men se då till att kapa dem i andra änden också så det inte står vatten i dem i golvet. Som sagt så beror det helt på hur det ser ut hemma hos dig, hur du ska lösa detta. Hos mig är det så att från
2 svar · 2,8k läst
G
goldcool: [citat] Jag ska nog satsa på en 3 kubik stor acktank och placera i anslutning till värmekällorna, större storlek verkar helt klart bäst. Större än 3 dristar jag mig inte till, kanske är svårare att hitta en 4kubikare på marknaden samt tar massa plats. Fördelen är att vi bygger nytt o bygger till så då är lätt att placera in en stor tank, hellre än flera små. Stort tack för alla
8 svar · 2,0k läst
L
LeffeLufs: Fråga: I dagens läge har jag vedpanna/sol +2000 l acktank. Hur smart är det att installera en lv-pump till första acktanken med solslingor på 750 l ? Är det någon som kan ge mig ett konkret besked i detta fall UTAN att svänga sig med termer :) Vedpannan får stå kvar ett tag som komplement till 'kalla vintrar' !
0 svar · 752 läst
F
Fulefejs: Jag hade en claes ohlson variant. Liten effekt, mycket oväsen, inget som hindrar att luften inte går åt "fel" håll när fläkten är avstängd. Skulle jag ha behov av något liknande igen så skulle jag dra riktig ventilationsslang med kanalfläkt på vinden. Enligt min åsikt är de skit.
1 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.