P
p.lundgren: [citat] :P Att hänga en filt eller ett draperi framför dörren kan göra en del. Jag gjorde det framför altandörren i ett rum på landet nu i vinter och temperaturen i det rummet höjdes med en grad utan någon annan åtgärd.
13 svar · 1,5k läst
E
elmont: Än en gång, oljefylda radiatorer har inga fördelar men en del nackdelar. Dom som fungerar bäst och ger den jämnaste värmen är öppna radiatorer typ konvektorer. Dom ledande fabrikaten är Norska och heter NOBÖ och ADAX, bägge har styrsystem om man så önskar, Adax har 5 års garanti på sina element. Varför oljefylda har vissa nackdelar orkar jag inte dra en gång till, men det finns
5 svar · 3,5k läst
N
nallen: Är knubb av furu bra att elda med eller sotar det, bildar tjära än vanlig björkved? Det blir fort hett och tempraturen i pannan stiger snabbare än björk el. annan ved. Men furu kan också innehålla tjärugadd? Tacksam för svar.
0 svar · 897 läst
D
Dauen: Ett budget alternativ är väl att lägga in ett par bitar vinkeljärn enbart för att lyfta upp veden något. Ett riktigt roster med asklåda under är väl att föredra när man ska städa kaminen dock.
8 svar · 3,7k läst
S
Smältarn: Jag skulle överväga att ta en titt på http://www.kratki.eu/index.php?cPath=86 . Frakten går på ca 1200-1300 men man får en rejäl gjutjärnsspis för bra peng. Sen kan man ju utrusta dom med tilluft utifrån som inte är helt fel. Men de är stora så det är ingen större ide ifall du har en liten öppenspis .
6 svar · 10,2k läst
S
Sundance Kid: Kan man alltså göra som ni säger ovan och lossa båda rören och ställa bort elementet ia ett annat rum under tiden man renoverar rummet eller menar ni att man ska vrida elementet med den ena anslutningen inkopplad?? /S
4 svar · 12,0k läst
·
B
Basher: Kan du inte mäta hur mycket vatten du får upp innan varmvattnet är ca 37 grader? Då går det att räkna lite på vilken volym (och temperatur) den extra varmvattenberedare bör ha. Kolla även temperatur på vattnet. Du kommer att få varmt vatten ur den nya beredaren till badrummet mycket snabbare och då är det vatten som är t.ex. 60 grader. Eftersom kallt vatten blandas in i beredaren
3 svar · 1,4k läst
A
andape: Hej, Tack för era inlägg! Jag är helt med på att cellplast förändrar hur huset andas, tror dock inte det kommer bli något problem för det är så mycket som ändras. Krypgrunden har fått en avfuktare, huset kommer snart att få frånlufts ventilation och en öppenspis. Till myrstacks fråga. Grunden är av typ erge, dvs krypgrund med ca 1 till 1,5m fri höjd, sedan betong bjälkar, sedan
3 svar · 7,2k läst
G
gaia: Tack! Det blir ändå enklare att mäta hur snabbt töms min acktank :) för vi har ingen plats att stappla separat. Mitt isoleringsstandard är från anno 1938. Kan akumulera ca170kW/300m2 = 57 kW/m2. Skulle bli ca 7kW /timme när det ligger runt nollan ute. Kan stämma :) gaia
10 svar · 3,3k läst
Hocke
Hocke: Om det blåser, så stäng av cirk pumpen och fyll på systemet med vatten tills det kommer ut vatten ur elementventilen. Stäng ventilen. Fyll på mer vatten tills rätt system tryck är uppnått. Rätt systemtryck brukar vara: 0,1 bar x antal höjdmeter mellan tank och element + 0,2 bar (vid kallt system) (kolla även om exp. kärlet är märkt med förtrycket, det bör vara 0,2 bar lägre än
2 svar · 4,1k läst
K
kalubah: Ok, tack för era svar.
4 svar · 4,0k läst
H
Holmis: Har en CTC Luft/Vatten värmepump som värmekälla. Nedervåningen värms upp av golvvärme i platta på mark. Håller på att inreda ovanvåningen (nybyggt hus 2006, Leca isoblock) och skall ha radiatorer här. Hur stora radiatorer behövs för att tillgodose värmebehovet? Det blir ett större rum (ca 15kvm) i ena gavlen med 2 fönster, ett mindre rum (ca 9kvm) i andra gaveln med 1 fönster och
0 svar · 1,0k läst
P
PX-21: Prova Ställ ner givaren 1 C i hallen ..tror kakelugnsvärmen tar sin tid att sprida sig dit Annars får du cirkulera värmen med nån sorts värmeförflyttare..tex;)
6 svar · 1,3k läst
D
drakhenke: det går ju att köpa sk duo anläggning, dvs separata delar vvb och vp så det är inga problems
7 svar · 6,8k läst
L
Lillgus: Nä några stora besparingar väntar jag mig nog inte men eftersom den står där och jag inte betalar för veden så vill man ju utnyttja den på bästa sätt. Ville bara förvisa mig om att man inte ställer till nåt i systemet när man stryper slingorna. Funderar även på och dra upp en kanal med fläkt genom bjälklaget för att få upp mer värme där uppe. Skulle det vara värt besväret?
5 svar · 987 läst
M
mino: Tack för tips, då vet vi lite mer om vad man kan göra!
12 svar · 4,0k läst
pipewelder
pipewelder: 28kW: 365.92 € inkl. VAT 53kW: 441.23 € inkl. VAT http://kotly.com/index.php?currency=EUR&cPath=28_92&sort=2a
3 svar · 3,8k läst
2
2an: Har du elpatron?? Brukar stämma ganska väl med att det går 3 ggr så mycket kallaste dagen som vid 0° ute. Så har du elpatron kör den 1 dygn då det är 0° ute o håll koll på elmätaren
9 svar · 3,5k läst
P
petcar: Hej. Tänkte höra om någon äger ett Functurahus och hur detta fungerar för er vad gäller värme och ventilation. Vi tittar nämligen på ett sånt hus nu men det finns väldigt lite information att läsa om just uppbyggnaden av värmesystemet. Tack på förhand. :) // Peter
0 svar · 2,0k läst
E
Eld: Jag har läsrt mig att höjden på öppningen i den öppna spisen är viktig. Om öppningen är för hög så kommer det att ryka in hur du än bär dig åt. Däremot så ska spisen kunna vara hur bred som helst...(?) Jag känner dock inte till några tumregler. Höjden på skorstenen måste ju också inverka här. En låg skorsten ger ju sämre drag än en hög.
2 svar · 3,1k läst
P
petersson79: Detta ämne ska jag också ta upp med våran sotare, när vi nu håller på och renoverar så vill vi ha in en ny kamin i skorstenspipan. Har tidigare suttit en kamin där, ser hålet dom murat igen samt att det är en gjuten platta i golvet. Vi har våran bärlina/hjärtvägg som vilar på delar av murstocken och att flytta detta verkar ju inte riktigt rimligt...
8 svar · 2,8k läst
F
fernetojackjack: jättebra, tack snälla!
3 svar · 1,3k läst
Göran.W
Göran.W: [citat] Formen på tanken spelar ingen roll utan det är höjden.
27 svar · 2,4k läst
C
cerwin666: Hej Kanske skall du tala om om det är vatten eller el-element men hur som helst du minskar konvektionen bakom elementet och därmed värmeavgivningen från elementet. Skulle det vara ett elelement så blir det troligtvis överhettat. /Cerwin
1 svar · 654 läst
FredrikR
FredrikR: 2010 har varit ett kallt år, iaf härikring. Här kan du läsa lite om andra årsförbrukningar: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=38914.0 Kanske finns någon liknande tråd här på Byggahus.se
4 svar · 1,1k läst
vojma
vojma: [citat] :O :wow: :S
13 svar · 1,7k läst
Krilleman
Krilleman: Jo, jag håller med att det kanske blir en "estetisk" fråga med du har nog inget altenativ! Sköter sig din isolerare blir det bra i slutändan iaf! Men det kostar en slant!
3 svar · 3,0k läst
·
Enk Projektet
Enk Projektet: Ett tips för att klara elektroniska termostater är att sätt i åskskydd, det är oftast pga av spikar på nätet som dom elektroniska termostater kan ge upp om man har otur.
15 svar · 11,6k läst
A
Avemo: Jag kan inte rakt av svara på frågan, men har fått uppfattningen att om det alls finns tjära på skorstenens insida så är det något fel på hur man eldar och risk för soteld föreligger. Erik
1 svar · 1,3k läst
A
analog: Jag brukar dra korrugerade skyddsplastströr, typ RiR utanpå kopparn/stålrör, vid genomgångar i golv etc. Men detta är nog lite sent om rören redan sitter där...
3 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.