Jag ska byta en radiator i källaren och undrar vad en vvs firma tar ungefär för detta jobb?
Jag ska ha en radiator från rinkabyrör som kostar 1800:- men sen tillkommer termostat och andra inkopplingsdetaljer.
Nån som har en idé på vad allt detta kan kosta ungefär med mateial och arbete (Bara så jag vet på ett ungefär så man inte blir lurad) och även hur lång tid det kan ta att utföra detta arbete?

Om den ska sitta i källaren, fundera på ett begagnat. Köpte ett fint lamellelement i kanonskick med fungerande termostat för 300 spänn. :)

Den ska sitta i mitt biorum vilket iofs är i källaren men jag ska ha nytt därinne.

Upplands Boservice tog en timmes lön (450 pix om jag minns rätt) + nån slags framkörningsavgift (som taxi :) tror det var runt 150 pix) då ingick också att stänga av vattnet i källaren nånstans samt lossa kall/varmvattenrören från ballofixventilerna.

Corpes skrev:
Jag ska byta en radiator i källaren och undrar vad en vvs firma tar ungefär för detta jobb?
Jag ska ha en radiator från rinkabyrör som kostar 1800:- men sen tillkommer termostat och andra inkopplingsdetaljer.
Nån som har en idé på vad allt detta kan kosta ungefär med mateial och arbete (Bara så jag vet på ett ungefär så man inte blir lurad) och även hur lång tid det kan ta att utföra detta arbete?
Ring radiator vvs, om du nu bor i örebro..

Köp aldrig begagnade radiatorer

o ska du bara byta radiatorn så är de inte så svårt att göra själv. lite koppar rör, kopplingar o koppel.

obba skrev:
Köp aldrig begagnade radiatorer

o ska du bara byta radiatorn så är de inte så svårt att göra själv. lite koppar rör, kopplingar o koppel.
Varför inte? Är ju inte direkt som om de slits ut i ett normalt system...

beror ju såklart på hur gamla dom är, jag har alltid blivit varnad för att köpa begagnade element, då dom kan se hur fina som helst ut invändigt men vara helt uppätna invändigt. men men va vet jag är ingen expert.

I ett slutet system så försvinner syret ut vattnet rätt snabbt, så det blir inte mycket slitage på rören. Våra raddar var installerade 1948 och när vi plockade bort en för att installera golvvärme såg rören ut som nya fortfarande; fint, tjockt gods. Så jag tycker det är ok att köpa begagnat, du kan ju lätt kolla om godset verkar tjockt och gediget. Sen är det nog en bra ide att byta termostatvred, men totalpriset blir fortfarande typ en tredjedel eller mindre av vad en ny radiator kostar.

jaja visst, men du vet ju fortfarande inte hur den innan har eldat o fått bort syre ur systemet, kanske inte har eldat över 90 grader nångång. bara för att du gör rätt så betyder ju inte de att alla andra gör de.. samtididgt som du inte har en aning om watten på radiatorn. hur skulle man lätt kunna se om godset är bra? de lilla du ser genom rörgenomföringar är ju inte ens 10% av radiatorns storlek. men visst blir de billigare för stunden, en ny radiator är ju inte särskillt dyr heller, de e ju när man ska ha 10-15 st de springer iväg.

Jag gav bort några radiatorer till en kompis mot ett arbetsbyte. Enligt honom var problemet som nämns ovan att synbarligt fina på utsidan kan vara väldigt genomrostade och inte tåla en provtryckning.
Ska man behålla elementet i bra skick efter demonteringen ska det fyllas med glykolvatten eller olja omgående, annars kommer rosten fort som ögat.

Krilleman
Lillkorpen har helt rätt, gamla radisar som man vill använda igen får aldrig stå, utan att vara fyllda med ovan nämnda alternativ! Om man inte vet att dom blivit rätt omhändretagana ska man inte köpa begagnat i annat fall om dom inte är i obruten förpackning!

Räkna med en kostnad hos en rörfirma på ca 4500-5500:- utan bekymmer!
Radiator (om rinkaby tar 1800 tar rörfirman minst 2500:-), termostat, koppel, timtid med urtappning inkoppling och avluftning... Då är du där uppe och nosar! Om inte mer!

• Gilla
aleksanderradak
  • Laddar…
Såklart du skall ha ett nytt!!Harú råd med egen biosalong så harú råd med ny radd"
Om inte annat tar du inträde tills det går ihop!!;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.