Hallå!
Tror jag har en för lite pump nu till mitt kulvertsystem. Det ser ut följande.
Vedpanna med flisstoker, oshuntat vatten går ut till en förådsberredare då den invändiga är trasig. Efter beredare så går det vidare till en tre vägsventil (den sitter där så jag kan stänga av kulvert och leda tilbaka vattnet till pannretur) efter ventill så går det vidare i ca 40m 28mm kopparkulvert ut till en acktank i vst på 750L. Tycker inte jag får över tillräckligt med värme till tanken och tror pumpen är för klen. Vad ska man ha för pump?
Vilka förluster får man räkna med, kulver ligger ca 2m djupt med 100mm cellplast över.

Mathias

Krilleman
Vilken beteckning har din pump som du tror är för liten?

Nu har jag kollat upp det, Wilo RS25/4-3. Kör den på läge 3.

Krilleman
Menar du en Star-RS 25/4-3
130 eller 180 utförandet?

Är du säker på att pumpen är för liten?! Har du kollat funktionen i trevägsventilen ordentligt?! Har det aldrig fungerat eller har du precis köpt fastigheten?

Redigerat:
Det är en äldre modell så den är bara trestegad ingen själv begränsing. 130 är det men har längd någon betydels?
Trevägs ventil fungerar.
Kulvert togs i drift föra sommaren. Pumpen satt redan där till att cirkulera runt vattnet i beredaren.

Krilleman
Längden har betydelse! :D
130mm längd har bara upp til 25/6
180mm längd har upp till 25/8

Prova att köpa en 25/6 den orkar lite mer...

Ja men det var det jag tänkte, 25/4 ger ju lika oavsett längd. Har lixom ingen lust och prova en annan pump, den kanske inte heller duger. Ville veta vad det ska vara om det är någon som vet eller hur man räknar på det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.