Värme allmänt
Krilleman: Kolla här om du hittar din ventil... http://www.tourandersson.com/PageFiles/22850/Renovett%20h%C3%A5ndbog.pdf Där står även vad du kan ersätta den med... d^_^b
hencand: Jag har en relativt ny CTC Elpanna med luft/vatten värmepump. Har bokat betongsåg och bilmaskin på ramirent idag så på lördag går jag lös på golvet... Mvh Henrik
blob: [citat] Ok tack igen för svar! Det är inte aktuellt att installera en kamin som väger något ton. Dock finns det ju täljstensplattor som tillval till plåt/gjutjärnskaminerna. Men det kanske är som att sätta en fartvinge på vår Skoda.
Olle P: Hej, jag planerar att bygga en lågenergivilla i egen regi med en duktig snickare och övriga lokala installatörer. har bygglov men ej bygganmälan. till det krävs en energibalansberäkning.. kollade på en länk till Enegirådgivningens självkalkyl men fattar inte om jag gjort rätt eller vad resultatet står för... Jag behöver hjälp, var hittar jag nån som antingen gör detta åt mig
GK100: [citat] Ja, detta glöms eller bortses från för det mesta även av de som känner till begreppen. Det passar även utmärkt i tråden eftersom många talar om energiförbrukning och sen andra säger omvandling osv. Utan att öht fördjupa sig i olika teoretiska spetsfundigheter vore det bra om man i allmänhet började använda exergi vid jämförelser och handel med "energi". Med exergi blir
Tjodjuret: Så, det kommer förhoppningsvis att jämna ut sig i sommar med andra ord. Apropå källare, upptäckte jag att dörren mellan källaren och garaget, ett kallt sådant, är en vanlig innedörr. Strålade kyla 30 cm från den... Eftersom jag inte har möjlighet att byta den nu, häftade jag fast ett täcke framför och nu känns det bättre. Har inte kunnat mäta tempen än, då fumliga jag,
Mikael_L: Det blir i vilket fall säkert jättebra nu. Du behöver ju inte köra systemet på rörens maxtryck sen, va? :P
mycke_nu: Det är bara ca 50 cm, så Danfoss skulle kunna funka. Tack!
andersson10: Ska se om jag kan ta några bilder i kväll. @mersault: Sorry, jag skrev fel. Shunten fungerar så som du säger.
superpaco: Hej! Rinkaby har inloppskoppling för 15 mm Wirsbo Combipex. Art 2858. Sen kan det väl vara bra med något mellan koppel och radiator också. Radiatorkoppling Art 4359 har jag tänkt använda.
Gilgo: Det är grisigt vatten i systemet. Bytte nylingen en radiator och det vattnet som jag hällde ut var inte fräscht. Har ingen aning om det finns något filter. Men jag byter nog termostaterna även om jag får liv i dom. Det verkar smart att kunna programmera dom.
huggan: Hej alla glada gubbar (och gummor)! Jag och min fru sitter och planerar på vår altan som vi ska glasa in och lägga golvvärme i. Den är byggd på en källare och det innebär en betongplatta. Ska man lägga armeringsjärn och sen lägga rör där och sen gjuta över det? Hur mycket bygger det? Eller ska man lägga cellplastskivor med urfrästa spår eftersom då blir det isolering undertill?
daniellindholm: Hej! Ja, jag vet inte. Om man tänker sig att skorstenspipan går rätt ned till botten där sotluckan är, så kommer inte rökgaserna in i pipan förrän en halvmeter upp eller så (dvs kanske 20-30cm högre upp än sotluckan). Då blir det inte riktigt rätt väl? Kan man sätta termometern direkt på murstocken?
President 85: har mätt givarna och kabeln till shuntmotorn och tvångskört motor på 24V. å ja misstänker att de är styrningen, finns dessa som "reservdelar" eller är de bara att kasta ut och köpa nytt.
Joens: det är ett helt vanligt G58 filter. Men då är det fixat!
silversmeden: Kolla hemsidan www.logger2020.se och gotta ner er i flera timmars läsning vad man kan göra med den. Jag fastnade direkt ha begäret blev för stort helt enkelt.
Patrik_Hed: Okej, några förslag till. Tackar! Kan ju tillägga att detta gäller ett pensionärspar så enkel skötsel är väl ett krav, antar jag. //Patrik
Kiowa: Hej! Har ett borohus med luftburen värme och ett husqvarna luftvärmeaggregar från 1991 som nu börjar ge upp. Tänkte nu byta ut detta till något bättre. Frågan är om jag skall koppla in mig på fjärrvärmen och installera ett vattenbatteri alig 250 i kombination med nytt ftx aggregat Heru eller att investera i ett frånlyftsvärmesystem nibe fighter 370 + ett vatten¨batteri alig 250 som
miza1466: Kulvert om möjligt med golvvärme, annars luft luft är min åsikt. Är ju både en komfort och kostnadsfråga. Luft luft kan vara riktigt billig och enkel att installera, medan kulvert och golvvärme ger högre komfort, (troligen) lägre driftkostnad, möjlighet att ändra hur ni använder utrymmet och ökar värdet på fastigheten.
matsa79: Jag visste att de ligger i närheten av Örebro och när jag googlade på dem så hittade jag denna information "Simonstorp, 719 97 Dyltabruk - Tel 019-22 25 28 Mobil 070-63 06 166" Jag träffade dem på en mässa i Örebro och då sa de att materialet kostar ca 30 000 kr och sen är det bara att fräva ner de i marken. själva monteringen är väldigt enkel, så det ska vi fixa själva, ska bara
Avemo: Nu kanske ni redan köpt handdukstorken, men 300W låter ganska mycket. De brukar ofta vara under 100W och då behövs ingen termostat. När torken har så låg effekt att den inte ensam förmår hålla rummet varmt kommer den ge vad den kan och golvvärmen med sin termostat bidrar med resten. Golvet är ganska värmetrögt varför golvvärmetermostaten slår till och från med ganska långa
macq: nu har jag grejjat lite, har vridit ner termostaterna på mina element till ungefär 3/5.. nu eldar vi i kaminen och nu upplevs elementen som kalla när man känner på dem. då måste jag väl ha lyckats med det jag har varit ute efter ?
AnneFi: min rörläggare sa iaf att jag kunde räkna 530 kr + moms /kvm för materialet. vet dock inte vilket men ditt pris verkar ju vara bra då :)
momin: Ok, ungefär som jag trodde. Vad kostar själva slangen per meter ? Finns det olika kvallité beroende på fabrikat osv ? Villket fabrikat bör man välja, eller är det upp till leverantören av värmepumpen ? /momin
EyEr0n: Tjena. När det gäller varmluftspannor och att förflytta värme med hjälp av luft. Är det då att föredra: Hög temp på luft och lågt luftflöde? ELLER Låg temp på luft och högt luftflöde? Har just nu en lufttemp vid utblåsen på ca 50 grader och fläktkapacitet på 2700 kbm/t. Jag har möjlighet att montera en större fläkt som ger 5700 kbm/t istället. Bör jag göra bytet? Pannans
HenrikssonD: jo fönsterbräda vet jag inte om jag ska ha nån..fönstrerna blir en bra bit in eftersom att vi har tilläggsisolerat. men ingen som har bild på nåt liknande?
macq: jag vet inte om man måste ha eller ej, men i huset vi nyss köpt (5 månader sedan) sitter det en böj inne i kanalen som du vill ha, vi har ej någon bottenkona. MEN jag TROR att vi inte heller har någon vermiculite... varför vi ej har det eller om man ens får ha så har jag inte en blekaste aning om.. men varken sotaren eller någon har sagt nåt och den måste ju ha blivit godkänd någon
johanpelle: [citat] Jäkligt lägligt alltså, just nu när det blev kallt igen. Villken tur Vattenfall har som nu pga. elbristen kan ta ut kolkraftverkpris för elen. Det är den dyraste kraftformen som bestämmer slutpriset. Att sedan vattenkraften kostar 5 öre kilowatttimmen att framställa ger ju bra vinst. Aldrig har vi privatpersoner sådan tur. Tänk om chefen kom och sade: "Sista manicken i serien