Hej, jag har ett tvåplanshus med långa rör till kranarna på överplan.
Detta gör ju att det tar tid att få varmvatten. Ca 30 sek
Ofta drar man på varmvatten, tvättar av sig på 10-15 sekunder och stänger av, om man bara ska skölja sig eller nåt annat.
Då hamnar det nytt varmvatten i rören som man inte får nytta av.

Vvc är otänkbart.

Skulle jag spara på energin om jag satte in en liten vvb (genomströmningsvarianten) vid varje handfat och helt tar bort varmvattensröret? Jag får ju varmvatten direkt, men kommer det kosta mer totalt?

Mvh / Benny

varför är vvc otänkbart??

För att jag inte kan dra massa rör i huset på ett smidigt sätt.

Jag undersökte samma sak när jag skulle bygga badrummet på ÖV. Jag ringde ÅF av genomströmningsvärmare i Sverige och fick tipset att inte köra med en sån! Det beror helt enkelt på att du måste säkra upp så mkt för att få ut en vettig effekt att det blir väldigt dyrt. Mindre än 20 A var inte att tänka på.

Så för oss blev det en varmvattenberedare på ÖV.

Aha, jag har sett att dom är svindyra också.

Ska man montera in en liten beredare istället då kanske?

Jag är mest ute efter besparing här.

Alltså: om du kör med en VVB på övre plan som du matar med varmvatten så får du ju varmvatten snabbare, men du tjänar inget på det eftersom varmt vatten blir liggande i ledningen iaf. Men matar du med kallvatten, dvs slutar mata ÖV med varmt vatten helt, så slipper du varmvatten liggandes i ledningarna som kyls av.

Som du kanske vet så för att värma en viss mängd vatten 1 grad går det åt en viss mängd kwh, oavsett hur du värmer upp det. Då blir frågan mer om du har en billigare energikälla än el att tillgå. Och så hemskt många liter blir det inte liggandes i ledningarna. Dessutom tas ju den värmen upp i huset. Men det är ju mest önskvärt på vintern. Så man kan säga att det du vinner på att ha en VVB är att du sommartid slipper värma ett antal liter vatten i onödan. Men vägt mot kostnaden för själva beredaren så tar det nog bra länge innan du börjar "tjäna" på det.

Du får nog bestämma dig för om du tycker det är värt det av bekvämlighetssjäl, inte av kostnadssjäl.

Ok då säger vi så här då:

Om jag vill ha varmvatten snabbare så monterar jag en vvb på ÖV, klipper helt Vv-röret upp.
Då borde jag få bekvämlighet utan att det kostar extra förutom beredaren.

Låter som en vettig lösning.

Benring skrev:
Ok då säger vi så här då:

Om jag vill ha varmvatten snabbare så monterar jag en vvb på ÖV, klipper helt Vv-röret upp.
Då borde jag få bekvämlighet utan att det kostar extra förutom beredaren.
Jag blir lite nyfiken på ditt meddelande med 1-wire, lite konstigt och aningen provocerande, varför?d^_^b Måste ju fråga!

silversmeden skrev:
Jag blir lite nyfiken på ditt meddelande med 1-wire, lite konstigt och aningen provocerande, varför?d^_^b Måste ju fråga!
Dömt att misslyckas, han svarar ju inte på det ämnet längre! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.