Hej på er, passar på att fråga en liknande fråga i en gammal tråd. Kan man provtrycka slangen själv? Jag har ännu inte kopplat ihop slangen med fördelaren men vill provtrycka den innan (samt under och efter förstås).

Vilka delar kan jag behöva för att provtrycka själva slangen, kan man köpa dessa delar själv? Frågade på Jula men de kunde inte hjälpa mig med vilka delar man behövde (även om de sa de säkert hade delarna).

Jag har en 17 mm golvvärmeslang.

Mkt tacksam för all hjälp!

Ovan i tråden har jag för mig att det länkas till vilka delar du behöver när du trycker med en fördelare. Principen är samma med slang med skillnad att du måste köra D-nipplar och utnyttja dina halvkopplingar för 17mm slang och koppla in i dessa. Gissar att du har 20R i dina halvkopplingar så du behöver ungefär:

2 Nippelförminskning R20-R15
1 D-Nippel R15
1 Rörmuffar R15
2 Ballofix med utv R15
1 T-rör med inv R15
1 Manometer (förmodligen med R08)
1 R15xR8 bussning
1 gardenakoppling för R15

Finns ju flera sätt att koppla denna så listan går säkert att göras kortare/billigare

Tack myrstack för listan! Ska ta med den till några butiker som får hjälpa mig plocka ihop det.

Men hur fungerar kopplingen till vatten i stora drag?

Som jag försttåt det så gör jag följande:
1. Jag kopplar ihop slangarna med varandra med detaljerna i listan ovan. I själva fästet dem emellan så sitter en t-koppling där jag kopplar in en manometer och inkommande vatten (som är vanligt vatten från t.ex. en trädgårdsslang från vattenutkastaren).

2. Sedan stänger jag en kulventil och släpper på vatten tills manometern får rätt tryck, därefter stänger jag kulventil nummer 2 så systemet sluts åt med rätt tryck.

Har jag förstått det rätt då? :) Rätta mig gärna där jag missuppfattat (jag har alltså ingen fördelare inkopplad ännu).

1: Som jag tänkte så pluggar du ena änden med en Nippelförminskning + rörmuff + ballofix men givetvis kan du koppla ihop det i en slinga med, då blir listan lite annorlunda dock så jag utgår från två läsa ändar av slang. Fördelen är att då har du denna sidan till att släppa på trycket och andra sidan att tappa på vatten.

2: Gör ungefär såhär:
- Börja med båda kulventilera öppna och spola igenom tills du har en bra stråle ut och inga "hostningar" i slangen
- Stäng bortre ballofixen och låt trycket stiga mot 1,0 eller så och stäng ballofixen vid tappvattnet
- Inspektera kopplingar osv så de håller tätt, lin och pasta behövs
- Öppna ballofix vid tappvattensidan och låt den gå upp mot ditt önskade provtryck och sedan stäng och fortsätt enligt tidigare trådbeskrivningar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.