6 135 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Golvvärme placering.
Hej, har ägnat denna annandagpingst (som fortfarande är fridag i norge
) med att försöka mig på att planera slingorna till golvvärmen i vårt nyinköpta hus.
Skulle må bra av lite feedback och no no från folk med mer erfarenhet.
Har tänkt mig 20mm rör, råspånt och aluplåt med gips på toppen.

Planritning 1a plan by brunolundh, on Flickr
Till detta skall jag ha en slinga på toaletten på övervåningen rakt över tvättstugen.
Kan jag gå ner med slingan från övervåningen till fördelaren i tvättstugan eller behöver jag en separat där uppe?
Tack på förhand
/Christer
Skulle må bra av lite feedback och no no från folk med mer erfarenhet.
Har tänkt mig 20mm rör, råspånt och aluplåt med gips på toppen.

Planritning 1a plan by brunolundh, on Flickr
Till detta skall jag ha en slinga på toaletten på övervåningen rakt över tvättstugen.
Kan jag gå ner med slingan från övervåningen till fördelaren i tvättstugan eller behöver jag en separat där uppe?
Tack på förhand
/Christer
Ser kanon ut om du flödet är från ytterväggen och in, hoppas att du förstår vad jag menar...
Inga bekymmer att dra en slinga till ovanvåningen. Har själv gjort det med 5 slingor. Man bör/kan sättav luftningsnipplar där uppe. Det har jag inte gjort, luftade ur genom att spola igenom slingorna med högt flöde, vatten från "kranen", tills luften var borta...
Inga bekymmer att dra en slinga till ovanvåningen. Har själv gjort det med 5 slingor. Man bör/kan sättav luftningsnipplar där uppe. Det har jag inte gjort, luftade ur genom att spola igenom slingorna med högt flöde, vatten från "kranen", tills luften var borta...
Ja, det ser bra ut. Möjligen kan man tänka sig att lägga slingor under skåpen också, inte för att du har någon större nytta av dem nu. Men vem vet hur du vill ha ditt kök eller tvättstuga etc. Nästa gång?
Kanske skulle du fundera på att dela av slingan i köket så du får 2 slingor där, tänkte mest för att slinglängden på varje slinga blir så lik som möjligt. Lättare ställa in flödet då, och du får jämnare värmefördelning oxå.
Klicka här för att svara