11 199 läst ·
11 svar
11k läst
11 svar
Skarva golvvärme eller inte?
Jag har kommit över golvvärmeslang som är i kortare längder, ca 20m-50m. Jag undrar om jag ska gå på en fördelare med fler slingor (7st) och undvika skarvar eller om jag ska skarva så att jag får ca 3 slingor. Golvytan är på 50m2. Jag har också tänkt att lägga cc20cm närmast väggen och sen cc30 resterande rummet.
Fördelen är ju att fördelaren blir billigare om den bara är för 3 slingor. Men jag är lite osäker på att ha dolda skarvar. Men sen blir jag också osäker om det är dåligt att ha fler kortare slingor eller om det inte har någon betydelse. Jag tänkte välja denna shunt: http://www.billigtvvs.se/produkter/358/1561055/midi-m5-tryckstyrd-200m2. Om ingen har något bättre förslag.
Jag ska lägga golvslangen mellan råspont. Golvet är ett massivt trägolv.
Jag har ritat 2 alternativ, 1 med 7 slingor (GV1.pdf) och ett med 3 slingor (GV2.pdf).
Tacksam för alla synpunkter. (Dock inga om trägolv på golvvärme
)
/Roger
Fördelen är ju att fördelaren blir billigare om den bara är för 3 slingor. Men jag är lite osäker på att ha dolda skarvar. Men sen blir jag också osäker om det är dåligt att ha fler kortare slingor eller om det inte har någon betydelse. Jag tänkte välja denna shunt: http://www.billigtvvs.se/produkter/358/1561055/midi-m5-tryckstyrd-200m2. Om ingen har något bättre förslag.
Jag ska lägga golvslangen mellan råspont. Golvet är ett massivt trägolv.
Jag har ritat 2 alternativ, 1 med 7 slingor (GV1.pdf) och ett med 3 slingor (GV2.pdf).
Tacksam för alla synpunkter. (Dock inga om trägolv på golvvärme
/Roger
Du får en jämnare värme med 7st slingor, vattnet hinner inte kylas av lika mycket på sin väg tillbaka.
Dock är ju 3st slingor på 50m2 inga problem heller om det är 20mm slang vi pratar om.
Personligen hade jag inte snålat och skarvat slangen, den är så billig så att det bara känns dumt att skarva, det är dock inget brott mot några regler att skarva.
Dock är ju 3st slingor på 50m2 inga problem heller om det är 20mm slang vi pratar om.
Personligen hade jag inte snålat och skarvat slangen, den är så billig så att det bara känns dumt att skarva, det är dock inget brott mot några regler att skarva.
Ett sätt är att försöka lägga skarvarna så att dom är möjliga att se på nåt sätt.
Själv var jag tvungen att skarva en slinga pga ändringar under byggtiden, jag placerade 2 st skarvar i en liten "låda" under en garderob och en inspektionslucka.
Själv var jag tvungen att skarva en slinga pga ändringar under byggtiden, jag placerade 2 st skarvar i en liten "låda" under en garderob och en inspektionslucka.
Att välja fler slingor pga att man har korta snuttar slang känns tveksamt i min värld. Det blir extra kostander för fördelaren och för fler kopplingar. Möjligt att det blir bra men jag skulle aldrig göra det endast av det skälet att man kan tjäna nån krona på slangen.
Gabbe: I senaste utgåvan av säkert vatten kan jag inte få det till annat än att dolda skarvar på värmeledningar inte får förekomma, vilket en skarv på en golvvärmeslang torde vara. "Inspekterbara" var kanske fel ordval av mig.men kontentan blir ju sådan. Var har du sett motsatsen?
Det har alltid vart ok att ha dolda skarvar på värmeledningar (till skillnad från tappvatten).
Jag känner inte till någon förändring av de reglerna.
När jag jämför styckena i säkert vatten som berör förläggning av tappvattenledningar och värmeledningar så finns det stora skillnader.
2.3.1
Förläggning av tappvattenledningar
Tappvattenledningar ska förläggas så att eventuellt utläckande vatten snabbt kan upptäckas och så att vattnet inte omedelbart orsakar skador på byggnadsdelar isolering eller andra installationer.
Installationer som är dolt placerade och inte inspekterbara i schakt, väggar, bjälklag eller bakom fast inredning ska utföras utan fogar.
Vägledning
Det har visat sig att installationer som är gjorda så att man kan upptäcka om det läcker, sänker antalet vattenskador. Vid droppläckage, som till exempel kan förekomma från läckande rörfogar, är det nödvändigt att kunna se detta för att man ska kunna upptäcka felet.
2.3.2
Förläggning av värmeledningar
Vägledning
Värmeledningar bör förläggas så att eventuellt utläckande vatten snabbt kan upptäckas
Om någon har annan (mer aktuell?) information om detta så är jag mycket intresserad av att få veta det.
Jag känner inte till någon förändring av de reglerna.
När jag jämför styckena i säkert vatten som berör förläggning av tappvattenledningar och värmeledningar så finns det stora skillnader.
2.3.1
Förläggning av tappvattenledningar
Tappvattenledningar ska förläggas så att eventuellt utläckande vatten snabbt kan upptäckas och så att vattnet inte omedelbart orsakar skador på byggnadsdelar isolering eller andra installationer.
Installationer som är dolt placerade och inte inspekterbara i schakt, väggar, bjälklag eller bakom fast inredning ska utföras utan fogar.
Vägledning
Det har visat sig att installationer som är gjorda så att man kan upptäcka om det läcker, sänker antalet vattenskador. Vid droppläckage, som till exempel kan förekomma från läckande rörfogar, är det nödvändigt att kunna se detta för att man ska kunna upptäcka felet.
2.3.2
Förläggning av värmeledningar
Vägledning
Värmeledningar bör förläggas så att eventuellt utläckande vatten snabbt kan upptäckas
Om någon har annan (mer aktuell?) information om detta så är jag mycket intresserad av att få veta det.
Moderator
· Stockholm
· 57 881 inlägg
Jag har också varit av tron att dolda skarvar på värmeledningar var tillåtna. Om man ex. tittar på de system för Pex och radiatorkopplingar som finns så fungerar de inte utan dolda skarvar.
Gabbe1: Jag ger mig direkt ! 
Förstår bara inte hur jag kunnat få det så om bakfoten, vet ju att jag läste reglerna för ett tag sedan och tänkte "Hoppsan, här har dom ändrat - tur att man redan konverterat till vattenburet". Får väl skylla på åldern - det kanske är dax för glasögon
Förstår bara inte hur jag kunnat få det så om bakfoten, vet ju att jag läste reglerna för ett tag sedan och tänkte "Hoppsan, här har dom ändrat - tur att man redan konverterat till vattenburet". Får väl skylla på åldern - det kanske är dax för glasögon
Klicka här för att svara