Har rådfrågat folk i VVS-branschen om vilken temperatur som är mest energibesparande när det gäller VVC.
Har en NIBE idag som jag har inställd på 60C efter tidigare ägarna, men nu säger flera att dom rekommenderar runt 78C.

Tydligen anser dom att duschar man, spolar varmvatten i köket eller dyl så är det mer ekonomiskt att ha en hög temp så patronen inte behöver värma på ordentligt när det går åt en del vatten ur tanken.
Men man måste juh ändå värma på det senare i vilket fall som helst så jag förstår inte riktigt meningen. Bostadshus vi styr på jobbet som har fjärrvärme ligger på en VVC-temp på mellan 55-57C.

Har inte riktigt koll på vad som är bäst men gamla ägarna låg på ungefär 5000kW om året och då var dom 2 vuxna och 2 barn, vilket jag inte tycker är högt men kan man spara så vill jag juh det självklart.

Tacksam för råd.

Mest enegibesparande är alltid så låg som möjligt...Men returen på VVC bör inte ligga på under 55c.
Man kan gå lägre med då förespråkar jag legionellakoppel på ventilen samt att man försäkrar sig om att man kör runt med riktigt varmt vatten mellanåt.
När vi räknar ut flöden så kör vi på en förlust på 3C....dvs kör du ut 62c så får man tillbaka 59c
Temperaturen i pannan är ovesäntlig, den högre tempen gör bara att du får ut fler liter 60c vattten, man kör övertemp i beredaren för att kompensera upp en snålt tilltagen volym..Att ligga på en hög temp är en förlust i längden då den "läcker" mer energi...
Klarar du ditt VV behov på att ha pannan på 60c så ha det...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.