Hej!

Har installerat en keddy kassett och gjort ett hål för varmluften att stiga ut ur...men jag tycker att det luktar gammal rök från det hålet! Är ju inte så konstigt eftersom det är från gamla rökkanalen!

Kommer den lukten att försvinna när man eldat några gånger eller finns nåt smart sätt att få bort den? Har provat med 50% ättika och 50% vatten i en bunke vid kassetten men det hhjälper inte!!!!!

Ulven

Har själv det problemet efter jag eldat ett tag. Men hemma hos mig hade jag lindat rökröret med en typ av eldfast matta innan jag gjöt runt röret.Nu har jag petat bort mattan och gjutit nytt inne i rökkanalen runt röret och sen stoppat sån där eldfastgarn i mynningen till rökröret. Funderar dock på att måla hela innersidan av gamla öppna spisen med nån typ av färg för att binda gammalt sot och kanske slippa lukten.

Dock hade jag inte denna lukt från start utan den kom senare och då såg jag att den eldfatsa mattan även i nederkant av röret där den gjutits fast hade börjat bli rödsvart och förmodligen ä det sot som letat sig ner och gjort att jag fått denna svavelliknande lukt hemma hos mig.

Hej!

Tror jag löste det...tror jag har för dålig tillluft i huset..när jag öppnade ett fönster lite grann i vardagsrummet över natten så förvann röklukten direkt...Kanske tog in luft genom skorstenen därför vart det att lukta rök!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.