Skall förbereda lite för vår golvvärme i utbygget är lite amatör på VVS området (har fått en ritning på hela förläggningen, men fattar inte hur de tycker man skall dimensionera till/från)

Skall använda LK:S RF-fördelare med 8 kretsar, pannan står c:a 5m. Från Värmekretsfördelaren i samma våningsplan

Vad och vilken dimension hade ni använt som till/retur panna/VKF ?

Länk>>

http://www.lksystems.se/sv/LK-Syste...rme/Monteringsanvisningar/Golvvarmefordelare/

Ska matningen förläggas synligt?
Hur stor area ska golvvärmefördelaren betjäna, samt hur många w/m2 räknar ni med?

Jag skulle gissa att ni klarar er med Ø15 kopparrör till och från golvvärmeshunten/fördelaren.

Gabbe1 skrev:
Ska matningen förläggas synligt?
Hur stor area ska golvvärmefördelaren betjäna, samt hur många w/m2 räknar ni med?

Jag skulle gissa att ni klarar er med Ø15 kopparrör till och från golvvärmeshunten/fördelaren.
Den skall betjäna 80kvm 50w/kvm 440L/h / 7,3l/min Räcker 15mm koppar då?

Krilleman
Gängan på fördelaren är R25 av en anledning! Dra med två 25 slangar i golvent när du endå är igång, Alupex är lättare att bocka än Universal. Övergångar till vanliga klämringskopplingar 28mm finns!

Mikael_L
Jag har helt följt leverantörens anvisningar (Thermotech).
Panna -> fördelare ca 5 meter, golvvärmeyta 97 kvm, nybygge i svealand.

Det blev PEX-rör 25x2.3mm.
Ingjuten i plattan då det passade bäst, det hade blivit längre och krångligare dragning i någon vägg.

krilleman_215 skrev:
Gängan på fördelaren är R25 av en anledning! Dra med två 25 slangar i golvent när du endå är igång, Alupex är lättare att bocka än Universal. Övergångar till vanliga klämringskopplingar 28mm finns!
frågor ang. Alupex får det ligga dolt i ett mellanbjälklag utan skydds/tomrör ?

Går det att montera kopplingar typ klämringskopplingar utan några specialverktyg?

Redigerat:
krilleman_215 skrev:
Att det är gänga R25 i fördelaren betyder verkligen inte att shunten måste matas med 25mm slangar.
Tänk på att det är betydligt mycket mer flöde i fördelaren än vad det är i matningen till shunten, en stor del av vattnet i golvvärmeslingorna går ju runt i ett kretslopp, en mindre del släpps ut och ersätts med nytt varmt vatten.

Jag mater min golvvärmecentral i mitt 75m2 garage med Ø15kopparrör, och min anläggning behöver bara gå 50% av tiden (termostatstyrd cirkulationspump) för att hålla 18º inne vid 25º framledning i golvslingorna och -20º utomhus.
Dvs i mitt fall är Ø15 koppar överdimensionerat som framledning/retur till shunten.

Om det går att förlägga matningen ingjuten i plattan hela vägen mellan panna och shunt (mycket tveksamt om det är en utbyggnad vi pratar om) så håller jag med om att det smidigaste är att gjuta in PEX rör i rör för matningen.

Här får man ju som vanligt olika svar.. :rolleyes:

Har ringt LK (de som konstruerat min Golvärme)

De säger att jag skall mata med 22cu vid denna rörlängd och detta flödesbehov (5m.7,3L/min) alt. 25mm PEX, så om någon annan undrar, nu vet ni

Diskuterade även om LK PAL alupex, får läggas utan tomrör (ej vid Nybygge)
LK menar att LK PAL alupex är minst lika hållbart som Prisolrör, stämmer detta tro?

Visst vill man bygga efter BBR16 och säker Vatten måste Tappvattensystemet ligga RiR

Men nu håller jag på med ett utbygge med krypgrund så lite koll ang. läck får man ju med automatik inte för att jag tror att det skulle bara börja läcka men man vet ju aldrig

Dessutom provtrycker man med 14bar vid installationen!

Och ja jag vet >>Inga dolda kopplingar :cool:

Och då blev det genast smidigt och billigt (16mm. 15kr/m istället för 65kr/m 15mm. Prisolrör)

Och om någon undrar hur man kopplar utan dyra fina pressverktyget

Slakta en vanlig 15mm.klämringskoppling Köp LKs konv.sats RSK 4814373 så slapp du att pressa d^_^b

Har jag missat något?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.