Hej,

Någon som har erfarenhet om nedan.

Har ett vinterbonat sommarhus i Skåne med vattenburen elvärme från en kombipanna med manuell shunt för framledningstemperatur, har väl fungerande element med termostater i alla rum (har precis fixat till termostaterna för att jag vill att värmen skall justeras av dem)

Jag skulle vilja slippa justera shunten manuellt när utomhustemperaturen ökar/minskar och låta termostaterna på elementen sköta detta automatiskt och hålla en temperatur inomhus om ca. 10-12 grader när vi inte är i huset.

Tänkte därför låta shunten stå lite mer öppen för att öka temperaturen på vattnet som går till elementen. Jag förstår att det blir viss förlust av värme genom t.ex. rören men kan ha överseende med detta om det inte är för stora förluster vi talar om.

Tror ni att detta kommer att fungera ? Hur stora förluster pratar vi om ?

Ser fram emot era åsikter.

Vänliga hälsningar,


Fredrik
 
Förlust genom rören?
Värme kan aldrig bara förvinna, den värmen som rören släpper ifrån sig avlastar ju elementen.
Så det blir ingen skillnad om du har 90C i rören och termostatrarna är stängda med en inomhus temperatur på 10C, eller om du har 30C i rören med öppna termostatrar och 10C inomhus.
Detta gäller endast direktverkande el, när det gäller värmepump vill man hålla nere tempen i värmekretsen för att diffen mellan tex borrhål och värmekretsen skall vara så liten som möjligt.
 
Visst kan det bli en "förlust" i rören. Om man ökar framledningstemperaturen, så kan ju värmen som avges enbart från rören göra att temperaturen överstiger de önskade 10-12°C när det är mildväder. Det kan väl räknas som en förlust. De flesta värmesystem som vi har i privata bostäder i Sverige kan ju bara reglera temperaturen genom att tillföra värme, inte plocka bort.

Ursäkta Hr. Trådstartare att jag inte svarade på din fråga. Ett alternativ är att ställa shunten så att man klarar normalfallet och sedan ha något direktverkande element som tillför värme om innetemperaturen sjunker under 10°C. Ett annat alternativ är ju att ha en ordentligt öppnad shunt och sedan har något som slår ifrån på cirkulations pumpen om det blir för varmt.
 
Tack för era svar.

Verkar inte vara några stora förluster vi talar om.

Håller med er båda även om jag anser att de små förluster man då antagligen får genom att ha en högre framledningstemp. (rören värmer ju inte inne i huset och lite tapp från rören vid mildväder får man ta).

Finns det någon som har testat olika alternativ för att det skall vara effektivt, automatiskt och ändå finnas en viss säkerhetsmarginal vid köldknäppar ? (är ju ett ganska enkelt system jag har)
 
Är det ett högtemp system eller lågtemp system du har? vad för kombipanna CTC?
 
Hej Johnblund,

Är inte riktigt säker, framledningstemperaturen brukar ligga mellan 30-50 grader och det är en typ 30 år gammal TMV-panna som fungerar bra. Tror den är lik en som heter Alpha I eller II. Har två elpatroner om 4,5 kwH/st.

Har dock just upptäckt att mina termostater på elementen fungerar lite sådär, vissa går inte att "stänga" helt, går alltså inte att stänga så att flödet tar stopp helt. Då känns det lite som om de skulle släppa på lite för mkt även om de ser ut att vara helt stängda. När de ser ut att vara på frostfritt-symbolen så är de på typ steg 2 av 4 möjliga.

Har du ngn bra idé vad jag kan göra för relativt enkel lösning på detta ?

Hälsn, Fredrik
 
Förr körde man utan termostater dvs helt öppet alla elementen och lät shunten i pannan styra lite väl varmt på våren vissa tider på hösten när solen lyser in och värmer i rummen kan justeras med ute / inne temp och mekaninsk shuntstyrning på pannans shunt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.