Jag ska snart köpa golvvärmesystem från Uponor.
Och jag ska ha trådanslutna rumstermostater.
Men jag skulle vilja ha lite mer flashiga termostater än deras trådanslutna T-35 och T-37, t.ex. med en temp.-display.
Jag har funderat på R204 eller R201 från Zonecontrols.
Uponor säger (naturligtvis) att det inte är så smart, att köpa ifrån andra leverantörer, det kan vara svårt att trimma in.

Men jag skulle vilja veta hur Uponors system fungerar innan jag bestämmer mig.

1: Är termostaten egentligen mer som en regulator, dvs reglerfunktionen är inbyggd i den?
2: Är det bara en reläslutning ut från termostaten vid värmebehov?
3: Vad är det för typ av styrdon till golvvärmeventilen - termiskt styrdon eller nån typ av magnetventil?
4: Vilken drivspänning drivs styrdonet med?
5: Kommer drivspänningen direkt ifrån termostaten, eller omvandlas den på nåt sätt i reglercentralen?

/L-O

1. Nej
2. Ja
3. Termiskt, vax hettas upp och expanderar
4. 24 AC
5. Ja

Matss skrev:
1. Nej
2. Ja
3. Termiskt, vax hettas upp och expanderar
4. 24 AC
5. Ja
Tack - snabbt konkret svar :)

Men en sak förstår jag inte riktigt - svaren på 4:an och 5:an.
I en bruksanvisning från Uponor http://www.uponor.se/upload/documen... (trådbunden)/OPERATION_MANUAL_R3-SE_webb.pdf, står det på sid 5 att termostaten använder 6-12 Volt (ac/dc står inte)
Det får jag inte riktigt ihop med det du säger (om du nu svarade ja på den första delan av fråga 5) om att ställdonen matas direkt från termostaten med 24Vac.

Ett termiskt ställdon skulle väl kunna drivas med 24V pulser, med olika pulskvot från en regulator (tidsproportionell on/off), så att man kan få jämnare reglering? Dvs istället för till eller från skulle ventilen inta något sorts mellanläge. Borde det inte med en sådan lösning bli jämnare reglering utan till och från svängningar i ett trögt system?
Både R201 och R204 från Zonecontrols har sådan utgångsmöjlighet med 24V pulser.

/L-O

jag har köpt eljo renova serie och och då även till rumstermostaterna. Kan ju inte vara svårare än ha ett relä. dvs 230 ut till termosaten o som drar ett relä så det blir 24v in till upnorstyrdon?
Men säkert någon här som vet bättre

Kolla http://www.uponor.se/upload/documen...ystem (trådbunden)/IM_FOLD-OUT_R3-SE_webb.pdf

Där står det 24VDC till styrdonen men AC eller DC kvittar. Control system är något nytt jag aldrig hållit på med men styrdonen är samma som tidigare.

Tidigare (det jag svarade på) matades termostaterna med 24 VAC och styrde styrdonen on/off. Nu har man tydligen förnyat sig och termostaterna styr styrdonen indirekt. Men det är ju inget som hindrar att du styr on/off på styrdonet som du vill.

LK däremot har linjär reglering i ett intervall av några grader kring inställd temp.

Då verkar det alltså som att det sitter reläer i Uponors reglercentral som drivs med 6-12V från termostaten och switchar 24V ut till styrdonet.

Men egentligen behöver man väl inte ha Uponors reglercentral då, eftersom regulatorerna jag funderat på ger 24V ut och kan driva ett termiskt ställdon direkt, med max 1A?

Eller ingår det mer funktioner i reglercentralen som man måste ha?

Nej då behöver du inget mer. Men vad menar du med regulatorer? Det är inte säkert att det funkar så bra att försöka köra styrdonen i nåt mellanläge, dom är utvecklade för on/off.

Vad jag menar med regulator är att den jobbar linjärt. Om 24V till styrdonet inte ligger på hela tiden utan pulsar fram med olika pulskvot kan man få värmen i styrdonet att vara olika varm, dvs ventilen skulle då kunna vara delvis öppen.
Men rätt inställningar av regulatorn, känslighet och "seghet" (I-tid), borde man då kunna få, åtminstone teoretiskt, systemat att arbeta i ett konstant läge (med konstanta förutsättningar) utan över- och undersvängar. Det är åtminstone som jag har inbillat mig. Sen är det ju kanske inte så lätt att få till dom rätta inställningarna. Men det skulle vara kul att prova.
Men du menar alltså att det inte skulle funka med styrdonen?
eller är det ventilerna det inte funkar med?
Zonecontrols säljer också styrdon, som jag antar är ganska lika som Uponors. Och dom säger att det ska funka (om jag fattat rätt ;)

Men i värsta fall går det att ställa in Zonecontrol-regulatorerna att arbeta on/off, dvs som Uponors termostater verkar funka. Och då har man iaf uppnått det att man slipper reglercentralen. Eller? Jag såg att det finns en funktion i reglercentralen att kunna styra cirk-pumpen till och från. Kan det kanske vara smart att ha den möjligheten?

/L-O

Jag vet inte alls hur karaktäristiken ser ut för styrdonen, troligen är dom helt stängda upp till en ganska hög spänning och sen öppnar dom fullt för en lite högre, det kan göra det svårt. Men det är väl bara att prova.

Ja du slipper reglercentral, det har inte funnits tidigare. Styra cirkpump on/off känns ganska onödigt om man inte har GV av hela sommarhalvåret eller så. Har man klinker brukar man ju ha den på året om. Då är en tryckstyrd pump bättre, men då ska man inte ha nån by-pass.

Vad har du för golv? är det betong golv där reaktionstiden är ca:1 dygn så kommer du nog aldrig märka någon skillnad. Såg ett företag som sålde ställdon med 3 trådar som matas med 24vdc och en analog styrsignal 2-10v. Där varje rumstermostat kunde fås med digitaldisplay och egen ip-adress, logga eller styr sedan dessa med en dataserver så kan du säkert få ut fina loggar med värme kurvor för varje rum. :D Det kostar att ligga på topp.

Missade lite där, du har en bra funktion i reglercentralen som du går misste om och det är motioneringen av ventilerna som den kör med intervall alltså öppnar och stänger ventilerna för fullt, skall du ha en ventil som står halvöppen i ex. antal år så kommer den garanterat att kärva fast i det läget till slut. Jag håller själv på att bygga hus och kör mina ventiler med en grund inställning än så länge, har inte hunnit få dit vare sig termostater eller reglercentral. Jag var själv inne på att köra med analoga termostater och en plc mad analoga in och utgångar men la ner det projektet. Jag hade tänkt att ha givare i golvet men rörmokaren sa att det var onödigt, ångrar det nu, hade ju inte kostat så många kronorna extra att stoppa ner en slang i golvet så att möjligheten hade funnits.

Matss skrev:
Jag vet inte alls hur karaktäristiken ser ut för styrdonen, troligen är dom helt stängda upp till en ganska hög spänning och sen öppnar dom fullt för en lite högre, det kan göra det svårt. Men det är väl bara att prova.

Ja du slipper reglercentral, det har inte funnits tidigare. Styra cirkpump on/off känns ganska onödigt om man inte har GV av hela sommarhalvåret eller så. Har man klinker brukar man ju ha den på året om. Då är en tryckstyrd pump bättre, men då ska man inte ha nån by-pass.
Om styrdonet är en vaxkropp som värms upp med 24V och sväller, så måste den väl svälla olika mycket beroende på hur lång tid man ansluter 24V? Så om bara ventilen går att ställa i mellanlägen, dvs det går att reglera flödet steglöst, så bör det väl inte vara nåt problem?
Regulatorn lägger ut korta eller långa 24V pulser, allt efter värmebehov. Om pulskvoten är 50%, dvs lika lång tid på som av, borde väl då vaxet svälla ungefär till hälften och ventilen öppna motsvarande?
Jag hade en panna tidigare med termiskt styrd shunt. Jag förstod inte då hur den funkade, men det var nog också där vax som du sa. Och den kunde iaf ställa sig i alla lägen mellan öppen och stängd.

Pallabananer skrev:
Vad har du för golv? är det betong golv där reaktionstiden är ca:1 dygn så kommer du nog aldrig märka någon skillnad. Såg ett företag som sålde ställdon med 3 trådar som matas med 24vdc och en analog styrsignal 2-10v. Där varje rumstermostat kunde fås med digitaldisplay och egen ip-adress, logga eller styr sedan dessa med en dataserver så kan du säkert få ut fina loggar med värme kurvor för varje rum. :D Det kostar att ligga på topp.
En av regulatorerna som jag beskrivit ovan (R201), har jag just kört igång för att styra min centrala varmluftsfläkt som förser övriga delar av huset med värme. Den mäter aktuell lufttemp och varvtalsstyr sedan den nya fläkten med 0-10V. Tanken är att den ska hitta ett stabilt varvtal efter värmebehovet. Men än så länge har jag inte lyckats att trimmat in den som jag vill. Den har också en kylutgång som jag tänkte använda för att blåsa runt luften bättre när jag eldar i kaminen.
När jag köpte den, rekommenderade dom sin R204 till mina nya golvvärmeytor. Den är tydligen mer anpassad till golvvärme. R201 är tydligen mer generell.

Antagligen är det Zonecontrols regulatorer du såg som kunde styras via en kommunikationsbuss. Det är varianter av dom som jag funderat på. Bussen är nog tänkt för större fastigheter där man centralt kan kommunicera med alla regulatorer. Men jag nöjer mig nog med vanliga "manuella".

Det är ca 80m2 som ska få golvvärme. I ca 35m2 av dom (två rum) är slangen ingjuten i betong med 25-30cm isolering under. I övriga ytor läggs slangen i spårade spånskivor med ca 7-8cm isol.
Jag misstänker att reaktionstiden blir betydligt snabbare i spånområdena.
Eftersom det dessutom kommer att bli olika golvytor (klinker på betongen och laminat på spångolvet),har jag tänkt att det är bäst att få individuell rumsreglering. Dessutom kan jag lättare sänka tempen i rum som jag inte är i på ett tag, t.ex. ett 25m2 stort uterum som kanske blir lite väl dyrt att värma upp fullt ut hela vintern. Jag kan sänka tempen där i veckorna och om man snabbt vill höja finns det alltid en kamin B-)
Men visst, det funkar säkert också med off/off-termostater. Men vad jag kan förstå, så GÅR det att få jämnare reglering med en regulator OM man lyckas med att ställa in alla parametrar!
Och det stora grundproblemet var ju att termostaterna inte var så snygga och dessutom saknade dom display... :D

Pallabananer skrev:
Missade lite där, du har en bra funktion i reglercentralen som du går misste om och det är motioneringen av ventilerna som den kör med intervall alltså öppnar och stänger ventilerna för fullt, skall du ha en ventil som står halvöppen i ex. antal år så kommer den garanterat att kärva fast i det läget till slut. Jag håller själv på att bygga hus och kör mina ventiler med en grund inställning än så länge, har inte hunnit få dit vare sig termostater eller reglercentral. Jag var själv inne på att köra med analoga termostater och en plc mad analoga in och utgångar men la ner det projektet. Jag hade tänkt att ha givare i golvet men rörmokaren sa att det var onödigt, ångrar det nu, hade ju inte kostat så många kronorna extra att stoppa ner en slang i golvet så att möjligheten hade funnits.
Båda regulatorerna som jag funderat på, har inbyggd motioneringsfunktion, så det ska inte vara nåt problem.
Priset tror jag heller inte är så stort problem, men jag vet å andra sidan inte vad en termostat och en reglercentral från Uponor kostar. Men jag gav ca 1200kr för R201:an när jag köpte den. Och om jag köper 6st R204 (eller R201) så ska väl inte priset bli högre. Jag slipper dessutom reglercentralen. Och jag tror iaf inte att priset på Upponors prylar är såå mycket billigare.
Jag har inte heller förberett för temp-mätning i golven. Hoppas det funkar ändå. Annars får det väl bli en synlig plastkanal utanpå väggen ner till golvet...

/L-O

Redigerat:
Gammal tråd men intressant ändå, jag är också inne på att använda något annat än Uponors termostater.
En fråga som smyger sig på är hur ställdonet beter sig om det konstant har spänning på?
Förutsatt att vi köra on/off-rglering:
Säg att det är mitt i smällkalla vintern och golvvärmen måste vara på i stort sätt konstant - vad händer med ett termoelektriskt ställdon då? Sliter man ut det?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.