Har kikat på ett hus som är byggt 1922. Av tjockleken på väggarna att döma finns ingen isolering, fönstren är 2-glas som inte såg ut att vara från 1922. Dom var i bra skick och kändes inte dragiga så det fanns förmodligen tätningslister i. Sågspån i bjälklagen. Huset är på 80 kvm i två plan. Pannan är en äldre kökspanna som står i källaren med en ny bentonebrännare. Oljan står även för varmvattnet året runt. Den som bor där idag uppger en förbrukning på 1,5 kbm/år, hon hade inte speciellt varmt när vi var där kanske 16-18 grader. Jag skulle nog tippa på en kubik till? Vad tror ni?

Ska du ha 21 grader inne går det säkert åt mer olja. Kan ju ha varit en elkaminfläkt inkopplad också.
Du tänker väl ändå inte fortsätta med oljan?

Ett motsvarande hus med måttligt varmt inne 20 grader + nattsänkning har haft en pelletsförbrukning på 6 pallar pellets på ett år = 12000 kr. Dubbla det priset så har du kostnaden för olja.

På två år har du tjänat in kostnaden för en bra begagnad pelletspanna om du gör jobbet själv.
Resten blir en billig resa och husets värde har dessutom ökat.

Inte jag som ska bo där. Bra murstock finns och det är öppen planlösning så en modern kamin skall in. Oljan får nog vara kvar tills vidare. Kaminen borde ju hjälpa till en hel del om man inte latar sig med eldningen.

Att värma sig med Olja är i mitt tycke det fulaste som fins :@

Tycker olja ska användas till transporter . Vi talar en ändlig resurs här som skall användas bättre än att bara eldas upp :x:O:@

Vi är på väg mot detta :O

http://www.youtube.com/watch?v=Ulxe1ie-vEY

Gulf skrev:
Att värma sig med Olja är i mitt tycke det fulaste som fins :@

Tycker olja ska användas till transporter . Vi talar en ändlig resurs här som skall användas bättre än att bara eldas upp :x:O:@

Vi är på väg mot detta :O

[länk]
Det finns dem som har åsikter om vedeldning oxå, men det var väl inte riktigt dina åsikter om oljeeldning jag frågade efter i tråden?

Men ved är 100 % förnyelsebart d^_^b
Man kan ha värmepump med d^_^b
eller solvärme d^_^b
Sol bör man nog ha i kombination med värmepump !

Pruta på priset och påtala den usla och omordärna uppvärmningen .
Detta är bara ett tipps i all välmening ! ;)

vårat hus tog förra året (innan vi bytte: fönster, isolerade: tak, väggar, golv samt bytte element o rörsystemet) mellan 60-100L/vecka.... men då var "kallvinden" ca 10 grader när det var minus 20-25 ute... (men vi hade snöfritt tak)

nu är vi nere på 40L/vecka (med samma panna från sent 60-tal/tidigt 70-tal, ska byta till en bättre beggad panna inom 1 månad från en bekant som bytt till bergvärme (från 2001 är den pannan)

men vi kommer byta värmesystem till troligen en kombination av värmepump (vatten), solvärme samt även behålla olja (men med mindre tank) för backupeldning under kallaste perioden, alt. pellets

En bra kamin kostar ju betydligt mer än en modern några år gammal pelletspanna så det var den konstigaste kalkyl jag sett på länge.
Dessutom alstrar kamineldning stora mängder cancerframkallande benspyrener som både de som bor i huset och grannarna får dra i sig.
Varför ska man längta tillbaka till det smutsiga 1800-talet om man inte behöver.
Hur många anlägger utedass idag om det i huset redan finns indrager vatten och avlopp?

johanpelle skrev:
En bra kamin kostar ju betydligt mer än en modern några år gammal pelletspanna så det var den konstigaste kalkyl jag sett på länge.
Dessutom alstrar kamineldning stora mängder cancerframkallande benspyrener som både de som bor i huset och grannarna får dra i sig.
Varför ska man längta tillbaka till det smutsiga 1800-talet om man inte behöver.
Hur många anlägger utedass idag om det i huset redan finns indrager vatten och avlopp?
Har jag presenterat någon kalkyl? Eftersom det finns olja i tanken "häller" man ju inte ut den utan kör tills den är slut. Det blir nog en pelletsanläggning vad det lider, men det var inte det som skulle diskuteras i tråden. Och jag eller i det här fallet min kompis väljer sekundär uppvärmningskälla som vi vill. Det handlar mycket om vart man bor och vilken tillgång man har på ved.

Dessutom vet jag av erfarenhet att en bra kamin tex. Vermont Casitngs Defiant Encore håller i minst tio år om man eldar rätt och med torr ved. En pelletsbrännare funkar inte i 10 år utan underhåll.

Oljan kan du ge bort till den som demonterar oljetanken så kanske du får bort tanken utan att betala ett öre.
Vill du frivilligt slita med ved och få smuts och aska i finrummet när du redan har en källare för det ändamålet så är det ditt val.

johanpelle skrev:
Oljan kan du ge bort till den som demonterar oljetanken så kanske du får bort tanken utan att betala ett öre.
Vill du frivilligt slita med ved och få smuts och aska i finrummet när du redan har en källare för det ändamålet så är det ditt val.
Jag är såpass händig att jag inte behöver betala någon för att montera ut en oljetank. Värmer mitt eget hus på 9 rum och kök med 3 uppvärmda plan på enbart ved. Har ingen aska eller smuts inomhus för det. Speciellt slitsamt är det inte med veden heller.

Om du inte kan läsa första inlägget och svara på det så kan du stänga matluckan från och med nu.

I nu läget är det nog billigare att värma med direkt el istället för olja, kör med den olja som finns kvar sedan med elradiatorer...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.