10 510 läst ·
36 svar
11k läst
36 svar
Vattenburen värme 2011
Ser ju fint ut. började med sätta upp elementen nu i veckan. Men hade tur, var timmerväggar hela bottenvåningen så skruvarna fäste bra
Tänkte med dra 22mm stammar, så hade varit intressant att veta storleken på borrhålen.
Mvh Fredrik
Mvh Fredrik
Bra jobbat Fredrik
- verkar som jag får lägga på ett kol om jag inte ska bli omsprungen...
Jag har i alla fall en ide om hur jag ska göra med rörgenomföringen nu. Har inhandlat två 460 mm långa borr - ett 18 och ett 25 mm (för 15 respektive 22 mm rör). Runt röret tänkte jag fästa ett varv foam (sån man har under klickgolv) med eltejp för att få lite isolering. Sen sätter jag "manchetter" från Rinkaby där röret går in och ut genom väggen. Jag tror och hoppas att det blir bra. Om allt går som tänkt börjar jag borra i helgen...
Jag har i alla fall en ide om hur jag ska göra med rörgenomföringen nu. Har inhandlat två 460 mm långa borr - ett 18 och ett 25 mm (för 15 respektive 22 mm rör). Runt röret tänkte jag fästa ett varv foam (sån man har under klickgolv) med eltejp för att få lite isolering. Sen sätter jag "manchetter" från Rinkaby där röret går in och ut genom väggen. Jag tror och hoppas att det blir bra. Om allt går som tänkt börjar jag borra i helgen...
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Dags för en uppdatering. Har fortsatt sega på med projektet, men insett att jag måste lägga på ett kol om vi ska slippa frysa i vinter. Påbörjade rördragningen idag, och stötte självklart på problem direkt
. Då en bild säger mer än tusen ord har jag fotat lite:
Bild 1 Det blev snabbt rörigt (<--
) på arbetsplatsen
Bild 2 Mycket småpill, men sju sorger och åtta bedrövelser senare...
Bild 3 ...så verkar bitarna sitta på plats. Den korta biten har jag kniksat till av lite skalad prisol, men det borde väl funka bara jag petar i stödhylsor? När jag väl fått allt på plats så "spänner" det lite i rören, det passar alltså bara nästan perfekt, inte helt perfekt. Är detta ett problem? Hoppas det inte blir lika mycket knåp vid varje element, för då kommer jag bli gråhårig av det här.
Bild 4 och 5 Rören sitter så nära väggen att man inte riktigt får över käften till pressverktyget. Hur brukar man göra i sånna här situationer? Jag tänker mig att man "böjer ut alltihopa", pressar och sätter tillbaks? Visst låter man den gröna plastringen sitta kvar när man pressar och kör över den också så att säga?
Bild 1 Det blev snabbt rörigt (<--
Bild 2 Mycket småpill, men sju sorger och åtta bedrövelser senare...
Bild 3 ...så verkar bitarna sitta på plats. Den korta biten har jag kniksat till av lite skalad prisol, men det borde väl funka bara jag petar i stödhylsor? När jag väl fått allt på plats så "spänner" det lite i rören, det passar alltså bara nästan perfekt, inte helt perfekt. Är detta ett problem? Hoppas det inte blir lika mycket knåp vid varje element, för då kommer jag bli gråhårig av det här.
Bild 4 och 5 Rören sitter så nära väggen att man inte riktigt får över käften till pressverktyget. Hur brukar man göra i sånna här situationer? Jag tänker mig att man "böjer ut alltihopa", pressar och sätter tillbaks? Visst låter man den gröna plastringen sitta kvar när man pressar och kör över den också så att säga?
Blev ett litet byggahus-uppehåll under hösten, men projektet har rullat på. Det blev rätt stressigt med att få in värmen i huset och jag fick inse att alla begränsningar som gick att göra var nödvändiga. Jag har satt avstick med kulventiler där jag ämnar fortsätta senare.
Jag har i alla fall fått upp och kopplat in fem element på nedervåningen vilket täcker alla rum utom köket. Jag har också kopplat på en shuntstyrning som håller 22 grader i tvättstugan och strypt in de andra rummen så de håller 22-23 grader helt utan termostater. Jag ska montera termostater sen, så de stänger om jag eldar eller så. Köket som saknar element (tror det finns någon bild tidigare i tråden) håller sig runt 21 grader om jag har öppet in till kontor och badrum.
Det blev några lustiga krökar och sånt på rören som kanske inte är helt enligt konstens alla regler, men det är inget som stör mig. Det mesta är i tvättstugan, och där gör det inget att det är lite rör draget. Dessutom ska jag måla rören vita sen, vilket troligen gör att rören inte blir lika framträdande.
Det har varit mycket jobb, och tagit massor av tid, men det känns verkligen som att det varit värt det. Kan bara stämma in i kören med andra "konverterare": Det är en annan värme helt enkelt. Grymt skönt!
Jag har i alla fall fått upp och kopplat in fem element på nedervåningen vilket täcker alla rum utom köket. Jag har också kopplat på en shuntstyrning som håller 22 grader i tvättstugan och strypt in de andra rummen så de håller 22-23 grader helt utan termostater. Jag ska montera termostater sen, så de stänger om jag eldar eller så. Köket som saknar element (tror det finns någon bild tidigare i tråden) håller sig runt 21 grader om jag har öppet in till kontor och badrum.
Det blev några lustiga krökar och sånt på rören som kanske inte är helt enligt konstens alla regler, men det är inget som stör mig. Det mesta är i tvättstugan, och där gör det inget att det är lite rör draget. Dessutom ska jag måla rören vita sen, vilket troligen gör att rören inte blir lika framträdande.
Det har varit mycket jobb, och tagit massor av tid, men det känns verkligen som att det varit värt det. Kan bara stämma in i kören med andra "konverterare": Det är en annan värme helt enkelt. Grymt skönt!
Kom på att jag kanske skulle svara på mina tidigare frågor om pressningen också. Fick ett kanontips som jag följde: dra ett sträck även längs med kopplingen så du ser att den inte vrider sig sen kan man böja ut eller plocka loss hur stora sektioner som helst. Kryssen syns bra på en av bilderna i inlägget ovan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden








