Hej jag installerade en nibe 1235 för tre år sedan, jag ställde den i garaget och kopplade varmvattnet i serie till en liten Nibe beredare på 30 liter inne för att snabbare kunna få varmvatten inne vid tillfälliga mängder varmvatten. Allt har fungerat oerhört bra dock så har jag ett problem och det är att jag ej har dragit spillröret från 30 liters beredaren till ett avlopp och alltid haft en liten 1 liters behållare som tar upp vattnet som bli ibland när beredaren just värmt upp vattnet, oftast har det knappt blivit något vatten alls.

Nu på sista tiden, sedan i maj ungefär har det bara blivit mer och mer spillvatten så nu måste jag tömma 2 liter vatten en gång i veckan och kommer inom kort lösa problemet genom att dra spillvattnet direkt till avloppet.

Dock så kvarstår min fråga, varför har mängden spillvatten ökat? jag är rädd att jag bortser från problemet ifall jag bara kopplas om spillvattnet till avloppet? Är det 30 liters beredaren inne jag bör kolla till på något sätt eller är det Värmepumpens beredare?
Finns det någon sakkunnig därute som kan ha ett tips om varför mitt system beter sig som det gör?

Är vattnet svalare som kommer till elberedaren än innan?

det varierar, vattnet som går till elberedaren är direkt från varmvattnet från stora beredaren som hör till värmepumpen, vattnet går i en kulvert mellan huset och garaget. spolar man en kort stund så kommer vattnet som går in i elberedaren att vara kallt, spolar man så pass länge att varmvattnet från beredaren i garaget nått in till elberedaren inne så är det varmare. jag har ställt tempen på elberedaren på 55 och den i garaget är lite varmare, ca 60.

Jag kan ha ändrat tempen på elberedaren under året som gått.

Ok, min tanke var ju att kanske funkade inte den stora beredaren som den ska.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.