Ohoj!
Jag bytte cirkulationspump härförleden och ersatte med en exakt likadan. Jag tyckte att jag var mycket noga med att koppla in el och rör precis som det var innan den gamla pumpen lade av.

Nu undrar jag om jag lik förbannat lyckats vända pumpfan upp och ner.

Som jag minns det hade den gamla pumpen vänts så att elinstallationen skulle bli så enkel som möjligt dvs installatören hade vänt på kåpan med impellerhuset så att vattnet gick från pannan och uppåt.

Jag ville inte vända på kåpan och sladdarna räckte till gott och väl för att få samma flödesriktning från panna och uppåt.

Allt tycks fungera som det skall och huset är uppvärmt.

Häromdagen kände jag på elementen och konstaterar att röret är kallare på elementens ovansida, dvs där termostaten sitter, än på elementens undersida där det andra röret sitter.

Så min fråga är kort och gott. Skall varmvattnet komma in på elementets ner eller uppsida?

Mvh
///t

Såvitt jag vet så är det i det övre röret som vattnet ska in i radiatorer.

Kan du definiera "pannan", el, ved, pellets, märke, bergvärme, flvp?

jomany skrev:
Så min fråga är kort och gott. Skall varmvattnet komma in på elementets ner eller uppsida?
///t
Det spelar ingen roll var intaget av varmvatten är eftersom varmt vatten flyter upp till överkanten i radiatorn. Däremot ska returvattnet från radiatorn gå ut i nederkant, så det blir det kallaste vattnet som tas ut från radiatorn. Tar man returvattnet i överkant kan det bli väldigt svårt att värma hela radiatorn, så effekten kanske inte räcker när det blir kallare ute.

Radiatorvattnet skall strömma in där uppe och ut där nere då får du motströmsvärmeväxling på luften som strömmar upp längs radiatorsidorna och effektiv värmeöverföring.

Tack för svaren. Det blir till att vända pumpfan.
Det som jag är undrande över är informationen jag läste på en tillverkares sida, nämligen att vattnet bör pumpas uppåt för att lättare bli av med luftbubblor i systemet. Just nu pumpar det uppåt och vamvattnet kommer in i elementens nederkant. Nåja, jag skiftar.
För den som undrade så är det en olja/ved-kombipanna som är konverterad till pellets/ved.
Tack för svaren. Dax att plocka fram rörtången.
///t

Det tyder på att du har pumpen monterad i returledningen, då blir normalriiktningen nedåt. Det är nog vanligast med pump upp i tilloppet.

Yepp! Pumpen är betydligt svalare nu och varmvattnet kommer in vid termostaten.
///t

Japp frågan om definitionen på panna gällde mest hur det blev med varmvattenproduktion osv med trevägsventil, om du skulle råka ha någon slags värmepump.

Och angående anslutningens möjlighet till kortaste kabeldragning eller vad du skrev, så har jag ett minne av att man kan lossa motorn från pumphuset och rotera denna till önskad riktning.

Det stämmer precis det och det var den detaljen som ställde till det. Jag fick nämligen för mig att de vänt både på pumphus och själva pumpen för att få önskad flödesriktning och kopplingsdosan för el åt rätt håll. I själva verket hade de bara vänt pumpen upp o ner.

Återigen, tack för hjälpen.
///t

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.