Effter att kört i gång vattenmantlad kamin eldad mot 500 l ackumulatortank och dockat detta mot husets frånluftsvärmepump så återstår nu att bygga ut radiatorsystemet med element på övervåningen . Blir väl svalt uppe i dotterns rum :S
Jag har själv inrett övervåningen och har isolerat så väl så det hitills gått att klara sig utan element här då vanlig vedkamin skickade värmen upp mera än vad den vattenmantlade kaminen gör . Denna skickar mera på vattnet vilket är bättre men då vill jag ha radiator uppe .

Fins två värme slingor i huset på nedre plan . Tänker börja med att dra upp en returledning från den ena . Det är så kallat ett rörs system .
Då det inte blir estetiskt att gå innefån från radiator och upp då det är fönster och saker i vägen så tänkte jag se om det gick att hitta i gen rören i grunden då man har kryprumsgrund . :)

Och ja det gick det de låg nära nog exakt vart jag trodde .

Nu återstår att tala med branch kunning expertis och gå vidare med att beställa radiator och 15 mm rör och skruvkopplingar från Rinkaby :cool:
Var prisolrör dessa som jag hittade . Kommer kapa returen och gå upp med 15 mm hårda koppar rör . Så värst hett vatten behövs nog inte på övervåningen så returen blir nog lagom :cool:
1f132011114435f1cb.jpg

Såga upp då :cool:

04132011114636f5da.jpg

Riva ur issoleringen och kika . Och ja där är ledningarna . Roligt då det går enligt plan så här långt d^_^b Värmeledningarna är dessa två svarta . Ena är matarledningen andra är retuten . Ettrörssystem är detta .

9e132011114810c04c.jpg

f11320111150404b5e.jpg

Det är bra med kryprumsgrund då man vill göra sådant här :cool:

Det är 2rörssystem du har.I 1 rörssystem går det ett rör från en radiator till nästa, inte 2 därav namnet. Tillopp i över ändan av radiatorn, retur i botten som går till nästa radiator.

Matti_75 skrev:
Det är 2rörssystem du har.I 1 rörssystem går det ett rör från en radiator till nästa, inte 2 därav namnet. Tillopp i över ändan av radiatorn, retur i botten som går till nästa radiator.
Det är väl en framledning och en retur på enrörssystem också, på väg från och till värmekälla, syns ju inte på bilderna hur det är kopplat vid radiatorerna.

Det är ettrörs system . Kan ta en bild vid element för säkerhetsskull och visa er .
Vet det för jag tog bort ett element i hallen förut för nått år sedan och då var det inte bara att plugga inte , utom vart tvungen ha en särskilld koppling så vattnen gick vidare .

Elementet här ovan är slutstationen på denna slingan så returen är den ena här .

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.