Hej alla glada.
Har precis sett ett avsnitt av Arga Snickaren.I detta avsnitt och även i ett tidigare har de satt in element i taket..
Nån som vet mer om detta får gärna höra av sig.Förra gången jag såg det försökte jag Googla men de funka inte så bra. Om ni vet något om dessa element så håll det gärna enkelt så det inte blir för tekniskt för oss otekniska tje... Otekniska punkt.
Tack på förhand
Tina

Jag tror att det var de här panelerna från InfraSwede de använde. Verkar vara någon slags infravärmare som drivs med el.

Bortsett från att det är direktverkande el så verkar det rätt smart i en källare, de borde ju värma upp golvet så att det blir behagligt att gå på.

De va snabbt jobbat.Tack för de.Inte så intressant om det är el element men ska kolla på dem.Är inne på att skaffa element till min värmepump.Blir väl ett konvektor element som kopplas till pumpen.Tyckte bara det var en kul grej att sätta elementet i taket.Kunde väl ha räknat ut att det var direkt el.Har även hittat några väldigt låga men ganska långa element på nätet.Vet dock inte om de är för stora rum i typ offentliga rum.Såg ett i entre`n till simhallen här i stan.Väldigt snygga annars.Kan man dock inte beskylla konvektor elementet jag ev ska köpa.MEN väldigt effektiva och det är väl viktigast.Tar gärna emot råd om ni har andra förslag.Har dock ganska liten budget så inga flaschiga saker.
Tina

Jag funderade på om det vore vettigt i taket över det stora fönsterpartiet vi kanske ska sätta in. I dagsläget sitter där elelement som vi aldrig använder, så det är ju bara ett långsmalt element som används när det är som kallast (under -20 elelr nåt)

Ett vanligt element kombinerat med Elementfläkten kanske kan vara något? Alternativt köper du in några PC-fläktar, som t.ex. Antec Tricool, och kopplar dem till en vanlig 12-volts batterieliminator. Fläktarna kostar mindre än en hundring, och just den fläkten kan du reglera hastigheten på med en inbyggd kontroll.

Låter bra att kombinera med fläkt.Ska helt klart kolla det.Har inga element mer än i våtutrymmena.I övriga huset har en ftx annläggning monterad -88 när vi byggde huset.För 2 år sen fick jag en värmepump ( luft-vatten) installerad.Har i dagarna fått nytt vattenbatteri och fläkt installerad i det gamla systemet.Har en annan tråd om detta.Märker dock att det inte fungerar fullt ut så därför har jag bestämt att det får bli ett element typ konvektor.Detta ska installeras mitt i huset för att få ruljans på värmen.Behöver höja värmen typ 1-2 grader i hela huset.Spörs om det räcker.
Tina

Har du FTX så kanske du inte behöver sätta elementen under fönstret. Men vill då ha långa, låga element så kanske du kan komma över kamflänsrör och bygga en låda runt med galler ovanpå? Eller göra något snyggt med dem.

Har sett att det finns på blocket. Här är ett exempel.
http://www.blocket.se/dalarna/Kamflansror_36501113.htm?ca=6&w=3

Ska höra me gubbarna på jobbet om detta med kamfläns rör.Mitt element kommer att sitta mitt i huset i det sk allrummet.Har inte hunnit kolla det andra du skrev om.
Tina

När IR-paneler ändå är på tapeten: Är det någon som sett uppgifter om effekt på dessa paneler?

Allt Du behöver veta om effekt och sånt står på hemsidan http://www.infraswed.se/main/ men läser man de få trådar som finns här på forumet är dom flesta negativa till både funktion och kostnaden för att värma med dom.
Även om flertalet negativa har exempel från 50- 60- och 70-talet tyvärr vilket knappast är relevant.
Många hävdar också att om det skulle vara så bra som försäljarna påstår så skulle många fler använda det men såna argument håller inte heller, VHS var det videosystem som vann allas gillande med det var det sämsta av 3 olika system så det finns inget självklart samband mellan användande och kvalitet.

Jag är sugen på att använda en sån i mitt garage, en luft/luft är alternativet men jag slipper gärna "blåsten" inne i garaget då det oftast är dammigt där. Men det är oroande att så många anser att det är omöjligt att värma på det viset som påstås och att det är lika dyrt som direktverkande el förstås.
Finns det ingen på forumet som faktiskt har provat såna här värmepaneler?

• Gilla
Perrun
  • Laddar…
Jag väntar på leverans av en infrapanel från infraswede under morgondagen. Kommer installera den i helgen och kan sen meddela vad jag tycker om den. Driver byggfirma och tycker om att prova nya saker på marknaden. Iden att värma alla ytor i ett rum låter intressant istället för att värma all luft i ett rum med ett vanligt element. Hur stor nytta har man av all varm luft som lagrar sig uppe vid taket? Verkar vettigare med varma golv och varma täcken i sängen. Dessa paneler kombineras även med en digital termostat som kan programmeras.

Återkommer med besked

// CK

Ska bli intressant att höra vad Du (cksvensson) tycker framåt våren. Själv valde jag på 2 olika elektrikers inrådan luft/luft-pump till slut.

Jag har representerat skeptikerna till dessa element några gånger. Jag tvivlar inte på att de fungerar till att värma hus med. Jag tvivlar inte heller på att de kan vara komforthöjande genom att hålla golven varmare.

Min skepsis kommer sig av att Infraswede låtsas som om det är något annat än direktel. Dessutom påstår de att det blir en stor besparing, men kan inte förklara hur det går till. Ett företag som påstår att de kan värma ett hus med direktel så att det blir billigare än med bergvärme tycker inte jag är seriöst. Till följd av dessa närmast lögnaktiga påståenden skulle jag avråda från att göra affärer med företaget. Därmed inte sagt att produkterna är dåliga.

Erik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.