Hur fanken fungerar shunten egentligen?
Håller på att bli galen här hemma vredet hade lossnat lite från axeln på shunten. Så jag skruvade loss den helt för att försöka få den på plats igen. Men nu hittar jag inte rätt läge ena sekunden har jag 30 grader vrider jag i rätt riktning bara en aning blir det 70 grader... En aning i detta fallet är två mm. En sprängskiss på en shuntventil eller en förklaring tages mer än gärna emot ??? ??? ???

Förutsatt att du har en esbe shunt..... ;D

Nej det är ingen esbe-shunt men tekniken är kanske densamma. Fattar fortfarande inte hur denna kan komma såpass ur läge som den gjort. Typiskt när man väl fått termostat på elementen så ska det börja jävlas i andra änden :(
Finns det förresten någon idealisk temperatur på stigaren om man har termostater? Får ju försöka ställa in den en gång för alla på denna tempen... :-/

Ja, som sagt är principen troligen densamma. Jag misstänker att du har vridit klaffen ett halvt varv fel. Då hamnar du på "fördelning" i stället för på "blandning" (sidan 8 i den första pdf:en). Prova att vrida ett halvt var och sedan reglera så att rätt framledningstemp kommer. Tänk på att det tar en god stund innan dina regleringar får ger utslag på vilken temp du får i retur så gör ganska små ändringar och vänta ett tag.

Ok, jo det är det största problemet när jag håller på att testa att det tar så tid innan det stabiliserat sig. Bara för lite mer vetande kan du beskriva 1-6 på bilden? shunt.JPG

Vad gör fördelning resp. blandning eller jag jag förstår blandning den blandar väl returvattnet med varmvatten men vad gör fördelning?

På tal om shuntar och shuntautomatik.
Har en CTC 265B från -72, vad sitter det för shunt i den och
följdaktligen, kan man köpa en automatik från tex rinkabyrör
(TermOmatic reglersystem) ?
Om man då köper ett sådant, finns det någon ide att lägga
pengar på ett veckour oxå då eller tjänar man för lite på detta ?

// Fredrik

wertok skrev:
Typiskt när man väl fått termostat på elementen så ska det börja jävlas i andra änden :(
:-/
Tänk på att framledningstemperaturen kommer att variera vid ett givet shuntläge beroende på hur många termostater som öppnar för tillfället. Eftersom shunten och blandningen ligger fast kommer samma mängd returvattnet hela tiden blandas i framledningsvattnet, och om fler termostater är öppna blir returtemperaturen lägre och därmed framledningstemperaturen.

Har precis observerat detta fenomen själv efter att jag installerat termostater på samtliga element.

Just det! Så blir det ju, tänkte inte på det... :-/
Borde man inte egentligen kunna köra ut max i framledningen nu vintertid? Det borde bli jämnare temperatur då eftersom elementen kan korrigera snabbare eller? Förlusten borde väl vara marginell? Om det är så att man kan/borde köra ut max så behöver jag ju inte bry mig om shunten så mycket... Hur gör ni andra som har termostater och väldigt oautomatisk shunt? ???

Jag har fått för mig att man får en bättre inomhuskomfort om man har framledningstemperaturen så låg som möjligt efter temperaturreglereingen annanrs blir väldigt "ryckig" i radiatorerna som hela tiden pendlar mellan varmt och kallt. Har man lite dragit från fönstren över radiatorerna borde man slippa golvdrag om radiatorerna kan hålla en jämn temperatur....Annars inbillar jag mig bara. :)

Jag har ställt shunten i ett läge som inte är max men som uppenbarligen är fullt tillräckligt.

wertok skrev:
Ok, jo det är det största problemet när jag håller på att testa att det tar så tid innan det stabiliserat sig. Bara för lite mer vetande kan du beskriva 1-6 på bilden? [bild]

Vad gör fördelning resp. blandning eller jag jag förstår blandning den blandar väl returvattnet med varmvatten men vad gör fördelning?
Blandning används för att reglera tempen få framledningen (3) till till elementen. Det går till så att en del av det svalare vattnet från elementen (returen) (1) blandas med varmt vatten från pannan (2).

Det jag misstänker är att du har vridit till fördelning och lite till. Alltså att du har klaffen i läget för fördelning och får 30 grader i framledningen. Om du då vrider lite längre motsols så kommer du att få vatten från pannan med låg hastighet, men 70 grader varmt. När du får 70 grader varmt vatten, så fortsätt då vrida ett drygt halvt varv så hamnar du i läget för blandning.

Lånar denna tråd då jag har ett liknande problem..

Har en äldre Grundvattenpump IVT 2100 som värmer radiatorer från 30-talet. Har köpt och nästan installerat en ThermOmatic EC Home med rumsregleringen samt relädosan som kommer stänga av cirkulationspumen senare, som skall hantera shunten ESBE VRG131.

Dock under själva installationen så snurrade jag VRG131 så jag tappade den inställda roteringen. Så min fråga är om någon skulle kunna föreslå bästa läge för denna installation.

Jag tycker att den borde blockera pannans utgång för att "stänga" värmen, men sedan är frågan om den skall vridas mot vänster eller höger? Åt vänster stänger man ju returen så allt returvatten går igenom pannan. Vrider man åt höger öppnar man så retur och varmt blandas. Returvattnet är i stort sätt samma som det som skickas ut just nu. Ute temp ca 10 grader, hur det kommer vara vid -20 grader vet jag inte då detta blir vår första vinter i huset.

Någon som har några idéer?

• flöde.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jackt>> Den lilla avfräsningen på klaffaxeln till VRG131 markerar åt vilket håll ventilens klaff är riktad. Läs här: http://infoweb.esbe.se/files/53560/VRG130_SE_99501340_A_LR.pdf

På det sättet din installation är gjord är det meningen regleringen ska blanda mellan vattnen från bypass-slingan (dvs från T-röret) och vatten från pannan. På så sätt går det att styra temperaturen till radiatorerna.
Se till att ställdonet står i sitt grundläge dvs så långt motsols som möjligt. Då ska ventilens avfräsning peka mot pannan. Montera fast ställdonet på ventilen. Ventilen har 90 graders arbetsområde så nu kommer regleringen jobba mellan att stoppa vattnet från pannan och att stoppa vattnet från bypass-slingan. Sen måste regleringen vara inställd på att jobba i den riktningen, kolla regleringens instruktionsbok.

mersault, tack för hjälpen.. Då var det som jag gissade och jag har installerat så nu. Den verkar reglera shunten helt rätt..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.