Värme allmänt
Lasse245: Laddoterm från termoventiler är nog det du söker. :-)
MB77: Ska göra en större renovering på ovanvåningen och ska då byta radiatorerna, kommer även att passa på att dra nya rör från källaren. Vilka rör ska man använda? Rör i rör eller prisolrör?
mulpac: Köksfläkten kan göra att det blir undertryck i lägenheten och rök dras ner genom skorstenen.
PST: Ang faktura: Förutom rena energiförbrukningen (MWh/kWh) är väl för det mesta även en flödeskostnad med på fakturan (Iallafall den kalla årstiden), man har en kostnad per m3 + en kostnad per MWh/kWh.. Anledningen är att man vill straffa onödigt höga returtemperaturer, då sådana orsakar förluster i distributionssystemet.
pr95: http://www.byggnadsvard.se/byggnadskultur/nya-regler-f%C3%B6r-sj%C3%A4lvdrag
Raukman: Mja det vågar jag inte svara på, men den lär nog inte va tjockare än att man kan knacka sönder den med relativt enkla medel.
Rikardalbers: Röret på första bilden är troligtvis ett 1" rör rördelar R25 används. Bild två ett 3/8" rör R10 rördelar används. På bild tre sitter det kulventiler i unionsventilerna. Plocka bort cirkpumpen och skruva till skruven på unionventilen så blir det som en plugg.Lycka till!
Mattias L.: Jag har också bytt insatser utan att tappa allt för mycket vatten. Bytte 11 st på nån timme. Skickat från mig...
BobbaFett: En cirkulationspump ger minimalt motstånd när den är avstängd, i ditt fall helt omärkbart tror jag.
Stektlök: Hej på er ! Jag jobbar idag tills imorn middag men senare imorn så kommer all info om pannan å ack tanken!
haenbradag: Nu fick jag en annan variant. Att om man kopplar ihop koppar och järn så vandrar någonting som sänker hållbarheten på järnet. För att undvika det så ska man sätta plast emellan tex pex-rör som neutraliserar detta flöde. Då kom vi in på att (det är ca 2,5 meter mellan )ta en klämringkoppling med pexanslutning och en gängat med pexanslutning och pexslang emellan..Det är mer
pekk@13: skyddsröret är inte helt, hål genom både skyddsröret och slangen tyvärr
noa: har ej orkat läsa alla inläggen,men om problemet är att man måste fylla på vatten titt som tätt? hade själv samma problem att det droppade från säkerhetsventilen hela tiden oavsett tryck trots hel säk.ventil(bytt säk.vent) för mej var det "syr" ventilen som var för högt inställd. kopplade på en manometer och ställde in trycket 0,2bar under systemtrycket och problemet försvann!!
KnockOnWood: [citat] Jo det är ju det som är tanken med FTX ;) Siffrorna varierar mellan 85% och 95% temperaturverkningsgrad. Säljs i bl.a. Holland och England, och siffrorna varierar beroende på marknadsföringskultur. [citat] Kan förses med s.k. sommarbypass, dvs att luftströmmen tar en genväg förbi värmeväxlaren. Jag har inte köpt en så'n själv. Tycker inte att det behövs. Man kan ju alltid
ljungfalk: Det som beror på att högtryckspressen bryter är att kondenseringen i köldmedie systemet inte blir av med sin energi. Dvs att du har för dålig värmeväxling mellan köldmedie sidan och vatten sidan. Vet ej hur dessa frånluftspumpar är uppbyggda idag med de äldre som jag har servat så gick kondenserings slingan i vatten tanken och när detta fenomen uppstod så var det tätt i slingan
cem77: [citat] Vid förbränning av kolprodukter som även innehåller en viss del väte bildas det H20 (vatten) och koldioxid CO2. Så vatten skapas vid förbränningen. Vore ganska konstigt annars hur det kan droppa vatten ur avgasröret på en bil när det inte finns något vatten i bränslet d^_^b
Krilleman: Jag har för mig att det är det, samma sak som ett lock med packning... Kan vissterligen vara konisk, men men...må hända att jag har fel! Men det är där man luftar och det har ju löst sig för TS nu iaf! d^_^b
oobum: [citat] Precis, och således är det billigare att köpa för 1100 från Bauhaus och få staplat, istället för tex vedhemma som tar 900 för då antagligen stjälpt mått. De säljer Björkved på 20-30cm bitar: Varierande storlek.
pelpet: Ni har inte vattenburen el? Isåfall kanske IR-paneler i taket också kan vara ett alternativ. El som el, liksom.
Minnsej: Verkar som vi fått igång regleringen nu. Vi har satt tillbaka effektvaktstrådarna i kortet, tog bort dem när vi bytte elsystem till KNX i somras. De hänger bara lösa på sidan av pannan men det verkar som det måste vara så. Manualen säger dock inte så, där står det om effektvakten som ett tillval.
pyerdarn: funderar på en viadrus med 2 kubik tankar vet att dom har rätt hög avgastemp dom med
JOW: [citat] Karm och tröskel är inte satta än. Men det är väl 3 cm över golvbrunnen som tröskeln skall vara i våtrum. Och golvbrunnen är redan nedsänkt när plattan gjöts och har har ett lokalt fall slodat. Resten av rummet får justeras med flyt för att få fall i hela tvättstugan.
Lillkorpen: Man får väldigt mycket vägg per kvm platta. Sen som nämnts så minskar dessutom uppvärmningskostnaden per kvm, vilket sammantaget gör att man lätt kunde ha råd att sätta in hiss till övervåningend^_^b om man tycker trappen är svår.
LaT: Har du kollat att c-pumpen verkligen går?
M-E: [citat] ...och litet vind-kraftverk! Ja, det kan man göra. Finns elverk också. -både för att ladda batteri-bank och direkt-drift.
Jönet: Hej! Vårat hus är på ca 120 kvm men jag tänkte ta bort varmvatten beredaren och även sätta upp vattenradiatorer i under o övervåning.Så tanken är att jag kör kaminen mot ackutank för golvvärme o radiatorer +tappvatten då är frågan om den här kaminen är vettig.Det kanske går att köra med en mindre pelletskamin men jag har fått rekomend att inte ha en mindre än 15 kw.
Krilleman: [citat] Den varianten om orsaken har jag inte blivit delgiven om, men den kan absolut låta spontant logiskt! Men som sagt, inte vad jag fått förklart för mig. Personligen tycker jag att den statistiken inte ska döljas... Och ja, arbetsgivarna hävdar i varje avtalsrörelse att vi tjänar för mycket... Men det säger väl alla arbetsgivare i alla yrken?! Metall, transport, bygg...
haenbradag: Har hört från "yrkesfolk" att radiatorn man tar bort och längden på röret man sätter dit är inte jömnbördiga. Dvs att rörets längd behöver mer effekt. Även att om du har båda modellerna på samma pump så kommer effekten att hamna på radiatorn. så man får inte den värme i golvet som var tänkt. Gissar på att det finns en balansgång som kanske är svår att hitta.