Värme allmänt
PX-21: Det finns ny packbox att köpa till gamla och nya danfoss ventiler ;)!! Är det nyaste ventilen så är det bara att gänga bort och gänga ny!!Är det den äldre så måste du släppa ur trycket först!!
huggan: http://www.rinkabyror.se/?artlist.aspx?catid=1180
Elkludde: Det går bra att bila sen lägga rör antingen presolrör eller järnrör på rulle som oxå är plastade 12 mm till varje element som sedan ansluts till en så kallad "sugga" som får matning med tex 22 rör alltså inga skarvar i golvet
larsbj: om det inte är allt för långt så är väll 22 mm lagom
Dr.SiC: Det slank in lite mer än lite luft när jag kapade, kändes som i princip allt rann ut. Men det var inga större problem att fylla det sen. Tack för tipset med ett par extra ventiler, blev ju inte billigt men förbaskat bra. Nu är det varmt och gött om fötterna på övervåningen och vi har även prämiärsovit första natten. Otroligt skönt efter ett drygt två år långt bygge :)
Blank1: Hej! Jag eldar med ved och har 2 acc tankar 2 x 500 l som styrs av en laddomat 3000. Det funkar klockrent. Vi köpte huset ganska nyligen och har nu upptäckt att elpatronerna som sitter i pannan inte är anslutna till laddomaten... Dom slår man på manuellt.. Vad behövs för att ansluta elpatronerna till laddomaten så dom slår på av sig själv när temperaturen går ner? Efter lite
studio1004: Öppnade dörren till pannrummet soh såg till min stora fasa att det läckte från varmvattenberedaren. Det är en CTC electronic från ca -86. Tog bort luckan nertill och såg att det droppade kraftigt från varmvattenröret till kärlet. Det droppade också från alla fyra hörnen på beredaren. Rätt mycket vatten. Tänkte att kärlet måste ha gått sönder, men när jag stängde av
pyerdarn: tja jag rekomenderar och sätta in en tank med vvb i eller vv slinga och flytta shuntventilen efter som du hade knas med varm vattnet + laddomat 21. pannan fungerar att är de underförbränning i den med
t-quick: Köpte mig en golvvärmematta för laminatgolv idag som jag ska installera till helgen. 3mm tjock och den läggs direkt undr laminaten. I instruktionerna står det att man ska vänta med att slå på värmen i 3dagar efter den är lagd, varför detta?
kolvas: Om ni eldar mycket så är ju en FLV en bra lösning, vilket märke däremot är svårare att svara på, jag har inte riktigt koll på vilka som är dockningsbara mot solceller.
Elkludde: Du behöver bara två 1/2 tum rör upp sedan grenar du dom till 3/8 1/2 tum klarar ca 4 element om dom inte är för stora,däremot klarar 3/8 rör bara rtt element Det är väl knappast något som är förbjudet att göra själv,men man måste ju veta hur det skall vara så det bli rätt o funktionsdugligt
mikaelbe: Det är väl bra placering av cirkulationspump och shunt till radiatorerna. Anledningen till att vi installerade en extra backventil utöver magnetventilen var att magnetventilen inte höll tillräckligt tätt. Det gjorde så att det blev bakcirkulation så att tankarna värmde pannan när den kyldes av. Men vi har en rätt gammal panna, så det kanske inte är samma problem med förluster på
växelventil: Hej thure En fråga på bild nr1 kommer kallvattenmatningen från taket eller golvet(rören).Var på jobbet och såg en diompanna och tittar man på den så verkar påfyllningen sitta nedantill så det lilla röret på bild1 som den kranen sitter vertikalt borde det vara.När du skruvar på den var den stängd?
osfo: Tack för återkopplingen. Hmmm är det så illa att det är att betrakta som felaktigt utfört arbete - eller är det mer en fråga om tycke och smak? (jag skulle tro att det snarare rör som om det första). Om någon känner någon VVS firma som är riktigt duktiga på värmesystem i allmänhet och CTC + Vattenburen golvvärme + radiatorer i synnerhet i malmöområdet som ni kan tipsa om så
Mazken: Har också köpt en sådan från jula och satt i källaren. Dock vet jag inte om det är min det är fel på eller om den inte håller vad den lovar. Detr står i manualen att när man har fläkten inställd på autoläge så ska den gå ner i "superlåg" hastighet när inställd temperatur är uppnådd och slå av sig helt om om den överstiger inställd temp. med +1 grad. Detta gör dock inte
Benring: Nu vet jag inte hur du menar, men jag lägger till att allt är hyfsat isolerat... Men nu när du säger sådär, både gasol och dieselvärmaren verkar sitta under bussen, i det fria, däri ligger det över 5 Lvatten i det systemet!! Fasen, tror jag måste kolla upp det i morgon!
slacker: Det kunde man ju ha gissat - Det får vara som det är mao och så får det bli en ny panna innan nästa vinter. Tack!
cecar33: Om problemet inte fanns innan ni stängde av radiatorerna så sätt på dem först på låg temp och sedan öka successivt tills ni upplever att fukten är borta.För skall ni spara till nya fönster med tillhörande material och ev hantverkare så kan det ta ett tag, och om det rinner så mycket kondensvatten som du säger så kan du få följdskador i väggen under fönstren.
Pompe1997: Jo det var jag som ville byta mot större panna men det skadar inte att kolla runt och fråga efter andra lösningar här på forumet. Har faktiskt lärt mig väldigt mycket genom att fråga o läsa andra trådar här på forumet. Och det e jag väldigt tacksam för. Jag kan få köpa en nästan helt ny pump för 10000:- mot nedmontering. Så då e det väl klart att man får ideer och tankar
PX-21: Har ingen fläkt till min Contura (Obs! och inget fel med att ha det heller för den som nu vill:)) Men funderade faktiskt ett tag på att göra tvärtom =blåsa in luften till kaminrummet från det kallaste sovrummet...Men jag hoppade den lösningen tyckte det inte behövdes den sprider så kanon bra ändå till alla sovrum,,"(har öppen planlösning)
Josth: FLVP återvinner energin i ventilationsluften och jobbar med ett COP som kan variera mellan ca 2,6 till 3,2 beroende på frånluft flöde/temp/fukt och årstid. Fjärrvärmen har ett "COP" som vanligtvis är ca 1,5 - 2 beroende på hur mycket lägre det rörliga fjärrvärmepriset är i förhållande till rörliga delen av elpriset per kWh. Detta är en riktigt bra kombination för uppvärmning
sy97jgu: Jag tror att (efter att ha läst alla kommentarer på nätet/forum) kommer att hålla mig till hederlig björkved och annat byggmatrl som skall bort =)
Avemo: Du räknar med ett hiskeligt högt elpris. Har du inte bakat in fasta kostnader i det? Förmodligen kan pumpen gå lite billigare än fjärrvärmen när det är plusgrader ute. Angiven COP tror jag brukar vara vid 7 grader utomhustemperatur. En variant kan vara att använda värmepumpen höst och vår samt fjärrvärmen på vintern. Det lär inte finnas några tillfällen då fjärrvärmen inte
Elkludde: Ett tredubbelt element ger helt klart mer värme än enkelt om rör o cirkulation är dimensionerat för det
Bichonen: [citat] Jag fick lite mer info i dag från Nibe i Finland. Så här skrev dom. ES är en stående rund kopparfordrad beredare som tillverkas av NIBE. ES 24 är den färskaste versionen av ifrågavarande uppfinning. Dess föregångare har bla. varit ES 23 och tom. ES 20. ES 24 är grå, ES 23 var vit. Vattenanslutningarna i samtliga ES-modeller är och har alltid varit uppåt. ES beredare finnes i
sy97jgu: Hej Håller på att installera en keddy 520 i spisöppningen hemma, det resulterar i två frågor: 1. Är det ok att ställa kaminen på vanligt tegel? Inte endast tre stenar utan en jämn yta under hela kaminen, den väger nästan 100 kg och värmen nedåt kommer bli rejäl(funderar på sprickbildning). Ett alternativ är att lägga ett lager eldfast tegel direkt under kaminen? 2. Rökrör, idag