6 451 läst ·
20 svar
6k läst
20 svar
Glovvärme i garage är slöseri?
Sida 1 av 2
golvvärme, aerotemp eller radiatorer spelar mindre roll,
men snåla inte på isoleringen.
Med radiatorer och aerotemp kan man hålla lägre "snitt temp" och kräma på
när man ska göra nått, med golvvärme är det svårt, då är det bättre att ha jämn varmt = dyrare.
Min åsikt..
men snåla inte på isoleringen.
Med radiatorer och aerotemp kan man hålla lägre "snitt temp" och kräma på
när man ska göra nått, med golvvärme är det svårt, då är det bättre att ha jämn varmt = dyrare.
Min åsikt..
Javisst !!!Egnahemsägare skrev:
Nejdå, inte alls !!!
Det beror ju bara på hur man tänker använda sitt garage och vad man uppskattar och prioriterar.
Men helt klart kan man ju tänka till, innan man helt oreflekterat sätter golvvärme.
Och en variant är att gjuta i slangen, den är ändå inte så dyr, så går det alltid att ångra sig sen.
Jag funderar på samma sak och till sist blir det nog så att nackdelarna med golvvärme överväger till förmån för några radiatorer som underhållsvärme och en aerotemper (vattenburen) att snabbt höja tempraturen eller tina av bilar med.
Nackdelarna som jag tycker är att det går långsamt att höja tempraturen om man endast vill ha underhållsvärme när garaget inte används, samt att man inte kan skruva saker i golvet som tex billyft, pelarborr och andra maskiner.
Nackdelarna som jag tycker är att det går långsamt att höja tempraturen om man endast vill ha underhållsvärme när garaget inte används, samt att man inte kan skruva saker i golvet som tex billyft, pelarborr och andra maskiner.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Vad är egentligen skillnaden? Endera har man ett element på 4m2 eller ett på 40m2 stort.
Det är ju nästan ingen som numera sätter värmen i taket utan det har visat sig att ju längre ner den sitter desto jämnare värme blir det.
Med golvvärme så fär man mindre cirkulation på luften, dvs kallare uppe vid taket.
Att det är bra att tina av bilar och det torkar upp fort borde kompletteras med en avfuktare för ligger det inte på golvet så svävar det omkring som fukt och bilar rostar då.
Protte
Det är ju nästan ingen som numera sätter värmen i taket utan det har visat sig att ju längre ner den sitter desto jämnare värme blir det.
Med golvvärme så fär man mindre cirkulation på luften, dvs kallare uppe vid taket.
Att det är bra att tina av bilar och det torkar upp fort borde kompletteras med en avfuktare för ligger det inte på golvet så svävar det omkring som fukt och bilar rostar då.
Protte
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 243 inlägg
Om man håller 15° är det bara på vintern det "slösas" med värme. Dessutom en lagom arbetstemperatur. Naturligtvis skall det vara ordentligt isolerat.
Fördelen med golvvärme i en gjuten platta är att man har en stor termisk massa. Kör in en isig bil, stäng garageporten och det tar inte lång stund för isen att smälta och rinna av. Samma när man tvättar en bil. Öppna för tvärdrag så drar den kalla uteluften med sig all fukt ut blixtsnabbt. När dörrarna stängs tar det bara 5-10 minuter att återfå värmen tack vare den uppvärmda bottenplattan.
Ett faktum som används av t.ex. Göteborgs Spårvägar för att avisa spårvagnar snabbt och energieffektivt.
Fördelen med golvvärme i en gjuten platta är att man har en stor termisk massa. Kör in en isig bil, stäng garageporten och det tar inte lång stund för isen att smälta och rinna av. Samma när man tvättar en bil. Öppna för tvärdrag så drar den kalla uteluften med sig all fukt ut blixtsnabbt. När dörrarna stängs tar det bara 5-10 minuter att återfå värmen tack vare den uppvärmda bottenplattan.
Ett faktum som används av t.ex. Göteborgs Spårvägar för att avisa spårvagnar snabbt och energieffektivt.
Vad har TS för uppvärmning och vad ska garaget användas till?
Har man bergvärme/ved/sol/fjärrvärme och inte för långt att dra kulvert så är det väl helt ok med vattenburen golvvärme...eller som någon sa om man vill att det ska torka upp snabbt...
Själv valde jag bort golvvärmen pga att jag inte tillbringar så mycket tid på golvet...valde att lägga dom pengarna på en 2-pelarlyft i stället...som värmekälla har jag en LVP och en extra fläkt för cirkulationens skull och tycker det funka kanon.
Själv valde jag bort golvvärmen pga att jag inte tillbringar så mycket tid på golvet...valde att lägga dom pengarna på en 2-pelarlyft i stället...som värmekälla har jag en LVP och en extra fläkt för cirkulationens skull och tycker det funka kanon.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag ser många fördelar med golvärme i garaget.
Inte kallt golv när man ligger ner.
Vatten på golvet torkar snabbare
Inga stora radiatorer som tar plats på väggen som man garanterat behöver till annat.¨
Utgår från att vi pratar vattenburet.....
Inte kallt golv när man ligger ner.
Vatten på golvet torkar snabbare
Inga stora radiatorer som tar plats på väggen som man garanterat behöver till annat.¨
Utgår från att vi pratar vattenburet.....