Hej.
Fakta: 15 grader kallt i nere, uppe är det behagligt.
All värme byttes ut 1989, inget gjort sedan dess.
Nibe EVC 190-270
Nere: Enkelradiatorer
Uppe: Samtliga dubbelradiatorer
Tvåvägssystem
Fel: Varmvattnet är inte speciellt varmt.
Halva elementet i köket är varmt, riktigt jäkla varmt. Men vad hjälper det?
Termostaten i köket kärvar kanske. Det går att trycka in piggen och den fjädrar ut, men inte helt.
Tog bort termostaten på detta element och drog ut piggen i ytterläge. Väntar på effekt.
Under pannan finns massor av rör och mätare.
Försökte läsa i andra trådar och vågade slutligen vrida på en kran mellan Vv och KV (Påfyllnadsventil) och det lät som att det strömmade in vatten. Ska jag hålla den öppen tills det slutar strömma vatten? Och var tar vattnet vägen?
Jag har bilder de kommer när som.
Fakta: 15 grader kallt i nere, uppe är det behagligt.
All värme byttes ut 1989, inget gjort sedan dess.
Nibe EVC 190-270
Nere: Enkelradiatorer
Uppe: Samtliga dubbelradiatorer
Tvåvägssystem
Fel: Varmvattnet är inte speciellt varmt.
Halva elementet i köket är varmt, riktigt jäkla varmt. Men vad hjälper det?
Termostaten i köket kärvar kanske. Det går att trycka in piggen och den fjädrar ut, men inte helt.
Tog bort termostaten på detta element och drog ut piggen i ytterläge. Väntar på effekt.
Under pannan finns massor av rör och mätare.
Försökte läsa i andra trådar och vågade slutligen vrida på en kran mellan Vv och KV (Påfyllnadsventil) och det lät som att det strömmade in vatten. Ska jag hålla den öppen tills det slutar strömma vatten? Och var tar vattnet vägen?
Jag har bilder de kommer när som.
Du verkar sakna tryck i ditt system om du tittar på din första bild och den vita visaren längst ned som står på noll, den bör stå någonstans runt 1 när det du har tillräckligt tryck.
Så du får leta upp påfyllningsventilen som sitter på ett rör som har en koppling till rörsystemet i din första bild.
Börja med det och kontrollera sedan att det blir stabilt runt 1 och att det inte varierar.
Så du får leta upp påfyllningsventilen som sitter på ett rör som har en koppling till rörsystemet i din första bild.
Börja med det och kontrollera sedan att det blir stabilt runt 1 och att det inte varierar.
Hej nu har du ställt shunten för värme(vrid tillbaka) annars är du rätt ute forsätt att fylla på systemet och sedan lufta.Fyll till 1.0.
Hej kör en 10-15sekunder och titta på mätaren om trycket ökar.Börjar mätaren stiga så forsätt till 1.0bar.men du ska inte hålla på i flera minuter.Du har för lite vatten i systemet.Om du lyckas fylla på systemet(ditt vattenburna till elementen) till 1.0bar så kommer du behöva lufta elementen och då kommer trycket sjunka igen och då fyller du på igen.Ju mer luft du har ju mer kommer du behöva lufta.Din shunt har ställt sig i läge för att skicka ut mer värme pga att ditt system är tomt därför får du dåligt med varmvatten.Så fyll på systemet och lufta elementen så kommer shunten tillbaka.Vi hoppas på att ditt expansonskärl är helt(det röda kärlet) och att säkerhetsventilen är ok och att det bara var dåligt med vatten i systemet.
Nu har jag luftat alla radiatorer på 1:a våning. Det kom inte luft från någon radiator. Dock kom det varken luft eller vatten från 1 av 9. Alla radiatorer är ca 90% varma på hela ytan.
Jag får inte upp något tryck alls. Har fyllt på i 15 minuter nu... händer inget, hör vatten strömma... ?
Jag får inte upp något tryck alls. Har fyllt på i 15 minuter nu... händer inget, hör vatten strömma... ?
Är det inte fel ventil du skruvar på? Kanske du har öppnat säkerhetsventilen till tappvarmvattnet (i så fall borde vattnet komma ut ur spillröret som går nedåt och ut i en golvbrunn (förhoppningsvis).
Tror du får leta efter en kran någon annanstans som är mellan kallvatten och radiatorsystemet, INTE mellan kallvatten och tappvarmvatten.
Tror du får leta efter en kran någon annanstans som är mellan kallvatten och radiatorsystemet, INTE mellan kallvatten och tappvarmvatten.
Redigerat av moderator:
Nja inte riktig nöj nu... 15 grader...
Var ska jag leta fel nu?
Gjort: Luftat alla element, fanns lite fult i ett par stycken, annars ok. Lite smutsigt vatten.
Kollat alla termostater, det går att trycka in piggen och den fjädrar ut på alla element.
Vet ej skicket på själva vredet till termostaterna, där sk visst finnas någon funktion. Man kan ställa in den på 3 och då ska den hålla jämn temperatur, men det gör inte mina. På nerevåningen har jag alla på 7 och uppe är alla på 2, och då är de ganska varma i alla fall.
Var ska jag leta fel nu?
Gjort: Luftat alla element, fanns lite fult i ett par stycken, annars ok. Lite smutsigt vatten.
Kollat alla termostater, det går att trycka in piggen och den fjädrar ut på alla element.
Vet ej skicket på själva vredet till termostaterna, där sk visst finnas någon funktion. Man kan ställa in den på 3 och då ska den hålla jämn temperatur, men det gör inte mina. På nerevåningen har jag alla på 7 och uppe är alla på 2, och då är de ganska varma i alla fall.