vilken/vilka pannor är dom bästa ved/pellets pannorna i dagens läge?

och vilka pannor ger mest för pengarna?
vedpannor 45-65kw
och pellets 20-30kw

Redigerat:
1:a Gaselle pelletskombi. Har inbygd styrning som automatiskt kör pellets när tanken börjar kallna.

2:a Extauna pelletskombi

De är väl de enda riktiga pellets/vedpannorna som säljs. Sen finns det ju pelletslucka till de flesta vedpannor men då blir det en del meck när man ska byta bränsle.

Är du ute efter dom bästa så är nog den här en av dem.
ETA SH-P with TWIN

Men om man är lite realistisk, så är nog Gasellen det bästa man kan hitta här.
Ett plus är att den har spaksotning, det har inte extuna.

Redigerat:
är mest ute efter att få reda på vad som är/ger mest för pengarna.. och vedpanna beräknas ju minst 45kw upp mot 65kw och pellets panna mindre såklart

kostnaden styr ju oftast vad man byter till..

Man får ju ofta höra att man inte ska köra kombinerat utan satsa på endera pellets eller ved.
Stämmer detta fortfarande eller har dessa pannor blivit mer effektiva?
Håller oxå på att kolla efter ved/pelletspanna.
Vill inte låsa mig till ett bränsle.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

http://www.vedsol.com/combipannor.php

Dessa pannor har en riktig konvektion för värmeväxling av rökgaserna och kan inte jämföras med 80-talets kombipannor där eldflammorna och rökgaserna vid vedeldning, likt en drake, slog rakt in i skorstenen.

Calle&Lisa skrev:
Man får ju ofta höra att man inte ska köra kombinerat utan satsa på endera pellets eller ved.
Stämmer detta fortfarande eller har dessa pannor blivit mer effektiva?
Håller oxå på att kolla efter ved/pelletspanna.
Vill inte låsa mig till ett bränsle.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Gasellen är ju en toppbra vedpanna med ett extra förbränningsrum för pellets. Detta kombinerat med ett bra styrsystem för både ved och pellets.

Enda anledningen att inte kombinera flera bränslen är investeringskostnaden.

Varför skulle inte ETA SH-P vara ett realistiskt förslag? Jag skulle utan tvekan påstå att det är mest för pengarna...

Men har man en stram budget så är nog den italienska gasellen ett hyfsat bra val.

Glöm inte bort att man får 14% av totalsumman i ROT-bidrag för en ny vedanläggning, så en österikisk variant är inte så nämnvärt mycket dyrare i slutänden.

analog skrev:
Varför skulle inte ETA SH-P vara ett realistiskt förslag? Jag skulle utan tvekan påstå att det är mest för pengarna...

Men har man en stram budget så är nog den italienska gasellen ett hyfsat bra val.

Glöm inte bort att man får 14% av totalsumman i ROT-bidrag för en ny vedanläggning, så en österikisk variant är inte så nämnvärt mycket dyrare i slutänden.
Har du någon prisuppgift mellan tummen och armbågen?

Skulle gissa att utgångspriset ligger på runt 110.000, sen tillkommer ju ev. vaccum system och acktankar..

Ok, vilken modell är det?

vidare, har någon koll på vedmagasinen i gasellepannorna. På hemsidan hittar jag inte info på de större modellerna.. 112l känns lite snålt..

ichgary skrev:
Skulle gissa att utgångspriset ligger på runt 110.000, sen tillkommer ju ev. vaccum system och acktankar..
ja det är nog i dom krokarna, men vaccumsystemet är ju självklart standard.

Men gasellen kostar ju även den ca 90 000:- och sen tillkommer en lösning för förrådet, ETAn har ju ett sugsystem som klarar över 20meter standard.

Så i slutänden så är man enligt min mening bara dumsnål om man inte satsar på det bästa direkt...

Redigerat:
Gasellen finns som 80kW...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.