16 094 läst ·
6 svar
16k läst
6 svar
Problem med golvvärme Wirsbo
Vi har nyligen flyttat till ett hus byggt 2007 med betongplatta och golvvärme från Wirsbo.
I varje rum finns det en termostat, som på något sätt är vis anten är kopplad till en basenhet.
På ovanvåningen verkar det mesta fungera som det ska, men i flera rum därnere fungerar det inte.
Eller rättare sagt har jag inte fått igång golvvärmen. Om något är sönder vet jag inte. Termostaterna på nedanvåningen är graderade efter grader och de där uppe efter streck där det längsta strecket är 21 grader. Den tidigare ägaren kan vi av olika skäl inte få tag på och manualen är för mig obegriplig.
Så nu hoppas jag att någon här kan hjälpa mig på något sätt.
Först om man kan kolla så alla termostater får mottagning och sen om allt funkar. Borde väl vara relativt enkel. I de rum där jag inte får igång golvvärmen lyser det inte rött eller grönt när jag skruvar på dem, vilket det gör på de andra. Det är vattenburen golvvärme kopplad till en Nibe frånluftspump.
I varje rum finns det en termostat, som på något sätt är vis anten är kopplad till en basenhet.
På ovanvåningen verkar det mesta fungera som det ska, men i flera rum därnere fungerar det inte.
Eller rättare sagt har jag inte fått igång golvvärmen. Om något är sönder vet jag inte. Termostaterna på nedanvåningen är graderade efter grader och de där uppe efter streck där det längsta strecket är 21 grader. Den tidigare ägaren kan vi av olika skäl inte få tag på och manualen är för mig obegriplig.
Så nu hoppas jag att någon här kan hjälpa mig på något sätt.
Först om man kan kolla så alla termostater får mottagning och sen om allt funkar. Borde väl vara relativt enkel. I de rum där jag inte får igång golvvärmen lyser det inte rött eller grönt när jag skruvar på dem, vilket det gör på de andra. Det är vattenburen golvvärme kopplad till en Nibe frånluftspump.
Redigerat:
Tror inte där är något fel på golvvärmesystemet, men visst kan det vara invecklat, någon kan t ex under visning av huset "skuvat " lite på ventilerna på fördelaren, för det är nog så viktigt att dessa är rätt justerade, är ventilerna på returen, = den nedersta raden, motordrivna? Är rumstermostaterna trådlösa, så finns batteri i dessa t ex. Har du rätt värme ut till fördelaren från pannan.
Tack för tipsen!
Jag gjorde ett test för att se att alla kanaler tar emot signaler från varje rumstermostat.
Av åtta lampor släcktes fyra. Två står och blinkar och två är fortfarande tända.
Kollade igen nu och då är fem släckta och tre lyser. Nu är det fler än åtta termostater i huset, men flera är säkert kopplade till en kanal.
Jag ska kolla batterierna i de rum som inte funkar. En bra början.
Jag gjorde ett test för att se att alla kanaler tar emot signaler från varje rumstermostat.
Av åtta lampor släcktes fyra. Två står och blinkar och två är fortfarande tända.
Kollade igen nu och då är fem släckta och tre lyser. Nu är det fler än åtta termostater i huset, men flera är säkert kopplade till en kanal.
Jag ska kolla batterierna i de rum som inte funkar. En bra början.
Klicka här för att svara